Resultat och IAF per halvlek samt total finns som ni nog sett här:
https://www.svenskbridge.se/lag/15001
Tyvärr drog sig lag Andrea ur på grund av sjukdom, så vi spelar med en översits. Tabellen stämmer även om det lite förvirrande står att de lag som ännu inte har haft sin översits ser ut att ha spelat en match mer än övriga lag.
6 spader på den här given https://www.svenskbridge.se/DDE/?PBN=N%3AQJ96.K.KQ62.K982+A7.J73.J8754.QJ7+K843.A42.A3.A543+T52.QT9865.T9.T6&Contract=6S&N=Gudrun+Strandberg&E=Sara+Asplund+Sivelind&S=Gunnar+Andersson&W=Karl+Asplund&Declarer=S är mycket intressant speltekniskt. Med klöver eller högfärg i utspel är det bara att spela på så blir det automatiskt en skvis om en av motståndarna är ensam om hållen i lågfärgerna. Men med ruterutspel gäller det att hålla tungan rätt i munen. Släpper man den til handens ess så blir man av sedan av med förbindelsen i klöver till handen när man efter hjärterstöldan ska trumfa ut. Skvisen fungerar då bara om det är väst som är ensam om lågfärgshållen. Tar man utspelet på bordet och avblockerar Hj K innan man börjar uttrumfningen går det bättre. Om öst inne på spader ess vilket verkar naturligt fortsätter med ruter, så har man klöverförbindelse åt bägge hållen. Uttrumfning och Hj ess skvisar nu Ö eller V om denne är ensam om hållen. Skulle Ö inne på spader ess i stick tre se skvisen komma och hitta att vända med klöver som ser farligt ut från QJx måste man ta med esset på handen för att ha förbindelser mellan händerna. Skvisen fungerar också nu vare sig det är Ö eller V som har hållen, men det blir ett krångligare läge (s.k. criss cross). Bordet har till slut kvar Kxx K och handen A xxx. Har nu någon sakat bort klöver hållet tar man klöver K och går in på Ruter ess och tar resten på klöverhackorna. Har de kvar klöverhållet tar man ut ruteress och bordet står.
Mixeduttagningen
1 mar 2025 kl 09:09
Mixeduttagningen
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Här excellerade Peter Bertheau med riktig taktisk budgivning :
https://www.svenskbridge.se/tvl/458098/bricka/17/resultat#hem
De spelar med 11-13 NT i ozon så han öppnade i andra hand med 1Kl, och när då partnern bjöd 1Sp efter att syd klivit in med 1Ru så valde han att bjuda 1NT för att skydda sin rutersättning och samtidigt då visa sina 14-16 balans trots 4-kortsstöd i spader. Med sina 10 hp inviterade då partnern med 2NT. Han hade ju minimum så han ville inte acceptera inviten, och valde att igen förneka sitt spaderstöd med ett pass. Nu var det bara hjärterutspel som höll nere kontraktet i 2 trick, och med det naturliga ruterutspelet blev det en övertrick. hans udda beslut visade sig vara väldigt rätt denna gång då det trots 44 i spader och 24 hp ihop, med snedsitsarna i lågfärgerna är 4 bet redan i 3 Sp. Tur eller skiklighet? Välj själv vad ni kallar det.
Några bilder från dagens MIX-VM-kval.

och några till..

Tack för bilderna Kalle!
Efter bridgekonditionsprovet med lördagens 70 brickor har två lag dragit ifrån och ligger nästan lika med 15 poäng ner till tredje lag. Det blir en och en halv spännade match imorgon innan vinnarna kan koras.
Bild på lag Emma som segrade i helgens uttagningstävling. De vann efter en hel del dramatik tillslut med 6 matchpoäng tillgodo till lag Cina dom i sin tur var en hal poäng före lag Sara som hade översits sista matchen. Vid halvtidställning i sista matchen ledde lag Sara men Emma hade en väldigt bra andra halvlek. Kanske spoilerade lag Cina sina chanser då det vid jämförelsen visade sig att lagen suttit på samma ledd första halvleken i sista matchen.

Vinnarlaget ville ha betänketid innan de tillsammans med UK bestämmer vilket par som ska komplettera laget.
UK verkar inte ha helt klart för sig att deras annonserade kriterie för tredje par saknar verklighetsanknytning. Att ha uttagningskval till EM eller VM till de klasser som förbundet inte betalar fullt till har ju viss bäring, för på så vis får vi lag med sammanhållning och fokus. Valet av tredje paret, måste så länge de inte får kvala med sex spelare, göras av kompisgänget som åker. UK borde bara neka icke samspela par och spelare som av något skäl skulle vara oönskade av WBF eller Svensk Bridge. Säg rent hypoteriskt att laget föreslår ett tredje par som Ida och Mikael, som inte spelat mixed på ett tag och som inte kvalat med ett annat lag, så vore det mer än bisarrt om inte ett så starkt par skulle nekas på grund av bristfälligt tänk från UK eller bristfälligt ordbruk.
Måste tillägga att jag inte har diskuterat frågan med någon av de nominerade, har bara önskat dem lycka till samt att jag hoppas att de själva kommer få välja tredje par.
Du menar indirekt att Malin och Daniel inte skulle få vara med att kvala????
Läsförmåga?
”Alla” skall få kvala. Nästan alla i alla fall. Vad jag menar är att laget som vinner, och som skall ha möjlighet att välja tredje par, inte skall vara begränsade till de lag som var med och kvalade. Inte heller begränsas till IAF eller placeringar i en lagtävling. När man betalar så mycket själva, så är det ett kompisgäng som skall prestera maximalt bra. Från förbundsidan skall man bara vara trygg med att tredjeparet kommer uppföra sig väl och vara goda representanter för sverige. Däremot de klasser där förbundet betalat mer, så skall givetvis kapten och förbundet ta ut bästa möjliga lag (det är inte alltid alla de bästa spelarna, men det är en annan tråd.).
Hur kvalet utformas, eller uttagningen sker, måste påverka uttagningsmekanismer. UK verkar missat att de principer de satt upp rimligen kan irritera de som vill representera sverige.
Eftersom alla vet att jag aldrig kommer vara aktuell för landslag, och inte heller är jävig på något sätt, så finner jag det lämpligt att uttala mig i frågan. UK har minst en blindspot, och det har vi alla. Så varför inte försöka hjälpa till att skingra dimman?
Edit: Vilka de väljer bryr jag mig ingenting om. Malin och Daniel är trevlig och goda lirare, det är flera av de andra alternativen också.
Vi har i Sverige sedan några år tillbaka en mixedtrupp som Pär Ol-Mårs förtjänstfullt arbetat med. Till EM 2024 fick det vinnande laget välja ett par som inte var med i truppen, inte ställt upp i uttagningen och i övrigt spelat begränsat med varandra även om de individuellt var/är mycket skickliga bridgespelare. Kritik framfördes med all rätt mot tillvägagångssättet. ”Kompisgänget” tog inte medalj i EM. Uttagningskriterierna har därför varit klarlagda från start i år. Det ger också ett bra par chansen att komma med i landslaget även om de t ex i tävlingen ”sänkts” av vingarna. Redan vid första mixed VM i Wuhan 2019 med samma ekonomiska premisser begränsades valet av tredje par till de som ingick i kvaltruppen.
På den nivå vi nu pratar om är inte ett VM deltagande ett ”kompisgängs bridgesemester”.
Hej
Som Pär skrev har vi bett om lite betänketid och fått till och med idag på oss.
För det första vill jag understryka att både Malin & Daniel respektive Lena och Jan-Erik är jättetrevliga och duktiga spelare som alla skulle vara glada att ha som lagkamrater - det är inte det det handlar om.
Vi var i somras sex spelare i EM-laget som gemensamt tog Sveriges kvalplats till VM. Vi är kompisar och goda lagkamrater, och erfarna spelare. I december blev vi informerade om formerna för uttagningen och att man var tvungna att spela uttagningen på 4 och att det skulle vara denna helg. Precis som tidigare år försökte vi på ett trevligt sätt lyfta fram våra önskemål att få ställa upp i ett lag med 6 spelare, och om inte det gick att få välja ett tredje par i samråd med kapten likt tidigare år (exempelvis från de par som är med i kvalet). Vi fick då höra att reglerna var bestämda och att det inte går att ha dialog med ”alla spelare” om detta (med oss sex som representerat Sverige senast hade då ingen dialog varit) och att nu var det ”streck i debatten”. Om vi ville spela uttagningarna tvingades vi då splittra vårt lag och eftersom uttagningen var förlagd på en mycket dålig tidpunkt utifrån Sannas perspektiv så blev det vi fyra andra som bildade lag. Så hoppades vi att de andra två skulle kvala in. Nu blev det inte så utan de var 0,01 poäng ifrån och vi har bett om lite betänketid. Det handlar både om lojalitet med våra lagkamrater och vänner och att det är mycket pengar, energi och att vi alla fyra vill känna oss trygga med beslutet om vi ska spela eller inte och med vilket lag vi i så fall vill göra det.
Vill avsluta med att jag tycker att det är både roligt och viktigt att det är dialog kring våra landslag och hur de tas ut - så kul att det är flera som engagerar sig i debatten.
Så klart tråkigt att höra att det finns ett missnöje både mot vårt val av tredjepar förra året och vår efterföljande insats i EM.
Jag vill bara påpeka att förra året valde vi Kathrine och Simon som tredjepar. De spelade flest brickor i laget på EM och hade +0.3 på butlern (vilket var näst bästa svenska par, Sanna och Tobbe hade bäst med +0.38), och i helgens uttagningstävling vann de butlern klart på +0.77 (näst bästa par hade +0.58).
En butler säger inte allt, men jag tycker det är väldigt orättvist att antyda att vi inte tog medalj på EM för att vi valde Kathrine och Simon som tredjepar.
butler årets uttagning
butler EM
//Daniel
Har nu läst inläggen i denna tråd om 3e-paret(Som nog lär svälla närmaste dagarna
)och kan konstatera att man blir extremt färgad beroende på vilket inlägg man läser, håller med om det mesta oavsett vilket inlägg jag läser, Beror troligen på att författarna bara trycker på vissa saker och utelämnar andra faktorer….
Tycker inte det är min sak att komma med synpunkter eftersom jag inte är inblandad(till skillnad från Peter S är jag dock med i andra landslag så har kanske lite bättre koll än han…). Nöjer mig med att konstatera att det är stor skillnad på att vara ”fullfinansierad” av SBF och att stå för alla kostnader själv…
Mvh Joppe
Hej
Val av uttagningsmetod är inte optimalt när det gäller att få det starkaste laget till VM, men det var förutsättningarna och det visste alla förhoppningsvis om.
Att komma i efterhand och försöka att diktera villkoren är oförskämt mot alla de andra paren som har lagt ner tid och pengar på att försöka att komma med.
Om ni hoppar av så hoppas jag att framtida kaptener tar sitt förnuft i fånga och inte tar ut er till kommande mästerskap.
Sluta att bete er som några bortskämda snorungar och känn stolthet i att ni får representera ert land.
Försök att sätta er in hur Malin-Daniel, Lena-Åsmo känner sig?
De trodde givetvis att något av paren skulle få chansen att få spela ett VM.
Patetiskt att denna diskussion ens förekommer när allt har varit glasklart. Ni borde aldrig ha ställt upp i helgen om ett alternativ var att hoppa av om inte ert val av lagkamrater kom med.
Jag hoppas att ni tar ert förnuft till fånga och väljer ett av de valbara paren.
Lycka till i VM
Fredin
Det här inlägget borde ha gjorts redan i januari då reglerna presenterades för uttagningen, inte efter att tävlingen avslutats.
Reglerna torde vara glasklara för alla som sätter sig till bords fredag 28 februari. Alla visste förutsättningarna.
Grattis till vinnande lag och grattis till er i topp på IAF:en.
Jag läser Gunnars inlägg om och om igen och inte någonstans kan jag hitta att han riktar missnöje mot valt tredjepar?
Däremot så riktar han kritik mot tillvägagångssättet.
Och när det gällde årets uttagningar så visste alla vilka förutsättningar som gällde. Den här tråden borde inte ens finnas.
Stort grattis till segern i helgen och lycka till!
Hela upplägget var mycket märkligt. EM-laget som kvalade sig i fjol har verkligen försökt att övertala kaptenen att välja ett annat upplägg, men han ville inte ändra sig. Det skulle inte funka att spela med lag med 3 par pga antal anmälningar sa han(det var då 12 par anmälda, men det kanske är svårt att dela på 3), och det skulle bli för lätt för EM laget att kvala som lag.
Att kaptenen väljer ett upplägg för att minimera chansen för det bästa laget att kvala är rätt speciellt.
Eller överhuvudtaget att det finns regler för val av tredje par när man ska betala allt själv är väldigt speciellt.
Att ha IAF på 3 bord är totalt random. Ens resultat är då 50% ens eget spel och 25% per annat par i din väderstreck. Det blir totalt random och det ska man inte grunda en VM uttagning på.
Att inte lag Emma ska få ställa upp i kvalet och försöka kvala med deras önskade tredje par, att dom är snorungar nu, efter att ha försökt övertala kaptenen länge och sen ändå hoppas på chansen att kvala in med deras önskade lag fattar jag inte alls.
Jag hoppas på ett bra lag till VM och önskar laget, vad det nu blir, lycka till på VM.
Och hoppas på ett vettigare upplägg framöver.
Marione
Förvånansvärt att du inte fattar att det är kaptenen och UK och inte spelarna som utser uttagningsmetod!
För spelarna så är det bara att gilla läget, eller så behöver de inte ställa upp.
Komma i efterhand och hota med att hoppa av är bara patetiskt.
Med det sagt så är UK och kaptener enligt mig inte rätt personer att ta ut bästa möjliga landslag.
Det gäller även öppna laget.
Förhoppningsvis så får vi rätt personer i framtiden som har kapacitet att ta ut det bästa laget till alla
klasser.
Där är vi definitivt inte nu
Och Marione.
Givetvis så håller jag med om att uttagningsmetoderna i helgen är random och fullständigt hjärndöda, men det är en annan diskussion
*”Förutsättningar
Vinnarna erbjuds att bilda VM-laget. Laget kompletteras sedan med ytterligare ett par som tas ut av UK efter samråd med det vinnande laget.
Valbara tredje par blir de par som placerat sig bland de två främsta paren i IAF-tabellen, par i det vinnande laget undantagna. Tackar vinnande lag nej går erbjudandet till nästa lag.”*
Som jag förstår kan man ju välja att tacka nej till VM-platsen i efterhand. Inget konstigt i det.
Problematiken är ju att man skall pynta ur egen ficka. Då borde man ju även få möjlighet att påverka sitt tredjepar. Man synkar ju inte med alla
Och att komma med som tredjepar och inte få spela så mkt är inte heller lyckat då man betalar själv.
Så uttagningskriterierna var mkt olyckliga och inte speciellt genomtänkta.
Magnus
Jag håller med dig i allt förutom att jag tycker att det är dålig stil att ställa upp och sedan tacka nej. Det finns flera anledningar till att jag tycker det. En anledning är att i sådana fall så skulle ett lag i teorin kunna ”lägga” sig mot andra lag.
En annan är att det vinnande avhoppande laget slår 3:an med 20-0, men förlorar mot 2:an med 0-20. 3:e laget blir 0.01 VP efter 2:a platsen. Det känns inte rätt.
Ställer man upp i uttagningstävlingen så accepterar man förutsättningarna.
Förhoppningsvis så ändras uttagningskriterierna till nästa gång så att vi slipper diskussioner som denna
OM man ska behålla ungefär nuvarande modell vore en enkel justering till fler valbara par, kanske 5-7 enligt IAF:en. Skulle ju dels minimera risken som Magnus E påtalar att man inte ”klickar” med vissa par(inte aktuellt i detta fall, är ju andra skäl) samt öka chansen att något av de valbara paren är det man vill ha alternativt kan acceptera. Om själva grundmodellen att man tar ut ett lag som kompletteras jämfört med exempelvis rena paruttagningar har säkert de flesta olika åsikter om
Mvh Joppe
Det är lite ovanligt att ha ett VMkval med tävlingsbestämmelse som säger vad ska göras om vinnande laget inte vill spela VM (kan t ex inte minnas att vi hade liknande regler i Bermuda Bowl kvalet).
Jag antar att det betyder att kaptenen förutsåg den här situationen och hellre vill att vinnande laget kliver av än att dom får välja tredje paret fritt.
Det är väl snarare nödvändigt då det finns spelare som kvalar till flera landslag under samma säsong.
Det var inte problemfritt få till tävlingsbestämmelser förra året heller. Lika bra göra det tydligt gissar jag Kaptenen tyckte. Att sedan lag inte accepterar de regler som satts upp i förväg tycker jag är rätt unket. Då är det väl bara stanna hemma.
Det var 6 bord i kvalet.
Hej!
Jag vill inte gå in och diskutera vald uttagningsmetod, men vill få stopp på vissa kommentarer och spekulationer genom att meddela att jag i eftermiddags efter att jag spelat bridge med avstängd telefon fick besked att Lag Emma valt att komplettera laget med Malin Helin och Daniel Eriksson. (Carina hann inte få in det bland nyheterna på hemsidan)
Grattis till dem alla och hoppas på ett bra resultat för laget i VM.
Grattis alla och lycka till på VM!