Forum » Allmänna diskussioner » Giv från Uppsala lagguld

Giv från Uppsala lagguld

20 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål
Giv från Uppsala lagguld

La in denna giv mest för att testa nya forumet och dess möjligheter.

D85
kn9
E107
K10953
Kkn3
ED63
K3
Dkn76
Nord
Öst
Syd
Väst


En giv från Uppsala lagguld som var lite intressant.
Du spelar förstås trising och får förstås ruter 2 ut från 10/12. Du provar tian som täcks med knekt och du duckar.
Vinner nästa ruter och nu ska du gissa rätt på vilket äss som utspelshanden har.
Du gissar klöver och detta var förstås fel, öst tar och godspelar rutern.
Du börjar pumpa dina klöver och väst lägger tidigt sp 2 vilket starkt indikerar att öst trots allt inte har båda essen.
Så här såg det dock hela given ut:

D85
kn9
E107
K10953
109764
K4
kn85
E84
Kkn3
ED63
K3
Dkn76
E2
108752
D9642
2
Nord
Öst
Syd
Väst

Inför att sista klövern spelades hade väst A, T87, Q9, - och måste nu saka ett kort till. Om han lägger ruter
kan jag godspela ett spaderstick för nioende stick och när han nu sakade en hjärter istället maskade jag i hjärter för 9 stick.
Man ska aldrig ge upp.

Jan Lagerman

Varför tog du inte tio stick?

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Om jag behåller K, AQ63,-,- istället för som nu KJ, AQ6, kan väst saka en ruter ist för hjärter och jag kan inte se hur jag kan ta fler stick än jag fick nu.

Johan Nilsson

Jan Lagerman skrev:


Varför tog du inte tio stick?

Det var min kommentarer också när han såg så nöjd ut efter spelföringen.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Men berätta då gärna hur man tar 10 stick i slutläget ni som är experter. Jag är bara en glad amatör med röta.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Någon berättade att det är troligare att väst har spaderäss än klöveräss eftersom väst statistiskt har fler spader än klöver och att man därför ska inleda med att slå bort spaderässet.. Låter på mig som det är ett missbruk av oddsberäkning, men någon statistiker får gärna leverera fakta..

Ola Brandborn

Ber om ursäkt Magnus, jag vet att du vill attt jag inte ska skriva på forumet, men kunde inte låta bli, när det är något så sällsynt som en intressant fråga.

Börje Rudenstål skrev:


Någon berättade att det är troligare att väst har spaderäss än klöveräss eftersom väst statistiskt har fler spader än klöver och att man därför ska inleda med att slå bort spaderässet.. Låter på mig som det är ett missbruk av oddsberäkning, men någon statistiker får gärna leverera fakta..


Men att spela så är ju dumt, då har vi spelat på oss en bet om öst exempelvis har Axxxx i spader och A (han duckar spader 2 gånger, kommer in på klöveress och cashar sina spel. Och att sno åt oss ett spaderstick först innan vi driver ut klöveresset hjälper ju inte, då har vi ju ändå bara 8 stick (fast vi kan ju slä en hjärtermask för det nionde förvisso).

Var det inte lite optimistiskt att prova ruter 10 i första stick, sjuan hade gett öst ett problem (ja det är klart, bra spelare som spelar guldtävlingen gör inte fel, men en sämre spelare pangar ju i knekten på sjuan och då ska vi nog klara av att ta 11 sick i kontraktet)?

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Well, det är också en intressant fråga, vilken ruter man ska sätta i i första stick, jag tog mig också en funderare. Nu var jag dock övertygad om att den aktuella spelaren aldrig någonsin skulle sätta i knekten från t ex J8x så allt handlade egentligen bara från vilken kombination väst spelat ut från, Öst gör aldrig fel här.
Jag tror tian är bättre men är inte säker.

Det kan också helt enkelt vara så att jag inte vill se leendet från Väst när han betade kontraktet genom att dra från QJ9xx.

Jan Lagerman

Börje Rudenstål skrev:


Men berätta då gärna hur man tar 10 stick i slutläget ni som är experter. Jag är bara en glad amatör med röta.

Mot en glad amatör med röta brukar de saka fel någon gång så varför inte testa?

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Om hackorna inte sitter exakt som de gör i hjärter, går jag bet istället om de sakar så. Verkar va ett fånigt sätt att eventuellt tjäna en imp, eller inte ens det.
Eller vad tycker du, är det värt att förlora en tolva för att du läst en bok av Geza Ottlik?

Björn Ohlsson

Börje Rudenstål skrev:


Någon berättade att det är troligare att väst har spaderäss än klöveräss eftersom väst statistiskt har fler spader än klöver och att man därför ska inleda med att slå bort spaderässet.

Någon sa att det är troligare att öst har spaderäss än klöveräss eftersom öst statistiskt har fler spader än klöver…

/B

Jan Lagerman

Börje Rudenstål skrev:


Om hackorna inte sitter exakt som de gör i hjärter, går jag bet istället om de sakar så. Verkar va ett fånigt sätt att eventuellt tjäna en imp, eller inte ens det.
Eller vad tycker du, är det värt att förlora en tolva för att du läst en bok av Geza Ottlik?

Hmm. Vad har hackornas valör med detta att göra? Geza ringde nyss och undrade samma sak. (Han planerar en andra bok och ville lära sig något nytt)

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jag är helt på Börjes sida för en av hörnpelarna i min bridge är att jag i lag skall kunna säga: ”jag spelade safe” när lagkamraterna förundrat frågar varför jag tex bara tog nio stick i sang och att det finns ett gentlemen´s agreement att inte diskutera saken vidare. Att himla lite diskret med ögonen är ok men att fråga om detaljer hur jag egentligen spelade är helt enkelt dålig stil.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Jan Lagerman skrev:


Hmm. Vad har hackornas valör med detta att göra? Geza ringde nyss och undrade samma sak. (Han planerar en andra bok och ville lära sig något nytt)

Jag vill också lära mig något nytt och det kommer jag snart att få veta när Jan Lagerman berättat hur man ska ta hem 10 stick efter att ha godspelat klövern först, spännande!

Jenny Rudenstål

I väntan på bättre analyser måste jag inflika att den här tråden ser för jäkla bra ut i min mobil! Bra fixat! Yes

Torbjörn Gustavsson

Börje Rudenstål skrev:


Någon berättade att det är troligare att väst har spaderäss än klöveräss eftersom väst statistiskt har fler spader än klöver och att man därför ska inleda med att slå bort spaderässet.. Låter på mig som det är ett missbruk av oddsberäkning, men någon statistiker får gärna leverera fakta..


Det är exakt lika troligt att Väst har det ena som det andra ässet. Öst har också statistiskt fler spader än klöver.
Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jenny Rudenstål skrev:


I väntan på bättre analyser måste jag inflika att den här tråden ser för jäkla bra ut i min mobil! Bra fixat! (y)


Kul att du gillar min nya profilbild!
Håkan Johansson

Torbjörn Jönsson skrev:


Jenny Rudenstål skrev:


I väntan på bättre analyser måste jag inflika att den här tråden ser för jäkla bra ut i min mobil! Bra fixat! (y)


Kul att du gillar min nya profilbild!

Giggle
Andreas Jansson

Torbjörn Jönsson skrev:


Kul att du gillar min nya profilbild!

Det är det positiva med att surfa på mobilen, man slipper profilbilderna Wink

Jan Lagerman

Börje Rudenstål skrev:


Jan Lagerman skrev:


Hmm. Vad har hackornas valör med detta att göra? Geza ringde nyss och undrade samma sak. (Han planerar en andra bok och ville lära sig något nytt)

Jag vill också lära mig något nytt och det kommer jag snart att få veta när Jan Lagerman berättat hur man ska ta hem 10 stick efter att ha godspelat klövern först, spännande!

Saka bort spaderknekt på rutern och spaderkungen på sista klövern.
Väst blir villrådig och tror du är renons i spader så denne sakar spaderässet. Nu spelar du spader till damen.
Med den tur du brukar ha sakar nu Väst bort hjärterhållet och du har hela 11 stick och topp på brickan.

Däremot spelar inte valören på ÖVs hackor någon roll, hälsar Geza!!

Logga in för att kommentera