Forum » Allmänna diskussioner » Budfråga om Inkliv från en färsking

Budfråga om Inkliv från en färsking

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars Karlström
Budfråga om Inkliv från en färsking

Jag spelar 5533 och har problem med att hitta ett bud vid Inkliv!

Jag har vid flera tillfällen haft en balanserad hand i 12-14 hp intervallet

Säg att budgivningen gått och partnern är giv och motståndarna öppnar med 1ru och deras bud är inom parentes

Min hand är inte lämplig för UD med 2sp, 4hj, 4ru och 3 kl

p-(1ru )-? här anar jag att en Neg Dubbling är gångbar, stämmer det?

eller om budgivningen går

(1ru)- p- (1hj) -?

Jag vill ju kliva in- men vilken budkonvention är lämplig med balanserad hand, 12-14 hp och ingen 5 korts färg?

Någon som sitter inne med stalltips?

Eric Arvidsson

Ett bra stalltips är att säga pass.

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Pass är ett bra bud vid det här tillfället. Pass kan man bjuda även om man har >12 hp och i synnerhet då båda motspelarna redan är i gång och bjuder. Vill du fördjupa dig i vad som gäller inkliv (=overcalls) rekommenderar jag Mike Lawrences bok: The Complete Book on Overcalls in Contract Bridge.

Ola Brandborn

När motståndarna bjuder dina långa färger (som exemplena) så säger du pass. Bjuder du däremot dina korta färger så säger du dubbelt.

I ditt första exempel så har du bara tvåkorts spader (och 4 hjärter), så dubbelt passar inte alls bra. Hade du däremot haft 4-4 i högfärgerna så hade dubbelt passat som handen i handsken. Ibland får man vara lite flexibel och dubbla med typ 3-4 i högfärgerna (som ju är det primära vi letar efter, en anpassning i ett högfärgskontrakt) men inte gärna med fyrkorts ruter.

Å andra sidan kan man ju inte vänta ihjäl sig på den optimala handen 4-4-1-4 eller 4-4-0-5 heller.

Logga in för att kommentera