Anders Brunzell – en Gentleman – en av bridgens stora mästare har gått ur tiden
Vi är många som beundrat vår vän Anders Brunzell genom åren. Förutom framgångarna vid bridgebordet har han alltid varit en god och generös vän som med artighet, diplomati, underfundig humor och stor kunskap spridit mycket glädje och skapat stor respekt kring sin person.
Anders debuterade i landslaget 1967 och var sedan med olika partners en given spelare i Svenska landslaget under 26 års tid. De största internationella meriterna är två EM-guld och ett brons i VM. På hemmaplan blev det många segrar i SM i såväl Lag, Mix, Par och Allsvenskan.
Anders spel var offensivt och optimistiskt och han blev tidigt känd som ”den evige tonåringen” med tanke på hans ungdomliga och kreativa spelsätt. Att uppföra sig väl och alltid vara vänlig vid bordet var ett av Anders viktigaste budskap och han var med och skapade epitetet ”Trivselbridge” i Göteborg. Tillsammans med Arne Larsson utvecklade de ”Arnes Bridgeskola” som under 25 år förtjänstfullt utbildat och utvecklat bridgen i Göteborg.
Golfen var en stor del av Anders liv. Anders var med och startade en golftävling för bridgespelare som fått namnet Falken Cup. Startåret var 1971 och första tävlingen genomfördes i Falkenberg varav namnet. Tävlingen är fortfarande pågående och Anders har varit med alla år utom två och spelade tävlingen även i år.
Anders har ideellt arbetat som tävlingsansvarig på Hovås GK under många år. Detta arbete har resulterat i att Anders de senaste åren varit hedersmedlem i klubben.
Tack Anders för mångårig vänskap och alla glada stunder, vi saknar Dig
Peter Andersson
Pia Andersson
Arne Larsson
Jim Nielsen
Göran Selldén
Tobias Törnqvist
Tack Anders
Många roliga stunder - en sann gentleman o en bridgemästare.
Vila i frid
Göte
Tragiskt.
Anders var en av de absolut bästa kortspelarna vi har haft i Sverige. Det behövdes eftersom kontrakten han ofta kom i var chanslösa om inte han kunde ”lura” hem dem! Vilken lirare Anders var.
Dessutom en otroligt trevlig och korrekt person vid bordet.
En stor förebild
RIP
Jag har, och har alltid haft svårt att hantera sådant här.
Anders var som redan nämnts den största gentleman jag någonsin träffat. Anders var en tävlingsmänniska ut i fingertopparna men man fick alltid känslan att för Anders så var vinna viktigt, men långt från det viktigaste.
Anders ville ha trevligt när han spelade bridge. Anders ville spela den bästa bridgen som var möjligt på varje bricka.
Och som Göran Selldén förtjänstfullt här ovan skrivit så lyckades Anders med fantastiska bedrifter vid de gröna borden.
Det är först det senaste året jag fått chansen att spela i samma lag som Anders. Men att vi innan dess mötts som kombattanter redan från min första bridge dag har visat sig i ett oändligt antal nollor och 11:or ut.
Det är bara ett par veckor sedan vi spelade ligan ihop i Göteborg och trots att Anders ramlat och slagit sig några dagar innan så fanns det ingen förändring i Anders underbara (och sarkastiska) humor som jag lärt mig älska genom alla år.
Vila i frid min vän. Du kommer vara ofantligt saknad <3
Jag hade det största av privilegier, jag fick lära känna Anders Brunzell <3
Vila i frid Anders
Jag beklagar sorgen hos er som var Anders vän. Själv kände jag inte Anders annat än från tävlingssammanhang, men hans personlighet framträdde tydligt där. En mera belevad och godmodig person har jag aldrig träffat vid bridgebordet.
Beklagar verkligen, Har spelat mot honom i mer än 40 år och kan bara hålla med om hur fantastisk som person han var.
RIP. Anders.
Visst saknar man en riktig goe gentleman.
Vila i frid
Kent Karlsson
Kalle Aldeborg
Sveriges äldsta junior har gått vidare.
En fantastisk människa och bridgespelare.
RIP Anders!
Du kommer vara saknad
Göteborgs Acol var länge väldigt spritt bland eliten i Göteborg - visst är det så att Anders Brunzell var en av förkämparna?
Och ja även jag som en grön spelare på 80-talet minns Anders Brunzell som en vänlig spelare att inspireras och ta exempel av…
Mycket tråkigt att höra.
Jag tror inte att jag någonsin spelade med honom som partner (någon av oss bodde på fel sida av Sverige), men vi spelade tillsammans i landslaget mellan 1977 och 1992, En bättre lagkamrat är svårt att föreställa sig.
Anders spelade mycket med Jörgen Lindqvist. En gång i en partävling, i pluszon, såg Jörgen honom öppna med en 12-14 sang, trots att Jörgen hade 21 jämna själv! Kan det verkligen vara möjligt, sa Jugge till sig själv – och bjöd 2 NT! Anders hade nu visserligen bara 12, men det var 12 fina! Så han la på. Allmän munterhet inträdde när Jugge avslutade med 6 NT.
Bara trevliga minnen från möten med Anders
RIP
/pg
En av mina idoler vid bordet. Har sedan jag mötte honom första gången haft som mål att vara lika trevlig vid bordet. Har inte lyckats någon gång, men jag jobbar på det.
Som en Golden Standard jag vill minnas så länge jag spelar. Tack!
Vill tillägga en sak.
Anders fick pris under något mästerskap för turneringens bästa försvar. Jim Nielsen (som var Anders partner) har dragit given för mig några gånger men då mitt minne är vad det är så minns jag inte exakt hur den såg ut nu. Men nästa gång ni möter Jim så fråga gärna om den given. Det var i alla fall sjukt vackert.
Kanske någon av er internet-proffs kan hitta given och lägga in den här?
Oj vad tiden går. Jag mötte Anders och Sture Ekberg första gången i AM 1963, för övrigt dagen efter mordet på Kennedy. Båda förblev mina goda vänner genom åren, var och en på sitt sätt.
Med humor och elegans är Anders oförglömlig.
Här är given som Mikael frågade efter:
Bols briljancy
För den som tycker det är svårt att visualisera händelseförloppet med hjälp av den utmärkta artikeln kan du själv ”spela igenom” det med hjälp av SBF:s dubbeldummylösare (du får klicka på korten själv, latmask ):
Given i SBF_DD
Var klickar jag för att se kort for kort som spelas? (samt utspel osv)
Då måste klicka på korten själv, latmask! Dvs, ♥10 - ♥A - ♥x - ♥x osv
Så om man inte redan vet hur spelet gick så kan man inte se det här?
Det står ju i Tore Mattssons inlägg.
Om du klickar på den länken kommer en artikel om hur given spelades och hur Anders tänkte.
Hjärter tio var utspelet tex.
Tråkigt att höra, en sann gentleman som man tampats mot många gånger. Vila i frid, Brunte!
Nu sa ju artikeln allt.
Men om du någon gång i framtiden söker en spännande giv du inte minns. En giv som stack ut.
Kanske det finns någon därute som minns den utan att nyttja internet?
Är ganska säker på att det var PO Sundelin som rapporterade in den till BOLS (eller IBPA?).
Håller med vad alla skrivit här ovan.
Anders var ett föredöme vid bridgebordet, och det är ett understatement.
Jag är tämligen övertygad om att Anders figurerar i flera givar som finns i boken ”En giv för framtiden” som togs fram i början av 90-talet för att skapa juniorfonden. Kanske finns den där Janne.
I övrigt fint skrivet och även jag beklagar bortgången.