Forum » Allmänna diskussioner » Största möjliga tyssssstnad...

Största möjliga tyssssstnad...

15 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson
Största möjliga tyssssstnad...

Måste ju prova att skapa en ny tråd på det nya forumet på den nya hemsidan med jumbotext för närsynta Bigsmile

Och då kan det ju kanske passa bra med lite synpunkter, gliringar och kritik mot såväl förbundet som ansvariga för BIT.

A) Skärmar

För ett par veckor sen skrevs det en del inlägg med rätt hård kritik mot att Sveriges tuffaste tävling, allsvenskan div I / elitserien, fortfarande inte spelas med skärmar. Tystanden från ansvariga (TK, styrelsen, förbundet, eller vem det nu är) är total. Pinsamt värre. Det anstår inte en seriös organisation att ignorera ett så viktigt ämne. Det har, IIRC, sagts tidigare att det är en ekonomisk fråga att vi inte har skärmbord så det räcker. Det kan omöjligen vara en ekonomisk fråga när man tittar på hur pengafördelningen sköts på andra poster. Vilket (delvis) för mig osökt in på….

B) BIT / DB

I samma veva riktade jag kritik, såväl konstruktiv som insinuerande näsknäppar, mot hanteringen av BIT, dess pengaflöde, vad vi får för pengarna osv. Det var lika tyst där… det pinsammaste där är enligt mitt förmenande den fallerande databasen.

För ett par månader sen skrev Eva Gunnarsson inlägg på anslagstavlan som kom fram med ett helt annat namn. Hon hade blivit inloggad som en Per Nånting. Jag kan inte minnas att det kom nån replik då, eller vid de(t) tidigare tillfälle(n) då folk blivit inloggade som helt andra personer.
Efter allsvenskan hände detta även mig. Helt plötsligt var jag inloggad som någon jag inte känner. Jag kunde se hans tävlingar, privat info, ja allt.

Alla kan vi göra misstag. Men att detta inte rättats till efter så många månader är inget annat än rent uselt. Jag är väl medveten om att det i stora projekt sker mycket (eller åtminstone borde ske) bakom kulisserna. Men hantering av personliga uppgifter, som det faktiskt är i databasen, borde ha ABSOLUT HÖGSTA PRIORITET och tittas på omgående. Detta har bevisligen inte gjorts på flera månader. Varför inte då? Har det tittats på nu? Om JA, varför har vi inte fått reda på det? Om NEJ, varför inte då? Det är PERSONLIGA UPPGIFTER ni hanterar! Det känns verkligen inte tryggt.

Och varför behagar projektledare, styrelse, DenSomKännerSigManad inte bry sig ett skit om att kommentera, beröra eller be om ursäkt för det inträffade? Tror ni problemet löses av sig självt? Tror ni de som drabbats gillar att det sopas under mattan i förhoppning om att det ska falla i glömska?
Det kan jag tala om att det inte gör. Tvärtom. Ordet sprids, och de flesta man pratar med anser att det helt enkelt är för dåligt.

/T

PS. Lycka till med [yourChoice]. (c) MW.

Tomas Brenning

Thomas Andersson skrev:


Skärmar


Enligt uppgift från TK finns två olika lösningar som diskuteras. 1. Gemensam spelort båda omgångarna. 2. Inköp av nya skärmbord som placeras i Göteborg och Stockholm. När TK-beslut sker vet jag inte, men något av alternativen kommer det att bli.

Thomas Andersson skrev:


För ett par månader sen skrev Eva Gunnarsson inlägg på anslagstavlan som kom fram med ett helt annat namn.


Jag har sedan inte så lång tid tillbaka det tekniska projektansvaret för BIT. Jag har missat att denna fråga ännu inte är löst. Frågan är på nytt aktiv.

Thomas Andersson skrev:


I samma veva riktade jag kritik, såväl konstruktiv som insinuerande näsknäppar, mot hanteringen av BIT, dess pengaflöde, vad vi får för pengarna osv.


Det kan jag inte svara på.

Mvh
Tomas

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Lite kortfattade svar kommer så ser du att vi lever iallafall Wink .

A) Skärmar till Allsvenskan!

Detta är TK som ansvarar för denna fråga. Jag vet att de diskuterat denna fråga och fortsätter göra det inför varje år utav förberedelserna inför Allsvenskan. Detta är ingen stor ekonomisk fråga (dock kostar nya bord och skärmar lite) utan mera en med logistiska problem. Den stora knäckfrågan är dock tidsschemat som blir tuffare att lösa. Så vi får se vad TK kommer fram till och de lär redovisa det då.

B) BIT /databasen

När det gäller inloggningen som annan person än den man är ett mycket tråkigt fel som inträffar då och då. Vi har lagt väldigt mycket tid på att lösa detta men inte kommit i mål med detta problem. Det som vi tror är att det är för att vi har dubbla plattformar (inloggning i Bit och i Spader) som gör att detta kan hända. Så när vi kan släcka inloggningen i spader så bör detta vara löst. Dock lovar jag inget.

Vi har svarat på detta problem förut och vi kan inte svara på alla frågor alltid. Dock så läser vi allt som skrivs här på forumet och tar givetvis åt oss av de åsikter och synpunkter som kommer fram.

Jag lovar dock att detta är en mycket högt prioriterad uppgift som vi kommer följa upp.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Jag försöker klicka på ”Gilla” på Thomas inlägg både 8 och 9 gånger och upptäcker tyvärr att det inte går att gilla mer än en gång Sadsmile Cool

Det enda jag saknar i Thomas inlägg är:

Varför skall vi vänta längre i just Sverige med att spela med den ”nya” poängskalan i matcher?
Jag skrev i någon annan tråd att jag enbart ser fördelar och inga nackdelar.
Visst, det visade sig att det fanns någon som visst kunde hitta något de ansåg vara en nackdel. Men dessa personer kan säga vad de vill, fördelarna överglänser nackdelarna med råge!

Och även om så inte var fallet så tycker jag det är ett rent bakåtsträvande att ”vägra” anamma en poängberäkning som numera används i så gott som alla stora tävlingar runt om i världen.

Är det vårt förbunds ställning? Att vi skall ligga i bakkant med nya saker som händer inom bridgen?

Skulle vara tacksam om jag kunde få ett svar på detta av någon som vet varför detta vägras i Sverige.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Tomas och Johan får faktiskt varsin tumme nu för snabba konstruktiva svar Smile

F.ö. instämmer jag med MW om 20-0 skalan. Ser ingen anledning till att ha inhemsk poängberäkning som skiljer sig från internationell standard.

Carl Ragnarsson
Bild för Carl Ragnarsson

Spel med skärmar kommer att införas i Allsvenskans elitserie fr o m nästa säsong, oavsett om alla lag spelar på samma eller på delade orter i omgång 1.

Ett införande av WBF 20-0-skala i allsvenskan och SM Lag (semifinal och final) kommer att diskuteras på TK:s januarimöte 2016. Personligen kan jag inte se att det finns några bärande skäl till varför SBF ska fortsätta att utgöra undantag från övriga (nordiska) länder genom att hålla fast vid den gamla skalan. Beslut kommer som sagt att fattas på ovan nämnt TK-möte.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Carl Ragnarsson skrev:


Spel med skärmar kommer att införas i Allsvenskans elitserie fr o m nästa säsong, oavsett om alla lag spelar på samma eller på delade orter i omgång 1.

Ett införande av WBF 20-0-skala i allsvenskan och SM Lag (semifinal och final) kommer att diskuteras på TK:s januarimöte 2016. Personligen kan jag inte se att det finns några bärande skäl till varför SBF ska fortsätta att utgöra undantag från övriga (nordiska) länder genom att hålla fast vid den gamla skalan. Beslut kommer som sagt att fattas på ovan nämnt TK-möte.

Men vaf*n….hela november månads kvot av tummar är redan slut i och med detta. Nu får ni sluta skriva bra svar, grabbar!

Stefan Westlund
Bild för Stefan Westlund

Kollade på WBF:s tabeller för 20-0 och hittade ingen tabell för matcher över 24 brickor som är det normala antalet i allsvenskan och SM-semi och final.

Har jag bara inte hittat den eller finns det inte för 24 brickor?

Lars Adie

Det finns en formel, förmodar att den är någorlunda enkel att implementera i ruter eller något annat beräkningsprogram men ser ganska avancerad ut.

länk

Ola Brandborn

Thomas Andersson skrev:


Tomas och Johan får faktiskt varsin tumme nu för snabba konstruktiva svar Smile

F.ö. instämmer jag med MW om 20-0 skalan. Ser ingen anledning till att ha inhemsk poängberäkning som skiljer sig från internationell standard.

Jag vet en bra anledning: Den gamla skalan hade ett inbyggt ”skydd” mot felaktigt inmatade scorer (c:a 2 ggr av 3 spelar en felaktigt scorad övertrick ingen roll). Jämför med striden på kniven med vilka som kvalade in på sista kvalplats till slutspelet i Bermuda Bowl, som avgjorde av en ”betydelselös” felscorad övertrick i en tresangare i en helt annan match.

Pierre Winberg

Nja…det var nog lika ofta ett felscorat resultat gjorde skillnad fast det inte skulle gjort det, eftersom det beror på vart man är i skalan om IMP:en spela roll eller inte. Nu har jag i alla fall lagt in formeln i ett excelblad och gjort tabell för 24 brickor och skickat till Vestlund.

//Pierre

Ryszard Sliwinski
Bild för Ryszard Sliwinski

Man behöver inte konstruera tabeller själv. Enklast är det att använda RUTER. Starta en lagtävling. Vid uppstarten får du fråga vilken skala du vill använda. Välj WBF-skala (decimal). Efter att du har stäng förberedelser (där du bl. a. väljer antal segment per rond och antal brickor per segment) så kan du gå till Skriv ut. Välj rapporttyp ”Lagprotokoll”. Sedan är det bara att välja rapport ”VP-skala”. Du kan också få utskrivna protokoll där skalan anges. De får du förstås genom att välja rapport ”Protokoll”.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Ola Brandborn skrev:


Thomas Andersson skrev:


Tomas och Johan får faktiskt varsin tumme nu för snabba konstruktiva svar Smile

F.ö. instämmer jag med MW om 20-0 skalan. Ser ingen anledning till att ha inhemsk poängberäkning som skiljer sig från internationell standard.

Jag vet en bra anledning: Den gamla skalan hade ett inbyggt ”skydd” mot felaktigt inmatade scorer (c:a 2 ggr av 3 spelar en felaktigt scorad övertrick ingen roll). Jämför med striden på kniven med vilka som kvalade in på sista kvalplats till slutspelet i Bermuda Bowl, som avgjorde av en ”betydelselös” felscorad övertrick i en tresangare i en helt annan match.

Fast å andra sidan så kan man ju knappa in i bridgemate att man spelat 6 nt med 1 bet i stället för 2 sp med gämn hemgång också.
Att bygga hela vårt system på att någon inte är kompetent nog att skriva in rätt antal stick verkar i mina ögon som en dålig ursäkt till att vi skall acceptera en sämre beräkningsmodell än vad resten av världen använder.

Sedan så kan man ju vända på det och säga såhär. De som inte är/var kompetenta nog att skriva in det resultat som spelades kanske blir det nu då. när dom vet att varje stick räknas.
Detta för i så fall med sig att en massa merarbete för våra TL skulle försvinna.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Torbjörn Gustavsson

Skyddet är ungefär lika stort med gamla och nya skalan. En felscorad imp kan i dag slå på en hel VP, vilket aldrig kan inträffa med nya skalan.

Ola Brandborn

Torbjörn Gustavsson skrev:


Skyddet är ungefär lika stort med gamla och nya skalan. En felscorad imp kan i dag slå på en hel VP, vilket aldrig kan inträffa med nya skalan.


Bra poäng!
Logga in för att kommentera