Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Sidor
Veteran- och damlaget tog övertygande vinster igår, medan vi i mixedlaget fortfarande mixar högt och lågt i transnational. Sara är mycket krasslig, så jag skulle spela med Jenny istället (vi har ju en andraplats att försvara från en bronssidotävling i Örebro!). Efter en lång procedur med TL och WBL-officials fick vi grönt ljus. Men precis innan spelstart kom någon på att Jenny ju spelat en match för damlaget – och att få dem diskade nu skulle inte direkt vara populärt… Så Jenny fick tyvärr inte spela, men jag bokar dig för en sidotävling i Örebro nästa sommar, Jenny.
Ni kanske har undrat hur Sanna kan spela så bra? Svaret är att hon har en liten förstärkning med sig! Det är med glädje vi kan meddela att hon väntar barn till våren! Vi i mixedlaget säger stort grattis och ser fram emot både ett förhoppningsvis guld och en framtida bridge-stjärna.

Med alla i zon öppnar din partner med 1 hjärter, dubbelt till höger, du bjuder 4 hjärter och vänster kliver in med 4 spader. Pass, pass… vad gör du?

Samma scen, men denna gång öppnar vänster med 1 hjärter, partner dubblar, högern bjuder 4 hjärter, du säger 4 spader, och pass, pass, dubbelt! Din tur – vad bjuder du?

Du öppnar med 1 ruter, vänstern kliver in med 1 spader och höger säger 1NT. Vänstern avslutar med 3NT som passas runt. Du spelar ut ruter kung, som vinns av bordets ess. Sedan går en liten klöver till din knekt. Vad vänder du med?

Tatyana och Fredrik fick en gyllene chans att ta 5 bet i zon i 1NT dubbelt. Fredrik öppnade med en stark 1 klöver som nord, och Tatyana bjöd 1 ruter med max 7 poäng. Väst slog till med 1NT, och Tatyana kastade fram straffdubblingen. Fredrik började med några spadervändor, och allt såg lovande ut. Men efter 10 000-tals brickor ihop verkade de trots allt inte vara överens om styrka, längd, Lavinthal eller några andra finurligheter – och på något sätt gick 1NT hem. Paret sitter fortfarande och småträter på varandra över brickan…

För övrigt måste jag korrigera något från gårdagens inlägg: det var faktiskt Catharina som bjöd 4 spader på sin inklivshand (5 hp), vilket förklarar varför Krister låg på lut vid luckan.
Vi avslutade gårdagen med middag tillsammans med veteranlaget samt Jenny och Linnea. Att spela med en fyramannatrupp under så många dagar börjar kännas, och när vi till slut satte oss ner fick jag äntligen min efterlängtade inälvsmiddag medan Sara beställde en risotto som måste ha varit världens största. Resten av laget fick också sina portioner, som även de var gigantiska, så jag fick smaka av lite från alla (fördelen med stora sällskap!). Nackdelen? Att gå 11 personer på restaurang i Argentina betyder en väldigt lång väntan på maten – man hinner nästan somna vid bordet.

Så här kan en rätt med inälvor se ut. Fredrik fick offra sig att smaka. Övriga vägrade
Hela gänget

Mårten bjöd på några historier från gårdagens spel. Inför sista segmentet hade de en 30-minuters paus, och både han och Joppe var i god tid vid BBO-bordet. Men när TL utropade ”You may start play” och Mårten plockade upp korten, sprang Joppe iväg från bordet och ropade: ”Jag måste på toa!” När Joppe kom tillbaka undrade Mårten vad som hände, och Joppe svarade: ”Det kom snabbt!” Sedan pang, pang, pang – och de var i semifinal!
En annan bricka: Med KQ9xxxx i spader såg Mårten sin högra motståndare öppna, så han kliver in med ett svagt 2 spader. Dubblat och pass runt blev två bet för 500 ut, vilket inte kändes så farligt. Vid det andra bordet tog dock tysken till fantasin, såg 1NT till höger av Henrik och klev in med 2 klöver med båda högfärgerna. Göte hoppade till 3NT, och snart satt motståndarna i 5 spader – en smäll på 1100 (som kunde ha blivit 1400) men vad gör det när man är i semifinal!
Sidor
Vet inte om det är så att Karl själv missat detta, eller om han är för blygsam för att skryta på forumet. Jag tycker vi alla ger Kalle och Sara en stor applåd för sina fina butler-scorer i Pablo Lambardi Transnational!

Sidor
Snyggt jobbat!
Sidor
Klockan är snart 07.00, och Sara har fullt upp med att packa alla väskor – sin resväska, min resväska, sitt handbagage och mitt handbagage. Själv är jag mest orolig för övervikt på vägen hem. Vi kastar in handduken och åker hem; alla dollar och pesos är slut, och som ni redan vet kommer man inte långt på ett bankomatkort i Argentina. Fredrik, Tatyana, Krister och Catharina stannar kvar för att fortsätta försvara de blågula färgerna i transnationals tillsammans med Marion och Pocken i ett annat lag, och vi håller tummarna för både dem och för damerna och veteranerna i deras semifinaler!
Från gårdagens forumlägg

Att dubbla 4 spader var inte det bästa beslutet. Att kliva av i 5 klöver om man blev dubblad i 4 spader bara för att se motståndarna bjuda vidare till 5 hjärter och sedan dubbla det var inte heller så lyckat.
Efter ruter kung ut och klöver till min knekt känns det som spelföraren försöker ställa klövern och hålla min partner utanför. Om jag vänder med exempel passiv hjärter kommer spelföraren prova klövern och när den inte bryter kommer spelföraren tvingas prova spadern – där det sitter som det sitter. Men när jag vände med spader 2 enligt 10-12 ser det ut som Sara kommer komma in på spader och kan skjuta ruter, och spelföraren hoppas på att klövern kommer bryta – därmed tog han spader ess. En tacksam bet där 4hj var lättspelat.
Två svingbrickor från igår, varav en väntar vi på ett domslut

Lite osäker på budgivningen men tror det kan ha gått såhär: Krister öppnade med 1 spader som väst, alla i zon. Nord kliver in med 1 spader, och Catharina hoppar till 4 hjärter. Syd bjuder 4 spader, Krister dubblar, Catharina kontrar med 5 hjärter, Syd bjuder 5 spader, och Krister funderar och dubblar igen – varpå Catharina bjuder 6 hjärter. Nord bjuder 6 spader, som blir kontraktet och går en bet. Vid andra bordet fick Fredrik spela 5 spader dubbelt. TL blev kallad vid Krister och Catharinas bord och vi väntar på domslut.
Vid Kristers och Catharinas bord öppnade Krister med 1sp och nord hoppade in med 2NT som visade två valfria färger. Nu visste inte Catharina vad hon skulle bjuda på hon sa praktiska 4sp som avslutade budgivningen. Man kan kanske tycka att Nord borde ha orkat bjuda en gång till.
Vid Fredrik och Tatyanas bord tog det lite mer fart. Fredrik hoppade in med 2NT båda lå, öst hoppade till 4sp och Tatyana kämpade på med 5 ru. När motståndarna nu bjöd 6sp hittade Fredrik snyggt att bjuda 7ru. Hur öst nu inte kunde dubbla förstår jag inte men väst sa 7sp som Fredrik kunde dubbla och spela ut klöver ess.
Kvällen avslutades med en lagmiddag på en trevlig restaurang, följt av en tur till den lokala glassbaren (numera en favorit). Nu tackar vi för oss och lämnar stafettpinnen till de som stannar kvar för att kämpa de sista dagarna. Våra dagar kort summerade:
Från den första jetlaggade promenaden till sista brickan har vi upplevt nästa allt: försvunna väskor, svettiga långbyxor, vilda taxifärder och en ständig kamp om att inte tappa bort ännu fler pennor. Vi har överlevt arktisk kyla i spellokalen, tropiskt regn, argentinsk värmebölja och en matresa med blodkorv, inälvsgryta och köttportioner så stora att de kunnat mätta hela Ludvika.
Vi har briljerat i matcher, fått nya vänner (och kanske några nya rivaler), träffat lokalbor som glatt hejat när de sett våra landslagströjor, och njutit av glass som vi vore på semester. Sara har köpt julklappar till hela släkten, Krister har kämpat både med att hålla fast vid sina pennor och undvika långbyxorna, och Fredrik och Tatyana har fått känna på Buenos Aires gator från både marken och bussen. Många minnesvärda brickor med varierande resultat har spelats.
Och så har vi fått höra alla fantastiska historier från laget och veteranerna, både vid frukost och middag. Vem som borde få ett fredspris för sin uteblivna straffdubbling återstår att avgöra, men vi har några starka kandidater.
Vi lämnar Argentina med fulla väskor, ännu fler bridgeanekdoter och en hel del värme – både från klimatet och alla nya minnen. Vi ses hemma!
Sidor
Tack Karl för alla härliga inlägg

Peter i Spanien
Sidor