Forum » Allmänna diskussioner » Alpha-Mju-Analys

Alpha-Mju-Analys

2 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Kalle Prorok
Bild för Kalle Prorok
Alpha-Mju-Analys

Hej! Jag har implementerat en stor del av den Bridgealgoritm som NukkAI använde i Paris i mars 2022 när den vann över 8 skickliga spelare inkl vår Mikael Rimstedt (då 800 st tresangare).

Såg en lite märklig lagom svår bricka (tryckfel?) 2 från den gode vänliga Tommy G i tidningen Bridge nr 5 igår och tänkte att den kunde vara en bra test;

E73
D83
kn5
87643
9
kn102
EK10654
D2
EK
7
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Alla i zon

Jag genererade 60 givar med lite olika Öst-Väst-händer inkl några 5-1 i klöver med programmet Dealer2 och körde sen mitt program som svarade vilket kort man lämpligen spelar efter hj 10:

1 S:CA 76
1 S:DQ 56
1 S:D2 56
1 S:HA 72
1 S:H6 58
1 S:SJ 40
1 S:S2 35
Hemgångschans: 73.56 %. Time taken by function : 70.892 seconds

Dvs kl Ess (följt av Kung) är lite bättre att starta med än att trumfa ut som det står i svaret.

Algoritmen går ut på att man testar M/2 stick med alla kort från N&S och på alla givar och ser vilket som är bäst i medel och sen kör Double dummy på resterande stick och givar. Här har jag använt M=4 (som NukkAI gjorde men man kan köra höga M, t ex 8 för att klara svåra givar men då tar det längre tid, . på den här enkla given skulle M=1, det BBO m fl använder fungera bra också).

Om det finns intresse kan jag testköra nån krångligare hand, har kodat i det snabba programspråket C++20 och utnyttjat 16 kärnor för att få det ”snabbt”, funderar på att skriva om det/optimera..kanske med grafikkortsberäkningar.

Kalle Prorok
Bild för Kalle Prorok

Tommy hälsar att det råkat bli fel och ”Bordet ska ha tian tredje Öst har D9och spelföraren EKJ femte” och då stämmer förslaget i tidningen utmärkt!

Logga in för att kommentera