Forum » Allmänna diskussioner » McCallums 2kl

McCallums 2kl

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Tobias Bende
McCallums 2kl

Jag lyssnade på avsnittet med Kate McCallum av podden Sorry Partner. Hon pratade om en metod för tvåfärgsvisande inkliv med båda högfärgerna. Så här fungerade det:

(1) -
2 = 5-4 i högfärgerna, 2 av partnern frågar nu efter bästa högfärg
2 = 5-5 i högfärgerna

(1) -
2 = 5-4
2 = 5-5 i högfärgerna, okrav
2 = 5-5 i högfärgerna, krav

Mot 1 så ger detta jämfört med ”vanliga” metoder upp möjligheten att kliva in med t.ex. ett svagt 2. Mot 1 så försvinner möjligheterna att kliva in naturligt med 2hö (svagt eller 10-13 eller hur man nu vill spela).

Någon som har erfarenhet av ett sådant försvar?

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Om du bjuder tvåfärgsvisande bud (44) har du ca 60% chans att ni har en gemensam trumf om 8 kort Cool . Men ingen garanti för hemgång (worry). Lovar man minst 54 ökar det till ~78%. (Assumed fit principle).

Med det sagt och givet du tar hänsyn till z/p (zon/position), och fiendens eller era egna misstag, är tvåfärgsvisande bud lysande i defensivbudgivningen tycker jag.

Vidare menar jag att det är effektivast mot short suit dvs öppningsbud som kan vara på 2 eller färre kort. T ex 5542, 5551, Polish Club, dubbeltydig klöver etc. Man behöver definiera styrkan i hp, honnörskoncentration och eller spelstyrka i olika z/p beroende på partnership.

(Har spelat annan variant på temat)

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Att använda 3 bud för samma (ovanliga) handtyp tror jag inte är en vinnande strategi med tanke på att man alltid måste sälja ut någon annan betydelse för de extra buden. Vidare, om man ska ha ett bud som visar 5-4 i högfärgerna bör det visa 5+4, inte tvärtom.

Ola Brandborn

Thomas Andersson skrev:

Vidare, om man ska ha ett bud som visar 5-4 i högfärgerna bör det visa 5+4, inte tvärtom.

Ja, jänkarna gillar ju Flannery, att frångå det nu känns som felsägning
Mats Nilsland

Jag använder samma metod mot 1Kl (oavsett vad det visar). 2Kl som visar 5-4 (6-4) är konstruktivt med en god öppningshand där risken är att missa en 4-4 fit om man bara kliver in med 1hö.

Erik Sjöstrand

Har spelat (1lå)-2 som 5-5 i hö och okrav (ca 5-6 förlorare) ett tag. Med starkare 5-5:or i hö får bjuda dubbelt överbud istället. Jag har faktiskt inte saknas det svaga hoppinklivet så mycket än så länge, men tycker 5-5:an är lite för sällsynt. Kanske 5 4+ kan vara okej istället.

Tycker (1)-2 som 5-4 i hö verkar bra, men ger man då upp på vissa andra tvåfärgshänder? Vi kör:

(1)—
2 = Spader och ruter.
2 = Svagt
2 = 5-5 hö, okrav
2 = Svagt
2NT = Hjärter och ruter
3 = 5-5 hö, starkt

Mot slaskklöver är 2 naturligt och vi har inget sätt att visa spader och ruter. Samma princip mot 1 och slaskruter.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Erik Sjöstrand skrev:

Jag har faktiskt inte saknas det svaga hoppinklivet så mycket

Nej, dom är rätt meningslösa. Fi har redan övertaget eftersom de har hunnit öppna budgivningen.

Logga in för att kommentera