Forum » Allmänna diskussioner » Inkliv efter 1 klöver naturligt eller balans

Inkliv efter 1 klöver naturligt eller balans

11 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Stefan Ekman
Bild för Stefan Ekman
Inkliv efter 1 klöver naturligt eller balans

Hej!

kn
109632
K9754
42
75
KD85
Ekn10
Kkn105
EK643
kn74
D63
D3
D10982
E
82
E9876
25
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ö-V i zonen

Partävling

Öst öppnade med 1 klöver som visar antingen naturligt, 12-14 balans eller 18-19 balans.

Syd klev in med 1 spader och jag är nyfiken hur ni tycker budgivningen skall gå vidare efter detta?

Mvh Stefan

Johnny Petersson
Bild för Johnny Petersson

Pass av väst och sedan står man med på pds dubbelt, vågar man inte passa i tempo så får man väl bjuda 1NT Smile

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Pass, dubbelt från Öst och nytt pass känns rimligt. Nord kommer dock knappast att passa på 1 med 5-5 i rött och bör redubbla sig ur. På så sätt hittar de till 2 i rött som man som Väst knappast vill spela försvar mot. 3 känns då rimligt (om än kanske lite blött) och Öst kan nu bjuda 3NT med håll i de röda färgerna, maximum och anpassning.

Jan Lagerman

Besvärliga kort i ’balansklöver’.

1Kl (1sp) pass runt är rimligt.

1Kl (1Sp) klöverbud är möjligt, vad nu 2Kl/3Kl/2Sp visar.

1Kl (1Sp) pass (pass); Dbl (pass) Ska man passa nu när 6Kl i -zon är möjligt?
Det hade inte jag gjort.

Om Öst dubblar 1Sp och Väst passar redubblar nord sig ur måhända.
Västs 3Kl visar väl knappast 55 i svarta utan kanske ’bara’ 54 och om Öst då bjuder 3NT är nog en stilfråga.

Öst har förmodligen till att öppna med 1NT med dom två fina tiorna.
Då hade man undvikit allt detta.

Stefan Ekman
Bild för Stefan Ekman

Tack för svaren.. Ska man verkligen passa när man är ganska säker på att man inte kommer få spela 1S x?

Björn Sörling

Fast den gången p inte har till att dubbla 1Sp är du nog rätt nöjd.

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Jan Lagerman skrev:


1Kl (1sp) pass runt är rimligt.

Öst har förmodligen till att öppna med 1NT med dom två fina tiorna.


Jag tycker inte riktigt att de här båda åsikterna går ihop. Om man har 14 hp som ”förmodligen” är värda att öppna med 1NT och dubbelspader så UD:ar man väl alltid 1 i sista hand? Om man ska passa som Väst i minuszon är mer tveksamt men utan bra bud så ser det ut som det bästa alternativet.
Erika Rodin
Bild för Erika Rodin

Jan Lagerman skrev:


Öst har förmodligen till att öppna med 1NT med dom två fina tiorna.
Då hade man undvikit allt detta.

Min partner öppnade med 1NT. Då gick S in med 2. Nu var det inge kul att bjuda längre… Hittills hade inga av våra trissingar gått hem heller… Smile

Jan Lagerman

Mikael Grönkvist skrev:


Jan Lagerman skrev:


1Kl (1sp) pass runt är rimligt.

Öst har förmodligen till att öppna med 1NT med dom två fina tiorna.


Jag tycker inte riktigt att de här båda åsikterna går ihop. Om man har 14 hp som ”förmodligen” är värda att öppna med 1NT och dubbelspader så UD:ar man väl alltid 1 i sista hand?

Tycker nog det går ihop. Det är väldigt ofta fel att göra UD med en jämn hand, oavsett om det är 12-14 eller 18-19. Partnern måste gissa och gissar ofta fel.
Om man istället bestämmer att man passar med 12-14hp (alltid) så missar man en del dubblade kontrakt, men fi kanske flyr om vi har 5-2 i trumf.
Redan 18-19 handen är jobbig om man gör UD.

Erika: Om man öppnar med 1NT kanske man kan göra UD på 2Sp. Iallafall i partävling. Nu vet ju partnern att vi har xx i spader.

Vet en god vän som brukar ondgöra sig på de som gör UD med både sanghand och obalanserad hand. På något vis känner partnern av vilken hand det är som gjorde UD. Lite BlackMagic över det hela.

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Jan Lagerman skrev:


Vet en god vän som brukar ondgöra sig på de som gör UD med både sanghand och obalanserad hand. På något vis känner partnern av vilken hand det är som gjorde UD. Lite BlackMagic över det hela.


Visst kan det finnas en problematik med detta. För egen del är det dock självklart att man bestämmer sig för om man ska dubbla eller ej redan när MTV kliver in. På så sätt kommer det inte att bli några problem med tempot eftersom man då kan dubbla utan tankepaus. Förutser man bara vilka problem man kan komma att få innan de dyker upp så kan man ofta undvika att sätta partnern i etiska bekymmer.

Vad gäller om handen är värd en dubbling får det nog bli ”agree to disagree”. Eftersom man har fyra klöver med sig skiljer sig handen inte supermycket från 12 hp och 1-4-4-4. Med den fördelningen antar jag att alla dubblar (om man nu öppnat med 1) och därmed tycker jag inte att man sätter partnern i några problem eftersom han på ett kort kan gissa vår fördelning.

Jan Lagerman

Stefan Ekman skrev:


Partävling

Detta missade jag. Det kan vara av betydelse naturligtvis.

Logga in för att kommentera