Forum » Allmänna diskussioner » Häftigt försvarsläge från JVM par

Häftigt försvarsläge från JVM par

2 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Castor Mann
Häftigt försvarsläge från JVM par

Det uppstod ett väldigt intressant försvarsläge på en giv under JVM par som gick i veckan.

4
E4
E96
ED5
K10985
Dkn85
D74
K7
Ekn32
7
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Alla i zon
Väst
Nord
Öst
Syd
Castor
D. Calipetre
Alex
D. Kapiris
1
Pass
1
Pass
2NT
Pass
3 1
Pass
3
Pass
4
Pass
Pass
Pass
1Artificiellt UK, ber ÖH beskriva sin hand.

Alex lirade ut klöver 4 enligt 10-12 och spelföraren begärde 8an från bordet. Så vi vet att spelföraren antingen har Qxx i klöver eller någon singel. Till att börja med kan man ju kanske fundera på vad man bör spela i stick 1. Mina egna funderingar gick som följande: om spelföraren har Q singel i klöver vore det katastrofalt att nu spela knekten. Om däremot spelföraren har en singelhacka kan det kosta stick att spela esset. Skulle spelföraren ha 3 korts klöver och partnern singel kan det förstås vara bra att vinna med esset och ge partnern en stöld, men det verkar inte supersannolikt med tanke på att partnern då hade haft minst 10 kort i de hårda färgerna och lyckades inte hitta ett inkliv över 1 hjärter. Att spela ut låg klöver från 3 hackor kanske är mer bekvämt för partnern än att spela ut från Qxx på denna budgivning. Det i kombination med att spelföraren spelade på väldigt snabbt i stick 1 fick mig att tro att det spelföraren hade Q singel. Så jag hoppade upp med esset, och mycket riktigt så följde spelföraren färg med damen.

Men nu då? Ingen färg känns särskilt trevlig att vända med. Spadern känns förmodligen närmast till hands, men det ser ut som att spelföraren kommer att vilja stjäla en spader på bordet, saka bort sina ruter på klövern, och slutligen maska i hjärter, och vi kan ju se på vår hand att masken står. Kan vi på något sätt lura spelföraren att göra fel?

Jag funderade ett tag och vände till slut med låg hjärter! Hela given såg ut såhär:

10732
Kkn1082
1093
D
K96
53
kn8642
764
E4
E96
ED5
K10985
Dkn85
D74
K7
Ekn32
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Alla i zon

Spelföraren vann trumfvändan med bordets 6a, men behövde nu bestämma sig för hur hjärterfärgen satt. Vid bordet kunde inte spelföraren tro att försvaret skulle vara så dumt att vända med låg hjärter från damen, vilket i praktiken gör att spelföraren inte behöver gissa i hjärter, och drog därför slutsatsen att hjärter dam måste sitta hos Alex. Eftersom det är partävling är varje stick viktigt, så att gardera 4-1 i hjärter verkade för denna spelförare inte helt orimligt. Spelföraren spelade nu klöver tio runt och stal en klöver vilket reste den färgen och fortsatte självsäkert med en låg hjärter till nian. Till spelförarens förvåning kunde jag nu producera damen och fortsätta med en ytterligare hjärter! Spelföraren fick ingen stöld på bordet och blev inpetad på bordet i samma veva. Spelföraren kunde visserligen saka bort alla sina spaderförlorare, men efter att ha stulit in sig på handen för att maska i ruter, fanns det inga trumf kvar, och spelföraren kunde därför inte maska ut Alex knekt, utan var tvungen att förlora ett fjärde stick till spaderdam. En bet för en ren topp på brickan.

Anders Strömberg

Ett stort grattis till VM-guld!!! Ni spelade fantastiskt bra hela vägen. Väldigt roligt att följa er. Ni har verkligen gjort er förtjänta av förstaplatsen.

Logga in för att kommentera