Forum » Allmänna diskussioner » Julgodis från förr

Julgodis från förr

23 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Fredrik Wahlberg
Julgodis från förr

Jan Wohlin och Nils-Olof Lilliehöök var två av efterkrigstidens stora inom svensk bridge. När det begav sig skulle Lilliehöök som syd säkra 5 stick med xx till bordets EKQ10xx. Planen var att spela lågt från bägge händer i syfte att klara alla 4-1 sitsar men när han spelade en hacka kom knekten från Wohlin som satt väst. Lilliehöök följde dock sin ursprungliga plan och la lågt från bordet. Han belönades rikligt när Wohlin hittat knekten från Knekt 5e Smile

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Var det verkligen så de skrev? Liten till tian klarar ju oxå alla 41 sitsar. Jag vill minnas, även om jag kanske minns fel, att han tänkte ducka för att klara alla 50 sitsar.
Däremot var det vaket både att sätta i knekten och att ducka trots allt.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Nu ska jag vara sådär tråkig att jag ifrågasätter om det verkligen var bra spelat och förtjänar allt beröm spelföraren fått för denna klassiska giv Smile

Betänk att chansen till 5-0 är 2% (chansen till 0-5 är också 2% men så vet vi ju att det inte sitter). Genom att ge bort stick för knekten kan vi vara ganska säkra på att vi ger bort (minst) 1 imp de gånger det inte satt 5-0. För att det ska vara oddsmässigt rätt att ducka och ge bort stick för knekten bör det alltså vara 50 imp att vinna (2% = 1/50). Det är det inte, och jag hävdar därför att spelföraren valde ett i längden förlorande spelsätt Smile

Av samma anledning spelar jag ibland hellre på övertrick än safety, om oddsen talar för det.

Däremot var det ett briljant försvarsspel, det kommer man inte ifrån. Det vinner dessutom imp mot de flesta bridgeboksläsare varje gång man spela på knekten från Jx, Jxx, Jxxx också Party

Jan Lagerman

Thomas Andersson skrev:


Genom att ge bort stick för knekten kan vi vara ganska säkra på att vi ger bort (minst) 1 imp

Det kanske var robber?
Själv tror jag inte en sekund på att detta inträffat utan att Jan berättat, eller kanske lavat en giv mot Lollo, för att få en kul story.
Reese har skrivit om detta för länge länge sedan och tricket är känt i litteraturen, men jag har aldrig sett eller hört talas om det i en giv från senare tid.
Så tyvär tror jag inte på det, men om nu Jan verkligen fann detta spel och Reese fick iden från Jan, ja då är det dags att bocka och buga och göra en pudel.

Igår på annandagssilvret var denna giv med. (Vissa hackor påhittade)

AQ9
765
A73
J954

K63
AK98
9
AKQ96

1 (1) Dbl …
6NT

Med hjärterdam ut. Öst bekänner i stick ett.
Hur spelar ni?
Ja, inte så där fantastiskt svårt, men jag var glad när jag såg det (dock i 6Kl) efter ganska kort tid. Synd jag inte spelade 6NT med samma utspel. (Naturligtvis borde man spela hem även 3NT i 12 stick med samma utspel.)

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Varför tog du bara 12 stick i 6 klöver?

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Jan, det spelar ju ingen roll om det är robber eller imps. Eftersom det är 2% risk att färgen sitter 5-0, måste det vara 50 ggr mer att vinna på att ducka. Det är det inte i varken robber eller imps.

Den bookmaker som ger såna odds blir inte långvarig i branchen Cool

Mot mig hade du förresten antagligen gått bet i 6NT Angel

Ola Brandborn

Thomas Andersson skrev:


Jan, det spelar ju ingen roll om det är robber eller imps. Eftersom det är 2% risk att färgen sitter 5-0, måste det vara 50 ggr mer att vinna på att ducka. Det är det inte i varken robber eller imps.

Den bookmaker som ger såna odds blir inte långvarig i branchen Cool

Mot mig hade du förresten antagligen gått bet i 6NT (angel)

Det beror på hur robberberäkningen går till. Jag spelade för 10-15 år sedan med att odubblade övertrick inte räknades…
Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Thomas Andersson skrev:


Betänk att chansen till 5-0 är 2% (chansen till 0-5 är också 2% men så vet vi ju att det inte sitter). Genom att ge bort stick för knekten kan vi vara ganska säkra på att vi ger bort (minst) 1 imp de gånger det inte satt 5-0. För att det ska vara oddsmässigt rätt att ducka och ge bort stick för knekten bör det alltså vara 50 imp att vinna (2% = 1/50). Det är det inte, och jag hävdar därför att spelföraren valde ett i längden förlorande spelsätt Smile
(party)

Håller med dig i sak, men inte om att chansen till 5-0 sits är 2% i det läge när det är dags att bestämma sig för att behandla en färg som denna. Då vet man ju mycket mer. Dessutom är ”vinnar”oddsen beroende av andra saker också, t ex när man bjudit en utgång som man inte tror andra bjudit, då är det förstås viktigare att gå hem. Om just denna giv förekommit i verkligheten, kan det ju faktiskt vara så att det är rätt att säkerhetsbehandla färgen, historien avslöjar inte det.
Jag spelar också ofta medvetet på ett ”icke safety sätt” även i fyrmanna när jag tror oddsen är emot det. Litteraturen har ju i alla tider berättat att det ska spelas safety i lagtävling, detta har intutats/ingrotts i alla svenska spelare sen Hedenhös (nåja), kanske även utomlands. Men vägrar att köpa detta rakt ut.

Jan Lagerman

Thomas Andersson skrev:


Mot mig hade du förresten antagligen gått bet i 6NT (angel)

Ett uttalande som kittlar min nyfikenhet.
Vad baseras det på?

Ola Brandborn

Jan, jag har tittat på din giv nu länge, och kan inte förstå vad den har för likheter med given som Fredrik (försökte) posta…

Jan Lagerman

Ola Brandborn skrev:


Jan, jag har tittat på din giv nu länge, och kan inte förstå vad den har för likheter med given som Fredrik (försökte) posta…

Inga alls.
Men julgodis kan den väl klassificeras som?

Tomas Brenning

Jan Lagerman skrev:


Igår på annandagssilvret var denna giv med. (Vissa hackor påhittade)

AQ9
765
A73
J954

K63
AK98
9
AKQ96

1 (1) Dbl …
6NT

Med hjärterdam ut. Öst bekänner i stick ett.
Hur spelar ni?


Det känns som en giss i stick 9 (E följt av E, eller E följt av E, och sedan inpetning) även om jag har rätt goda chanser att gissa rätt.

E
xx
Ex
x
K98
x
??
kn10x
??
Nord
Öst
Syd
Väst

Antag att vi ger Väst xx QJTxx KQ xxxx. Han bekänner på två och fyra och sakar sedan en på min sista . Nu blir han skvisad på E och får saka av sig en för att sedan två stick senare bli inpetad i .

Antag i stället att vi ger Väst xxxx QJTxx xxxx. Spelet går exakt likadant med skillnaden att jag måste ta E i stället för att tvinga av Väst en för att sedan peta in Väst på snarlikt sätt som ovan.

PS. Jannes givar brukar dock vara vattentäta, så det känns som jag kommer att få äta upp ovanstående analys på ett eller annat sätt. DS

Jan Lagerman

Tomas Brenning skrev:


Jan Lagerman skrev:


Igår på annandagssilvret var denna giv med. (Vissa hackor påhittade)

AQ9
765
A73
J954

K63
AK98
9
AKQ96

1 (1) Dbl …
6NT

Med hjärterdam ut. Öst bekänner i stick ett.
Hur spelar ni?


Det känns som en giss i stick 9 (E följt av E, eller E följt av E, och sedan inpetning) även om jag har rätt goda chanser att gissa rätt.

E
xx
Ex
x
K98
x
??
kn10x
??
Nord
Öst
Syd
Väst

Antag att vi ger Väst xx QJTxx KQ xxxx. Han bekänner på två och fyra och sakar sedan en på min sista . Nu blir han skvisad på E och får saka av sig en för att sedan två stick senare bli inpetad i .

Antag i stället att vi ger Väst xxxx QJTxx xxxx. Spelet går exakt likadant med skillnaden att jag måste ta E i stället för att tvinga av Väst en för att sedan peta in Väst på snarlikt sätt som ovan.

PS. Jannes givar brukar dock vara vattentäta, så det känns som jag kommer att få äta upp ovanstående analys på ett eller annat sätt. DS

Inte alls.

Vid mitt bord klev de in med 2NT (55 i de röda) vilket gör det enklare (inte 4k spader hos Väst) och jag var kanske dum som inte skrev detta bud istället som gör inpetningsskvisen utan tempo vattentät. I praktiken brukar man klara dessa typer av gissningar som du tog upp. Tex så sakar ofta Västspelare av sig den fjärde spadern om de vet att den inte är ett håll.

Börje: I mellandagarna brukar sticken regna in från snälla motståndare, men att ta 13 stick på denna giv klarar jag bara mot dig, och du var ju inte med. Smile

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

För en gångs skull håller jag med Börje. Devil
Han skrev ju att det var 7 trick i klöver
och jag behöver väl inte beskriva hur det går till Bigsmile

God fortsättning!

Peter

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

När du triumferande spelar en hjärter för inpetning går drömmen i kras av att öst bekänner en gång till Cool

Men 13 stick i ett klöverkontrakt klara nog inte ens israelerna av. Mer än 3+2+1+6 verkar hyfsat svårt (man kan oturligt nog inte både stjäla 2 rutrar och casha 5 höga klöver).

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Mea culpa!

Jag räknar lika dåligt som jag spelar Crying

Peter

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Tomas Brenning skrev:


Jan Lagerman skrev:


Igår på annandagssilvret var denna giv med. (Vissa hackor påhittade)

AQ9
765
A73
J954

K63
AK98
9
AKQ96

1 (1) Dbl …
6NT

Med hjärterdam ut. Öst bekänner i stick ett.
Hur spelar ni?


Det känns som en giss i stick 9 (E följt av E, eller E följt av E, och sedan inpetning) även om jag har rätt goda chanser att gissa rätt.

E
xx
Ex
x
K98
x
??
kn10x
??
Nord
Öst
Syd
Väst

Antag att vi ger Väst xx QJTxx KQ xxxx. Han bekänner på två och fyra och sakar sedan en på min sista . Nu blir han skvisad på E och får saka av sig en för att sedan två stick senare bli inpetad i .

Antag i stället att vi ger Väst xxxx QJTxx xxxx. Spelet går exakt likadant med skillnaden att jag måste ta E i stället för att tvinga av Väst en för att sedan peta in Väst på snarlikt sätt som ovan.

PS. Jannes givar brukar dock vara vattentäta, så det känns som jag kommer att få äta upp ovanstående analys på ett eller annat sätt. DS

En annan sak med den sista fördelningen som du föreslår Thomas skulle betyda att öst hade haft KQJT98765 i utan att ha bhudit en enda gång! Problemet är ju inget problem om man inte får all info om budgivningen.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Jan Lagerman

Mikael Westerlund skrev:


En annan sak med den sista fördelningen som du föreslår Thomas skulle betyda att öst hade haft KQJT98765 i utan att ha bhudit en enda gång! Problemet är ju inget problem om man inte får all info om budgivningen.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Fredrik Nyström spelade en slam i ruter med xxx på bordet till x på handen. Utspelet var en spader och Öst tog med ässet och vände med en till. Nyström stal högt, la upp sina 12 stick på bordet med orden -:”Drar ut trumfen”, innan han stoppade in korten i brickan.

-:”Bra spelat” sade Öst.
-:”Va, satt det så?” sa Nyström.

Öst hade mkt riktigt AKQ åttonde i spader och hade passat hela given…

Men jag håller med. Sannolikheten för att Öst har KQJT98765 är väldigt låg. Ungefär lika låg som att TA skulle hitta att saka av sig en hjärter tidigt från ursprungliga QJTx i . Tongueout

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Jan Lagerman skrev:


Men jag håller med. Sannolikheten för att Öst har KQJT98765 är väldigt låg. Ungefär lika låg som att TA skulle hitta att saka av sig en hjärter tidigt från ursprungliga QJTx i . (tongueout)

Tidpunkten för mitt hjärtersak är dock av försumbar betydelse…så länge inte den dumme partnern sakar sin Smile

Lars Backström
Bild för Lars Backström

Ola Brandborn skrev:


Jan, jag har tittat på din giv nu länge, och kan inte förstå vad den har för likheter med given som Fredrik (försökte) posta…


Jo, så här är det:

Jan lyckades inte lura spelföraren på den första given, medan
Jan lyckades spela hem kontraktet på den andra.

Det är alltså namnet Jan som är likheten.
Och nu är det snart Jan (uari) igen.

http://bridge.backstrom.se/

Sven Johannesson

Man måste komma ihåg att när Jan Wohlin och Nils-Olof Lilliehöök spelade användes ofta 8-0 skala i stället för den senare 20/-5. Med större intervall i skalan blev enstaka imp oftare än idag helt värdelösa medan en storvinst ändå gav minst en VP. I cupmatcher blir skillnaden ännu tydligare eftersom det ju bara om matchen avgörs med en imps marginal som en extra impvinst har betydelse. Förlorar man däremot 14 imp på en bricka kommer det oftare att avgöra matchen än vinst med en imp. Det finns alltså skäl att spela lite mer på safety än vad oddset för skilda spelsätt ger i längden. I en match på 24 brickor kommer storförlusten inte att hinna kompenseras under samma match.
Med den nya impskalan som SBF inte infört än kommer ju varje imp att påverka så då ökar incitamentet att spela på bästa odds i stället för safety vid seriespel.

Sven Johannesson

Det var ju till och med så att när Wohlin och Lilliehöök (och även Kock-Werner) spelade det första Bermuda Bowl 1950 räknade man totalpoäng (Europalaget som svenskarna spelade i förlorade mot USA i finalen med 4720 poäng). Det innebär att hemgång med 1430 ger nästan 50 gånger mer poäng än ett övertrick. Det motiverar tesen ”safety first”!

Ola Brandborn

Jag tror du missar poängen i Börjes fråga. Jag undrar också varför inte Jan tog 13 stick i ett klöverkontrakt.

http://www.svenskbridge.se/comment/165#comment-165

Logga in för att kommentera