Hej! Jag har implementerat en stor del av den Bridgealgoritm som NukkAI använde i Paris i mars 2022 när den vann över 8 skickliga spelare inkl vår Mikael Rimstedt (då 800 st tresangare).
Såg en lite märklig lagom svår bricka (tryckfel?) 2 från den gode vänliga Tommy G i tidningen Bridge nr 5 igår och tänkte att den kunde vara en bra test;
Alla i zon
Jag genererade 60 givar med lite olika Öst-Väst-händer inkl några 5-1 i klöver med programmet Dealer2 och körde sen mitt program som svarade vilket kort man lämpligen spelar efter hj 10:
1 S:CA 76
1 S:DQ 56
1 S:D2 56
1 S:HA 72
1 S:H6 58
1 S:SJ 40
1 S:S2 35
Hemgångschans: 73.56 %. Time taken by function : 70.892 seconds
Dvs kl Ess (följt av Kung) är lite bättre att starta med än att trumfa ut som det står i svaret.
Algoritmen går ut på att man testar M/2 stick med alla kort från N&S och på alla givar och ser vilket som är bäst i medel och sen kör Double dummy på resterande stick och givar. Här har jag använt M=4 (som NukkAI gjorde men man kan köra höga M, t ex 8 för att klara svåra givar men då tar det längre tid, . på den här enkla given skulle M=1, det BBO m fl använder fungera bra också).
Om det finns intresse kan jag testköra nån krångligare hand, har kodat i det snabba programspråket C++20 och utnyttjat 16 kärnor för att få det ”snabbt”, funderar på att skriva om det/optimera..kanske med grafikkortsberäkningar.

Tommy hälsar att det råkat bli fel och ”Bordet ska ha tian tredje Öst har D9och spelföraren EKJ femte” och då stämmer förslaget i tidningen utmärkt!