Forum » Allmänna diskussioner » Välkommen till förbundets nya forum

Välkommen till förbundets nya forum

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson
Välkommen till förbundets nya forum

I arbetet med att flytta över innehåll och funktionalitet från den gamla hemsidan spader till den nya har idag turen kommit till forumet. För er som användare kommer det se ut och kännas lite annorlunda men principen för att skriva, skapa och svara är detsamma som tidigare.

Till och börja med så är det bara den gamla anslagstavlan som öppnas upp. Det innebär att den gamla i spader är nu låst för nya inlägg och svar men det finns fortfarande kvar så man kan leta upp sina gamla inlägg.

Alla klubb och distriktsforum finns kvar och kan användas som tidigare. Dessa kommer flyttas över i den takt som klubbar och distrikt väljer att gå över till nya hemsidan.

För att hitta till de gamla forumen och inlägg finns följande länkar. Lista med alla nya inlägg och Samtliga gamla forum.

För att skriva enkla inlägg behövs bara ett tangentbord och lite fantasi. Vill man kunna göra lite mer med texten så finns det ett verktygsfält till förfogande precis ovanför inmatningsrutan alternativt kan man skriva in det själv. Till er hjälp har vi sammanställt ett kursavsnitt som ni finner på Kurs.

För forumet är det fram för allt kurs F som gäller. Kurs F

Har ni tankar och idéer om vad som kan förbättra detta forum gör då ett inlägg alternativt skicka ett mail till Tommy Andersson .

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

För att formatera sina inlägg kan man använda sig av verktygsfältet precis ovanför inmatningsrutan alternativt skriva in det direkt i texten. Hur man gör det finns på kurs.

En liten lathund

*Enkla asterisker* = Kursiv stil
**Dubbla asterisker** = Fet stil
Två mellanslag i slutet av raden = Enkelt radbryt
Dubbla Enter-tryckningar = Nytt stycke

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

För att lägga in givar så kan man göra på två sätt.

Antingen gör man som i gamla spader och lägger in given på http://arkiv.svenskbridge.se/e107_plugins/deals/deals.php och noterar numret man får på given och skriver sedan [giv=xxx].

Eller så kan man skriva in given i texten och hur man gör finns beskrivet på http://www.svenskbridge.se/bit/kurs-b.

Liten lathund

Engelska
gemener
Svenska
gemener
Engelska
versaler
Svenska
versaler
Resultat
!s !s !S !S
!h !h !H !H
!d !r !D !R
!c !k !C !K
  • Mata in: Spela ut !s, vänd med !h, toppa !d, och saka !c.
  • Resultat: Spela ut , vänd med , toppa , och saka .

Bara budgivning

[giv=Auction "1S P 1NT P 2C P 2H P P X XX P P P"]

Väst
Nord
Öst
Syd
1
Pass
1NT
Pass
2
Pass
2
Pass
Pass
Dbl
Rdbl
Pass
Pass
Pass

Ett slutläge

[giv=Deal "W:.QTx..A .J64.3. AT..KQ. J6.2.?."]

kn64
3
E10
KD
kn6
2
?
D10x
E
Nord
Öst
Syd
Väst

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Tommy Andersson skrev:

Liten lathund

!s !s eller !sp !S !S eller !SP
!h !h eller !hj !H !H eller !HJ
!d !r eller !ru !D !R eller !RU
!c !k eller !kl !C !K eller !KL

Kan man inte istället i/vid verktygsfältet ha symboler som man trycker på för att få fram tex ?

(Jag är inte riktigt säkert på varför man skrivit lathunden som man gjort ovan (intelligenstest?) men får man för sig att skriva tex utropsteckenSP istället för utropsteckenS så blir det P.

(Jag får förresten tacka för att ni har tagit till er en del av mina synpunkter på vårt nya forum (även om ni har en hel del kvar (tex att man skall kunna se om det skett en redigering som jag nu har gjort tre gånger)))

(Nu upptäckte jag att när man gör en redigering då hamnar sparaknappen/förhandsgranskaknappen under tidigare inlägg som plötsligt dykt upp (i mitt fall under Tommys 09:09)

Tomas Brenning

Torbjörn Jönsson skrev:


(Jag är inte riktigt säkert på varför man skrivit lathunden som man gjort ovan (intelligenstest?) men får man för sig att skriva tex utropsteckenSP istället för utropsteckenS så blir det P.


En tankevurpa av undertecknad. Alternativet med två bokstäver togs bort för länge sedan, men dokumentationen uppdaterades inte. Åtgärdat.
Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Torbjörn Jönsson skrev:


Kan man inte istället i/vid verktygsfältet ha symboler som man trycker på för att få fram tex ?

Vi tar till oss förslaget och kollar på det.

Torbjörn Jönsson skrev:


(Jag får förresten tacka för att ni har tagit till er en del av mina synpunkter på vårt nya forum (även om ni har en hel del kvar (tex att man skall kunna se om det skett en redigering som jag nu har gjort tre gånger)))

Tackar för synpunkterna du hade och fortsätt komma med fler om du hittar något som ska ändras eller läggas till.

Editeringsnotis även för svar står på att göra-listan och kommer så småningom.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Det här är väl egentligen inte tråden för förbättringar av forumet men eftersom jag nu har börjat: hur kan man ”gilla” ett inlägg? Om någon redan har gjort det är det bara att klicka på tummen men om man är den förste? Och jag vill fortfarande kunna se VEM som gillar inlägget.

Hur gör man en avatar (folk kommer snart att börja klaga om de inte ser mitt vackra face)?

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Torbjörn Jönsson skrev:


Hur gör man en avatar (folk kommer snart att börja klaga om de inte ser mitt vackra face)?

Gå till mitt konto (längst upp på sidan) och ladda upp en passande bild. Smile

Erika Rodin
Bild för Erika Rodin

Går det inte att infoga någon knapp som är som ”markera allt som läst”? Lite irriterande med massa röd text ”nytt” när man inte är intresserad av tråden överlag Wink

Logga in för att kommentera