Forum » Allmänna diskussioner » Så förbannat trött!

Så förbannat trött!

15 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund
Så förbannat trött!

Alltså jag försöker och försöker att inte klaga på andra om jag själv inte gör något. Men nu orkar jag fan inte mer.

Jag är anmäld nästa helg att spela en Mixed-lag Silvertävling i Varberg. Och nu skulle jag gå in för att se hur många lag som är anmälda.
Och det verkar helt jävla omöjligt att ens hitta tävlingen. Är det verkligen DETTA vi har lagt ner miljoner på? Att få sidan på detta viset?

Jaja, säkert många som kommer att skrika HURRA nu. För nu får det fanimej vara nog för mig på den här sidan!
Tråkigt bara att jag inte kommer att kunna gå in för att se andra tävlingar i närliggande distrikt i framtiden som skulle kunnat vara intressant att spela.

Nu kommer säkert flera stycken svara på detta för att tala om det visst går att hitta den aktuella tävlingen om jag bara gör si och sedan så. Och efter det så gör du si och sedan så.

Men hör ni inte själva hur jävla idiotiskt det låter???

På den gala sidan så var det 2-3 klicka och så anmälde man sig. Nu kan jag inte ens hitta tävlingen.
Är det så att förbundet nu anser att man skall vara programmerare för att kunna hitta det man är intresserad av och dessutom då behöva gå en längre och jobbigare väg än tidigare, ja då vill man med säkerhet inte ha mig här inne. Tyvärr tror jag att jag är långt ifrån ensam om att ha mina datakunskaper och att det dessutom fins en hel del som har lägre kunskapsnivå är jag lika säker på. Ni får nog helt enkelt hoppas på att alla de har större tålamod och förståelse än jag har.
Hade allt detta gjorts för att förbundet behövde spara in på utgifter opch spara pengar så hade det varit ok på ett tragiskt sätt. Men nu är läget precis det omvända. Förbundet har i stället gjort en av de största investeringarna i SBF:s historia för att få fram det här skämtet.

Puuuhhh, tur att inte SBF är ett Aktiebolag säger jag bara.

Orkar inte ens säga Lycka till
/Mikael Westerlund

Peter Swensson
Tore Mattsson

Hej Mikael!

Jag hittade den direkt.
Jag gick in på medlem, sedan distrikt Halland, så fanns den där.

Ola Brandborn

Tore Mattsson skrev:


Hej Mikael!

Jag hittade den direkt.
Jag gick in på medlem, sedan distrikt Halland, så fanns den där.

Men jag måste hålla med Micke här: Medlem är knappast den logiska vägen att söka, Tävling låter för en oinvigd mycket bärrte. Och där kan jag inte se hur man tar sig vidare.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Det är ganska fascinerande när man jobbar med datorer och användare som då och då utsätts för att byta system. Må det vara för intranät, fakturahantering eller vad som helst.

System som har varit utskällda som jordens sämsta skitsystem och direkta faror för arbetsmiljö och social hälsa blir helt plötsligt omhuldade som helt fantastiska och genomtänkta system så fort de ska bytas ut.. för det är ju faktiskt oerhört jobbigt, och näst intill kränkande att börja tänka och jobba på något nytt sätt.

(Nu ska man väl visserligen inte glömma att system faktiskt har en tendens att ”växa till sig” efter att de varit i drift ett tag, när de värsta barnsjukdomarna och buggarna hanterats..)

Anyway. Även om jag inte är superförtjust vare sig i färgerna på bakgrunden, eller den gigantiskt stora texten på de nya sidorna, och har vissa åsikter om att det blir rätt rörigt med alla minisajter som länkas hit och dit, så är jag helt övertygad om att en uppfräschning både är nödvändig (gamla system blir till slut extremt dyra att underhålla, dels för att kompabiliteten framåt inte håller hur länge som helst, supportavtal och kompetens finns inte i all framtid heller) och bra.

Jag är överlycklig över att ha fått en riktig hemsida för vårt distrikt, som är lättarbetad, har ett riktigt nyhetsflöde, och låter mig bygga mina egna menyer. Jag tror också att för nya medlemmar och användare så kommer ”min sida” att kunna vara en mycket bra ingångsväg för att samlat hitta sina tävlingar, sin klubb, sitt distrikt, och möjligheter finns nog för att länka in ännu mer funktionalitet som passar just mig.

Vi är också i någon slags mellanläge just nu där man står med ena benet i respektive plattform, och det gör det ju inte lättare att navigera. Jag kanske är naiv, men jag tror faktiskt att det kommer att bli riktigt, riktigt bra när allt är klart.

Lycka till med livet, bridgen och förändringar! Smile

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Ola Brandborn skrev:


Men jag måste hålla med Micke här: Medlem är knappast den logiska vägen att söka, Tävling låter för en oinvigd mycket bärrte. Och där kan jag inte se hur man tar sig vidare.

Under Tävling finns en länk till Kalender. Just nu pekar den på den gamla kalendern i gamla spader, och där visas tävlingar i ditt distrikt. Jag hoppas att när nya tävlingsmodulen kommer så kommer man att kunna välja vilken typ av tävlingar man vill se (brons/silver/guld), samt i vilka klubbar eller distrikt man vill kika.

Ärligt talat så var det väl inte superenkelt att hitta på den gamla sidan heller?

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Fast då är det just det. Att någon har bestämt att de som loggar in på vår nya fina sida och på just den samma beslutar sig för att försöka hitta en trevlig tävling att spela bör/skall gå in på MEDLEM! Och sedan så skall personen gå in på ett specifikt distrikt. Och där till slot hitta en tävling att spela!
Hoppas inte att jag behöver förklara det hjärndöda i detta!
För det första skall man leta på ett helt ologiskt ställe. Och sedan så gäller det att man inte är ute efter att spela en tävling i närområdet (som i nuvarande söksätt kan kallas allt annat än närområde) utan vill spela en tävling i precis Halland (som i mitt fall just denna gången).

Skall man då gå den sökvägen som är nu och göra samma procedur i varje distrikt?

Alltså helt sannslöst är vad det är.
Någon har skapat en rubrik för just TÄVLING!

Men där har någon sedan tagit ett beslut att det absolut inte skall gå att se vad det finns för tävlingar!?

Jo men jag förstår logiken.
Vi lägger några miljoner på detta så att alla icke bridgespelare lätt kan hitta in på vår sida för att upptäcka logiken!

Alltså, jag gillar verkligen inte att klaga. Men någonstans måste man väl endå dra gränsen för vad som skall vara tillåtet utan att man skall få ryta till?

Och den gränsen är nådd sedan länge tillbaka!

Leif Lundberg

Linnea Edlund skrev:

Ärligt talat så var det väl inte superenkelt att hitta på den gamla sidan heller?


Nej den fick otroligt mycket kritik när den lanserades och kritiken har pågått ända sedan dess. Är det inte lite därför det nu bytts plattform?

Den gamla lärde vi oss hitta i till slut, även om inte allt var logiskt och lätthittat där heller från början. Långt därifrån.
Men nu är det jobbigt att lära sig en gång till var sakerna finns. Det är inte under samma knapptryckningar som förut.

Hoppas bara att BIT-systemfolket lyssnar och förändrar det som behöver förändras. Det var väl lite det som var problemet med förra hemsidan.

Magnus Eriksson

Nu när vi byter plattform……
Kan vi inte oxå byta ut forumanvändare/trådskapare……. Bigsmile

Ola Brandborn

Linnea Edlund skrev:


Ola Brandborn skrev:


Men jag måste hålla med Micke här: Medlem är knappast den logiska vägen att söka, Tävling låter för en oinvigd mycket bärrte. Och där kan jag inte se hur man tar sig vidare.

Under Tävling finns en länk till Kalender. Just nu pekar den på den gamla kalendern i gamla spader, och där visas tävlingar i ditt distrikt. Jag hoppas att när nya tävlingsmodulen kommer så kommer man att kunna välja vilken typ av tävlingar man vill se (brons/silver/guld), samt i vilka klubbar eller distrikt man vill kika.

Ärligt talat så var det väl inte superenkelt att hitta på den gamla sidan heller?


Nje, det stämmer, på den gamla sidan fick jag leta länge innan jag hittad edet jag skulle hitta, på den nya hittar jag inte alls.

Den gamla sidan var usel, den vill jag inte ha tillbaks. Tyvärr är den nya sidan inte mycket bättre.

Ola Brandborn

Magnus Eriksson skrev:


Nu när vi byter plattform……
Kan vi inte oxå byta ut forumanvändare/trådskapare……. (lol)

Jo, det kommer bli så, vare sig man vill eller ej. Fast det lär väl knappast varit en målsättning från start?
Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Linnea Edlund skrev:


Även om jag inte är superförtjust vare sig i färgerna på bakgrunden, eller den gigantiskt stora texten på de nya sidorna, och har vissa åsikter om att det blir rätt rörigt med alla minisajter som länkas hit och dit,

Du lyckades bra med att sammanfatta de största invändningarna jag har med nya hemsidan. Den spygröna färgen är vedervärdig och inte ens en mor kan tycka om den och det måste vara enkelt att byta. Jag är heller inte nöjd med de här minisajterna, även om jag förstår tanken med dem, eftersom det mest blir att man hoppar runt, man får ingen överblick och man inte riktigt vet var man är någonstans. Man borde i alla fall använda dem sparsammare.

Den största invändningen är den löjligt stora texten som gör att det känns som man läser en barnbok där man tvingas byta sida (läs scrolla) hela tiden vilket förstör hela upplevelsen. Det är svårt att förklara men det hela känns inte ”tight” och det blir bara jobbigt att ta sig runt på sidan. Det märks väldigt tydligt när man följer ett mästerskap och det är ett väldigt scrollande upp och ner, byte av sidor och inte minst när man läser om en giv. Det är inte alla som kan se 52 kort, läsa om given och när man inte ser korten längre (eftersom texten är så stor) kan hålla reda på vad som egentligen händer i slutläget.

Likadant är det med förstasidan där man inte får plats med mycket och man kan jämföra med Svensk Tennis nya hemsida som visserligen är rörigare men vars förstasida upplevs som väldigt mycket intressantare: http://tennis.se

När det gäller Westerlunds synpunkt på var man skall hitta tävlingar har han naturligtvis rätt men det är kanske något som blir bra när den nya kalendern kommer.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Magnus Eriksson skrev:


Nu när vi byter plattform……
Kan vi inte oxå byta ut forumanvändare/trådskapare……. (lol)

Det har i rätt hög grad redan skett… till någras glädje och andras förtret.

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Det är väl analogt med vårt samhälle!

Banken hanterar inte pengar och posten säljer inte frimärken.

Fast jag tror på den nya hemsidan!

Kram från V-ås-åsa

Tomas Brenning

Mikael Westerlund skrev:


Nu kommer säkert flera stycken svara på detta för att tala om det visst går att hitta den aktuella tävlingen om jag bara gör si och sedan så. Och efter det så gör du si och sedan så.


Hej Mikael,

Naturligtvis har du rätt i din kritik. Så kan det gå när man glömmer att tänka (inte du, utan vi). Vi har reviderat logiken på hemsidan på följande sätt:

  • Ett förbund består av distrikt. Alltså finns nu det nyskapade menyalternativet FÖRBUND > Distrikt. Detta passar logiken ”Jag vill gå till ett av förbundets distrikt”. Sedan får du välja ett distrikt och leta på deras hemsida.

  • Om logiken i stället är ”Jag vill spela en tävling, alltså klickar jag på TÄVLING”, då finns två vägar att välja mellan:

  1. Jag väljer TÄVLING > Kalender. Där visas tävlingarna i mitt distrikt. I ditt fall väljer du i stället det nya menyalternativet ”Alla distrikt”, och sedan får du ta dig via distriktet och deras kalender.

  2. Jag väljer direktalternativet TÄVLING > TÄVLING > Distrikt. Vi har varit alltför fokuserade på förbundets tävlingar (SM Par, SM Lag, Allsvenskan, osv) att vi har glömt bort distriktens tävlingar. Förhoppningsvis är detta ett steg i rätt riktning.

I det aktuella fallet är det en silvertävling, vilket var otur. Hade det varit en guldtävling hade den synts direkt under rubriken På gång på sidan TÄVLING. Den informationen nås också via NYHETER > På gång.

Bästa hälsningar
Tomas

Logga in för att kommentera