Fascinerande och glädjande att Sverige tar för sig ordentligt från Veteranerna till till Juniorerna!
Efter välförtjänt vila och glädje måste nu coacherna se till att cementera världsherraväldet och analysera varför vi lyckats ta det slutgiltiga steget och istf snäppet under vara överst på pallen i ett flertal klasser.
Jag utgår, kanske helt felaktigt, från att elitspelarna från många nationer rent tekniskt är lika bra. Bridgen består ju som bekant, lite förenklat, av tre moment: Spelföring, defensiv och budgivning.
Min teori är att svenskarna behärskar alla tre momenten sammantaget bättre än konkurrenterna. Italien vann ju VM sex eller sju ggr i rad pga de hade ett bättre system och var pålästa i det eller är det nån som har en annan uppfattning? Svårt att påstå att de amerikanska stjärnorna var tekniskt sämre men de var förmodligen inte teoretiskt lika pålästa.
När vi vann EM 1987 så påstod bad losers (England tror jag det var) att vårt system slaktade kanonmaten men hade svårt för de bra lagen. Magnus Lindkvist sköt dock denna bortförklaring totalt i sank.
EFOS tex skördade på sin tid stora framgångar och det är klart att StorJan och hans kompisar var fantastiskt bra men de la också ner mer tid på budteori än fi tror jag.
Hur som helst känns det bra att man förutom briljant spel får betalt för sitt budgivningsslit och det gäller särskilt juniorerna. Moget tycker jag och kom ihåg: Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk!

Italienarna hade nog också fördelen av att de fuskade. Vet inte om boken av Avon Wilsmore som handlar om det har kommit ut än.