Forum » Allmänna diskussioner » Allsvenskan division 3

Allsvenskan division 3

39 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Hans Söderin
Allsvenskan division 3

Om man avsäger sig platsen i div 2, var står det i regler/stadgar att man med automatik blir nedflyttad till div 4?

Sidor

Lars Adie

Var står det att ni blir nerflyttade i trean om ni avsäger er platsen ?,
det är ett annat lag som tagit er plats och ni får starta om på nytt.

Sidor

Dan Bylund

Regelverket föreskriver, vad jag kan se, endast hur vakanser ska fyllas. Antar att man helt enkelt räknat med att de lag som vinner sina serier är beredda att ta steget upp. Nu är det andra året i rad som ni istället föredrar att stanna i trean. Förra gången tilläts ni göra det, gissningsvis pga att man då gjorde om seriesystemet något och hade svårt att fylla de vakanser det medförde i div 3. I år ramlade det från div 2 ner två lag med naturlig hemvist i berörd trea och då blev det antagligen svårare för TK att bereda plats för er också.

Man kan naturligtvis diskutera om detta bör formaliseras eller om TK även fortsättningsvis ska ha fria händer. Blir lätt så att det landar i diskussioner kring godtycke från TK:s sida. Exempelvis är jag lite nyfiken på hur resonemanget gick senast när en av vakanserna i trean löstes genom att ta in ett lag som åkte ur två år tidigare. På vilket sätt var detta naturligare än att titta på vilka lag som åkte ur året innan? Och fanns det verkligen inga fler lag som var intresserade av avancemang från div 4?

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Är det inte lättare att spela lite sämre?

Sidor

Mats Nilsland

Då kan man lätt hamna i Elitserien Smile

Sidor

Ola Brandborn

Spontant känns det alldeles rimligt att ett lag som avsäger sig platsen i en högre serie samtidigt avsäger sig sin spelplats i div3. Därefter anmäler man sig som ett nytt lag (förvisso med samma namn och samma spelare) och då får man börja i lägsta möjliga division. Men håller med om att reglerna kring detta borde formaliseras.

Synd bara för div 4-spelarna som måste möte ett uppenbart överkompetent lag.

Jag tycker av denna anledning att det faktiskt är osportsligt att spela i Allsvenskan om man inte har för avsikt att klättra uppåt. Nu kommer laget ju prenumerera på avancemangsplatsen i div 4 då det uppenbarligen är mycket bra, från något lag som låt oss säga ”förtjänat” den bättre. För minst ett lag blir div4 spelet nästa år bortkastat…

Sidor

Stefan Lilja
Bild för Stefan Lilja

Om en klubb inte har möjlighet att hitta spelare som är intresserade att spela i den högre serien så är det fritt att dra sig ur och låta andra lag ta platsen.

Vill du ha möjligheten att byta med laget som blev tvåa i serien eller vad är frågan?
Om man väljer att dra sig ur så får man börja i lägsta serien igen.

Sidor

Thomas Ålander

Hur sköter man motsvarande problem inom tankesporten schack? Och inom förbunden inom RF? SBF kan ju få idéer därifrån om inga egna finns.

Sidor

Nils Andersson

Seriesegrarna i division 2 och 3 flyttas upp till närmast högre division.

Så står det i tävlingsbestämmelserna och då blir konsekvensen.

Uppflyttning är inte frivillig utan regleras i Tävlingsbestämmelserna. Alltså kan man inte kräva att få spela kvar om man vunnit sin serie.

Sidor

Ola Brandborn

Stefan Lilja skrev:


Om en klubb inte har möjlighet att hitta spelare som är intresserade att spela i den högre serien så är det fritt att dra sig ur och låta andra lag ta platsen.

Stefan sätter fingret på sen springande punkten. Allsvenskan är en serie för klubblag, inte för lag bestående av lite blandade polare. Skulle det lag jag spelar i vinna div 3 så är det inte mitt lag som går upp, utan ett lag från S:t Erik som får platsen, som jag råkar spela i.

Sidor

Ole J Jensen
Bild för Ole J Jensen

Här behövs nu tydliga regler för va som skall gälla.
Jag går utifrån att samma regler måste gälla för såväl uppflyt från Din. 4 till Div. 3 som uppflyt från Div. 3 till Div. 2.

Själv har jag erfarit att förbundet skulle kräva en bot på 1500:- plus startavgiften om laget inte kunde eller ville flytta upp ett steg. Då var det heller aldrig på tal att klubben kunde hitta ett ersättnings lag.

Sidor

Björn Sörling

Ole J Jensen skrev:


Här behövs nu tydliga regler för va som skall gälla.
Jag går utifrån att samma regler måste gälla för såväl uppflyt från Din. 4 till Div. 3 som uppflyt från Div. 3 till Div. 2.

Själv har jag erfarit att förbundet skulle kräva en bot på 1500:- plus startavgiften om laget inte kunde eller ville flytta upp ett steg. Då var det heller aldrig på tal att klubben kunde hitta ett ersättnings lag.

Har du läst reglerna, och vad tycker du i så fall är otydligt? Jag tar och länkar direkt till nuvarande regler. Som riktmärken föreslår jag läsning vänsterspalter på sida fyra och fem.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Läser ur regelboken följande:

ERSÄTTNINGSLAG
Lag som av någon anledning lämnar sin plats, och
där klubben inte kan finna ersättare, i Allsvenskan,
ersätts på följande sätt:
Ett från lägre division uppflyttat lag
Om laget som lämnar sin plats är ett från lägre
division uppflyttat lag, tillfaller platsen det lag som
var närmast på tur att flyttas upp i samma serie.

Dvs om inte klubben kan hitta ett helt lag att ersätta det lag som inte vill gå upp, tillfaller möjligheten de andra lagen i serien, i tur och ordning. Dvs klubben har alltid förtur.
Men jag kunde inte se att ni på något sätt har rätt spela kvar i serien som ni vann så min tolkning är att ni får börja om från början.
Men visst, jag har inte läst hela regelboken.

Sidor

Ole J Jensen
Bild för Ole J Jensen

Sidan 4 och 5, vänsterspalten i regelverket säger inget om förhållningssätt för lag som inte VILL/KAN flytta upp ett steg.
Och om det är så enkelt som Börje beskriver så undrar jag varför man blir ”hotad” men 1500:- i böter plus full startavgift för laget om man inte VILL flyttas upp ett steg?

Sidor

Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen

Tävlingsbestämmelser
”Om laget som lämnar sin plats är ett från lägre
division uppflyttat lag, tillfaller platsen det lag som
var närmast på tur att flyttas upp i samma serie.”
I Hans exempel är det 2:an …3:an i deras Div 3 som erbjuds platsen.
Hans lag fortsätter i Div 3.
För en 10-12 års sedan blev vi erbjudna div2-plats trots 3:a i Div 3.
Ingen tvångsdegradering av ettan eller för den delen 2:an som tackade nej.

Sidor

Björn Sörling

Ole J Jensen skrev:


Sidan 4 och 5, vänsterspalten i regelverket säger inget om förhållningssätt för lag som inte VILL/KAN flytta upp ett steg.

Kan det helt enkelt vara så enkelt att det inte är tillåtet att avstå en uppflyttning? Om klubben inte kan fylla laget blir man således tvingad att lämna seriesystemet, och vid intresse starta om från början.

Sidor

Thomas Ålander

Det kan vara på sin plats att reglera.
Seriespelet utgår väl från att ett vinnande lag vill gå upp till en högre division. Om och när så inte är fallet må det regleras. huruvida det är klubben eller laget som skall ”bli lidande” kan också diskuteras när det nu inte tycks vara bestämt.
Skulle det fall inträffa att man inte vill gå upp från div 1 till elitserien och måste börja om från div 4 kan man väl säga att ”det suger/svider”!

Sidor

Philip Berggren

Kan inte se att detta är ett problem. Vägrar man flytta upp har man inget i seriespelet att göra. Vad är motiveringen till att inte vilja flytta upp? Långa resor i högre divisionen, för svårt motstånd? Man anmäler sig i vetskap om att vid serieseger flyttas upp. Vägrar man har man då förstört för alla andra som man då tagit poäng av och som kanske inte får den placering de ville ha. Att vägra flytta upp torde medföra automatisk bortplockning ur seriesystemet.

Sidor

Leif Rångevall

Vi lever i olika bridgevärldar. I min bridgevärld är det omöjligt, i alla fall näst intill, att spela i Div 3.
För att komma till spelorten krävs 25 mil bilåkning på morgonen, 72 brickor ska spelas av, 25 mil för återresa.
Om SBF lägger om antalet brickor (ev 20/match) skulle det kanske vara möjligt att spela.
Anser du då att vi inte ska kunna delta i div 4 eftersom vi inte kan spela div 3?

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Leif Rångevall skrev:


Vi lever i olika bridgevärldar. I min bridgevärld är det omöjligt, i alla fall näst intill, att spela i Div 3.
För att komma till spelorten krävs 25 mil bilåkning på morgonen, 72 brickor ska spelas av, 25 mil för återresa.
Om SBF lägger om antalet brickor (ev 20/match) skulle det kanske vara möjligt att spela.
Anser du då att vi inte ska kunna delta i div 4 eftersom vi inte kan spela div 3?

Tråden avser ju problematiken att man inte vill spela div 2 om man går upp från div 3. Jag kan inte se något som helst problem med att vägra gå upp i div 3 om man kvalificerar sig i div 4. Såvitt jag vet är div 4 lägsta serien så det är bara att avsäga sig platsen och börja om.

Sidor

Christer Swenson

Det förefaller konstigt att ingen från TK har kommenterat här, då DTL-träffen fick info om återstart i Div IV för lag/klubb som inte ville ”avancera” uppåt i systemet.
Dessutom var meningen på DTL-träffen att det borde övergå till 20 brickor/match i Div III. Här återstår dock att vänta på TK:s beslut.

Sidor

Magnus Eriksson

Varför är man tvingad att gå upp om man vinner?

Ser inte att man förstör något seriesystem el motsvarande. Nästa lag(2:an) går upp och vinnande lag spelar kvar i sin division.

Att tvinga ner någon till div 4 för att man vinner div 2 eller 3(och av någon anledning inte vill gå upp) verkar ju fullständigt huvudlöst!

Hur blir det om man vinner div 1 men inte vill representera Sverige i Champions Cup? Div 4 nästa då eller???

Sidor

Thomas Ålander

Om t ex priser delas ut till vinnande lag i en division finns det ju mindre anledning att avancera. Hellre vinna i en lägre division än förlora icke-vinna i en högre. (Skälet för att inte avancera kan vara annat, men samma resultat bli följden.)
Jag vet inte reglerna för divisionsspelet, men ovanstående har funnits exempel på.

Sidor

Magnus Eriksson

Thomas Ålander skrev:


Om t ex priser delas ut till vinnande lag i en division finns det ju mindre anledning att avancera. Hellre vinna i en lägre division än förlora icke-vinna i en högre. (Skälet för att inte avancera kan vara annat, men samma resultat bli följden.)
Jag vet inte reglerna för divisionsspelet, men ovanstående har funnits exempel på.

Priser?

Det kostar pengar att deltaga genom boende, resor, startavgifter mm.

Priser finns i andra tävlingar inte i allsvenskan!

Sidor

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Christer Swenson skrev:


Det förefaller konstigt att ingen från TK har kommenterat här, då DTL-träffen fick info om återstart i Div IV för lag/klubb som inte ville ”avancera” uppåt i systemet.

Avsikten och tolkningen (varit sådan i många år) TK gör av gällande regelverk är att segrande lag i en serie avancerar uppåt i seriesystemet. Sen är det valfritt för laget att kliva av den högre serien men då finns det ingen plats för detta lag i den lägre serien.

Vad som blev fel förra säsongen när ett lag trots detta fick lov att spela om division tre efter en serievinst var att det lämnades felaktig information till laget. Det är något som jag tar på mig och se till att det inte upprepas.

Det handlar alltså inte om någon ändrad praxis från TK. Laget som åter igen vann sin division 3 och igen vill kliva av har nu fått besked om att de måste starta om i lägsta serien.

Christer Swenson skrev:


Dessutom var meningen på DTL-träffen att det borde övergå till 20 brickor/match i Div III. Här återstår dock att vänta på TK:s beslut.

Detta kommer diskuteras och tas beslut på under TK:s januarimöte

Sidor

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Ole J Jensen skrev:


Sidan 4 och 5, vänsterspalten i regelverket säger inget om förhållningssätt för lag som inte VILL/KAN flytta upp ett steg.
Och om det är så enkelt som Börje beskriver så undrar jag varför man blir ”hotad” men 1500:- i böter plus full startavgift för laget om man inte VILL flyttas upp ett steg?

Det var inte för att ni ville hoppa av serien som böter skulle delas ut. Det var att ni valde att säga till alldeles för sent att ni inte vill ha er plats. För att TK ska kunna göra en vettig serieindelning måste TK få reda på vilka lag som ska spela nästa säsong. Därmed så har man böter för sena avhopp.

Det som står i regelverket (sid 7) om detta är

Regelverket sid 7 skrev:


Böter utgår vid WO med 1000 kr per rond man lämnat WO.

Lag som lämnar WO i tre ronder utesluts, men måste erlägga bötesbelopp för WO i tre ronder. Samtliga lagets resultat stryks men mästarpoäng delas ut för de matcher som spelats.

Avhopp efter 1 juni räknas härvidlag som WO i en (1) rond, efter 1 juli som två ronder och efter 1 augusti som tre ronder.*


1 500 kommer från att när ni ville hoppa av så var böterna 500 kr per match och det var så pass sent att ni tilldömdes tre ”WO matcher”.

Sidor

Thomas Ålander

Magnus Eriksson skrev:


Thomas Ålander skrev:


Om t ex priser delas ut till vinnande lag i en division finns det ju mindre anledning att avancera. Hellre vinna i en lägre division än förlora icke-vinna i en högre. (Skälet för att inte avancera kan vara annat, men samma resultat bli följden.)
Jag vet inte reglerna för divisionsspelet, men ovanstående har funnits exempel på.

Priser?

Det kostar pengar att deltaga genom boende, resor, startavgifter mm.

Priser finns i andra tävlingar inte i allsvenskan!

Det är så som jag trodde gäller på den nivån.(Distrikt, region, riks.)
- Men det finns ju lokala serier där mindre belöningar väntat/r divisionssegrare. Och i en sådan togs det bort p g a att laget som inte gick upp vann den lägre divisionen gång på gång och det sågs som ojuste.

Sidor

PO Sundelin

Läs Magnus kommentarer.
Om ett lag avstår från uppflyttning - och meddelar TK i god tid (snarast efter avslutad serie) så att näst bästa lag kan ta över platsen - varför i hela världen ska dom då bestraffas?
Självklart bör dom få spela kvar!

Vad sägs om följande?
Komplettera bestämmelserna med hur lång tid man har på sig att lämna besked.s
Inom den tiden får man spela kvar i sin division och nästa lag flyttas upp i stället. Efter den tiden betraktas det som avkliv från seriesystemet.
Nyanmälan innebär start från fyran.

Sidor

Nils Andersson

Ger man ut tävlingsbestämmelser måste de väl gälla. Allt annat är väl pajaseri. Om det så att man kan välja att gå upp borde det väl stå något i stil med att vinner man en serie har man ett val om man vill gå upp eller spela kvar.

Gäller inte tävlingsreglerna fullt ut borde man börja ge ut riktlinjer så att alla vet att allt är öppet för förhandling och tolkning.

Sidor

Peter Swensson

Nils Andersson skrev:


Ger man ut tävlingsbestämmelser måste de väl gälla. Allt annat är väl pajaseri. Om det så att man kan välja att gå upp borde det väl stå något i stil med att vinner man en serie har man ett val om man vill gå upp eller spela kvar.

Gäller inte tävlingsreglerna fullt ut borde man börja ge ut riktlinjer så att alla vet att allt är öppet för förhandling och tolkning.

Paragraferrytteri är ju både tillfredsställande och kul, men ännu roligare blir det om så många som möjligt deltar i våra bridgetävlingar. Låter kanske lite konstigt, men när man väl tänkt tanken vänjer man sig lätt vid den; i alla fall var det så för mig.

Alla regler och tillämpningar regler borde syfta till att vi få maximalt deltagande i tävlingar. Undrar om det inte finns lite förbättringspotential i våra tävlingsbestämmelser just i det avseendet? Uppmanar alla att fundera på den aspekten nästa gång ni lusläser tävlingsbestämmelserna.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Peter Swensson skrev:


Nils Andersson skrev:


Ger man ut tävlingsbestämmelser måste de väl gälla. Allt annat är väl pajaseri. Om det så att man kan välja att gå upp borde det väl stå något i stil med att vinner man en serie har man ett val om man vill gå upp eller spela kvar.

Gäller inte tävlingsreglerna fullt ut borde man börja ge ut riktlinjer så att alla vet att allt är öppet för förhandling och tolkning.

Paragraferrytteri är ju både tillfredsställande och kul, men ännu roligare blir det om så många som möjligt deltar i våra bridgetävlingar. Låter kanske lite konstigt, men när man väl tänkt tanken vänjer man sig lätt vid den; i alla fall var det så för mig.

Alla regler och tillämpningar regler borde syfta till att vi få maximalt deltagande i tävlingar. Undrar om det inte finns lite förbättringspotential i våra tävlingsbestämmelser just i det avseendet? Uppmanar alla att fundera på den aspekten nästa gång ni lusläser tävlingsbestämmelserna.

Så då menar du att vi skall slopa vårat regelverk? Eller menar du att vi skall ha kvar våra regler men att bara de som vill skall följa dom?

Eller så går vi rätt ut på din linje. Alla som vill vara med får vara med. Och de som vill följa reglerna gör så samtidigt som de som inte vill följa reglerna slipper det. Ja det här verkar vara en bra plan för att få så många deltagare som möjligt.
Och medans vi är igång så vill jag få 700/500 för gämn hemgång i 3 NT i fortsättningen. Annars vill jag inte vara med!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Logga in för att kommentera