Slutet närmar sig…
…i alla fall för år 2015, och det är tid att runda av lite från juniorkaptenen.
Det var bara knappt 3 månader sedan jag fick jobbet, men det känns mycket längre, och detta på ett odelat positivt sätt.
Vart jag mig än vänder möts jag av positiv attityd och hjälpsamhet, det gäller juniorerna själva liksom coacher, föräldrar, vänner, klubbar (och förre kaptenen, numera chefen
) ! Har man ett problem hjälper SBF till, och jag är väl inte ensam om att få problem (snabbt) lösta av Carina?
TACK!
Trots att vi kom igång sent på terminen har mycket hunnit ramla på plats. Vår trupp har samlats, vi har lagt upp träning och börjat se på uppdragen framöver.
En eloge ska ges till juniorerna som svarar snabbt och bra på alla hänvändelser, jag hoppas att det håller i sig :-).
När det gäller framför allt budträning ser jag (jag spionerar
på dem genom att läsa deras budfiler) att man klokt diskuterar igenom problem och drar lärdomar, ibland genom att ta kontakt med sina tilldelade mentorer.
Nästa år blir det uppdrag! Paren till Polen-lägret har ju tagits ut, på nyåret ska två par väljas att försvara titlarna i White House Juniors i Amsterdam och sedan ska manegen krattas ordentligt inför VM i augusti. Minst två läger till ska det bli, ett allmänt truppläger i Varberg 1-3 april och ett läger för de till VM uttagna paren, troligen försommar.
Tre saker skulle jag vilja flagga för 2016:
-
3/1 och 10/1 går två utmanarmatcher av stapeln. U26 (Grönkvist-Gullberg-Hult-Ekenberg-Rimstedt*2) möter i tur och ordning ett ”open”-lag och ett ”seniors”-lag. Det blir 48 brickor per gång med alla tre paren i elden hela tiden, och vi kommer att sända på BBO. Detta är, hoppas jag, bara starten på fler utmanar-/träningsmatcher där även U-lag med lägre siffror ska få vara med.
-
Det är lite knapert med pengar, så i början av året kommer jag att lansera en liten drive för att få in lite pengar till truppen, en ”Trupp-fond”. De medel vi förhoppningsvis ska få in ska uteslutande gå till reseersättningar, litteratur/software och finansiering av fler uppdrag. Mer om detta senare!
-
Som jag tidigare redogjorde från vårt första läger, så är juniorerna på ”krigsstigen” vad gäller rekrytering av fler unga spelare. Irma Petersén har skrivit en artikel som kommer i nästa nummer av Svensk Bridge - och vi har fler saker på gång!
Till sist, från en som tycker han har ett av världens bästa jobb – till er alla:
EN RIKTIGT GOD JUL
Martin