GIBBO

2 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Kalle Prorok
Bild för Kalle Prorok
GIBBO

Hej!
Några av er kanske kör BBO och då ibland med Bridgerobotarna, GIB. Kan meddela att de nu är något förbättrade med hjälp av AI..och kallas GIBBO.
https://news.bridgebase.com/2025/12/18/introducing-gibbo/

Ursprungs GIB skrevs av Matt Ginsberg, en AI-professor från Oregon som jag mötte några gånger på 90-talet. Namnet var tänkt att hedra bridgeläraren (Charles) Goren-in a-box men hans familj tyckte inte det det var en bra idé och hotade med stämning så det blev Ginsberg’s Intelligent Bridgeplayer.

Den nya förbättringen är delvis baserad på open-source-bridgeroboten BEN som använder Neurala Nätverk och jag varit en smula inblandad i.

Såklart är datortiden väldigt knapp för varje användare så den är inte så bra som den kunde vara men om ni har några synpunkter kan jag gärna förmedla dem till utvecklaren Lorand Dali.

Stefan Zylberstein

Tack för info - och villigheten / möjligheten att hjälpa till med förbättringar.

Systemet är tydligen redan infört, fom 16 dec är alla GiB i själva verket GIBBO. Även där de kanske fortfarande kallas för GIB..

Så de invanda knep att använda i spel med Gib kanske inte längre fungerar. (tex komplicera inte för mycket i budgivning)

Ett annat exempel;, GIB kunde ibland göra löjliga misstag, blandning av blackout och nybörjarfel. Jag själv tror det berodde på att GIB är tänkt att motsvara en hygglig mänsklig spelare, och alltså med mänskliga brister.
Och GIB ser alltså till att det blir någon procent av mänskliga felspel….

Få se om Gibbo är annorlunda här. Smile

Logga in för att kommentera