XY-Sang

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Magnus Gustafsson
XY-Sang

Jag har aldrig själv spelat med XY-sang men fick för mig att titta lite närmare på det. Jag hittade lite dokumentation om det hela. Problemet är att de exempel som finns endast behandlar högfärgssvar från Svarshanden.
Min fråga blir därför, hur bjuder man efter följande budgivning där 1NT kan innehålla fyrkorts högfärg. (system 5533)

Väst
Nord
Öst
Syd
_
_
_
1
Pass
1
Pass
1NT
Pass
?

Borde inte Checkback stayman fungera bäst här?


Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

XYNT kombineras ofta med walsh-metoden, dvs att SH bjuder 1hö hellre än 1 även om rutern är längre, såvida man inte är så stark att man kan kräva till utgång (eller invitera) nästa varv.

Det innebär indirekt att man med 1 förnekar högfärg och för dåligt för invit.

Med invithand och 5+ med 4-korts hö antar jag att man bjuder 2 (kommando till 2) och följer upp med 2hö.

Med utgångskrav, 2 på 1NT som högfärgsfråga men även 2hö borde vara utgångskrav eftersom man bjuder stigande.

Det finns säkert varianter.

Leif Lundberg

Jag gillar personligen inte att öh inte visar sin 4k hö. Det brukar ofta vara lättare att ta 8 stick i färg än 7 i sang med en svag öppningshand till en svag svarshand. Då spelar man alltför ofta 1N när 2 hö skulle spelas. Med starka händer kvittar det, då hittar man rätt färg ändå.

Man vinner mycket med att veta att 1x-1hö, 1N-2hö är slutbud. Man behöver inte höja med 14 och 3-stöd. Likaså att invitera på 2-läget istället för 3-läget brukar vara bra. Tex 1C-1H, 1S-2C, 2D-2S är nu invit till 4sp i xyz-nt. Då kan man stanna på 2-läget och slippa hamna i 3hö med bet.

Kan dock bli problem att använda xy om man inte visar sina 4k hö som du redan funderat över. Xy-nt känns kanske inte riktigt som rätt verktyg då.

Lars-Magnus Gustafsson

Tack för ert engagemang. Men, frågan var hur man bjuder med det specifika systemet som beskrevs i inlägget.
Anledningen till min fråga var ju att jag själv bjuder på helt annat vis.
Smile

Eric Arvidsson

Ursäkta idiotiskt svar.
Men kan du beskriva systemet i fråga som du söker svar på ?
Hängt med på beskrivningen 5533 där
Återbud 1 hö över 1 ruter visar obalans.

Men vilka händer ligger i svaret 1 ruter?

Xy-nt är ett konventionsnamn beskrivande ett koncept
Finns många tappningar av Xy-nt
Som grund är svaret 2 klöver kommando till 2 ruter.
2 ruter är utgångskrav.

Checkback fungerar jätte bra att spela här.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Lars-Magnus Gustafsson skrev:


Tack för ert engagemang. Men, frågan var hur man bjuder med det specifika systemet som beskrevs i inlägget.
Anledningen till min fråga var ju att jag själv bjuder på helt annat vis.
:)

Tyckte jag gjorde det men var antagligen otydlig så jag försöker igen:

Grunden i XYNT är att

2 = kommando till 2 med antingen en avläggshand i ruter eller alla möjliga invithänder
2 = utgångskrav

Så, med invit och 4-korts och 5+ bjud 2 och följ upp med 2hö
Med utgångskrav, bjud 2 (eller 2hö med 4hö och 5+)
Med jämn hand och mindre än utgångsstyrka, svara inte 1 om 4-korts högfärg finns, svara 1hö istället.

Men, som sagt, det finns varianter på temat.

Thomas Karlsson

Lars-Magnus Gustafsson skrev:

Jag har aldrig själv spelat med XY-sang men fick för mig att titta lite närmare på det. Jag hittade lite dokumentation om det hela. Problemet är att de exempel som finns endast behandlar högfärgssvar från Svarshanden.
Min fråga blir därför, hur bjuder man efter följande budgivning där 1NT kan innehålla fyrkorts högfärg. (system 5533)

Väst
Nord
Öst
Syd
_
_
_
1
Pass
1
Pass
1NT
Pass
?

Borde inte Checkback stayman fungera bäst här?

Efter 1Kl-1Ru-1NT har man inte xyNT. Ny högfärg är UK, kan vara på ((2))3 korts. Har ÖH 4 stöd får man bara bjuda 3Hö, inget annat.

Logga in för att kommentera