Forum » Allmänna diskussioner » Skvisläge

Skvisläge

14 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Torbjörn Gustavsson
Skvisläge

Känner någon igen följande skvisläge och har ett namn på det?

D2
Dkn
4
K65
E5
3
E
K3
E2
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

När Syd tar klöver ess blir Väst skvisad, och försvaret kan bara få ett stick. Notera att läget inte fungerar om hjärter ess och kung byter plats. Väst kan då saka hjärterhackan.

Johan Sylvan

Kul läge. Utan HjK hos Öst är det ju en simpel inpetningsskvis. Alla olika inpetningsskvisvarianter har förstås inte fått ”egna” namn, detta är kanske en av dem?

Mvh Joppe

Mats Pettersson

Strip - skvis! - enligt Danskarna Wink

Tore Mattsson

Kelsey Ottlik kallar det en ickemateriell skvis, i ”adventures in cardplay”.

Lars Jeppsson

Hur många stick får försvaret om Väst sakar sitt hjärter Ess?

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Lars Jeppsson skrev:


Hur många stick får försvaret om Väst sakar sitt hjärter Ess?

ett - samt kommentaren ”nice try” Smile

Fredrik Jarlvik

Lars Jeppsson skrev:


Hur många stick får försvaret om Väst sakar sitt hjärter Ess?

Ett. Nord sakar spader. Syd tar spader ess och spelar hjärter.

Lars Jeppsson

Såg inte den möjligheten och sajten la ner en timme efter mitt inlägg så jag ska nog inte skriva fler dumma frågor…

Ola Brandborn

Lars Jeppsson skrev:


Såg inte den möjligheten och sajten la ner en timme efter mitt inlägg så jag ska nog inte skriva fler dumma frågor…


Du var inte ensam…
Torbjörn Gustavsson

Jag har från expertis fått veta att skvisläget är en s.k. vinkelslip (möjligen kan jag hört fel; hen kanske sa Winkle squeeze). Situationen namngavs av Terence Reese i Master Play in Contract Bridge. Enligt uppgift utfördes en vinkelslip i Bermuda Bowl i Stockholm 1983.

Poängen med vinkelslipen är att båda försvararna har ett högt kort i en och samma färg. Genom skvisen kan de bara komma åt ett av dessa båda höga kort, och oavsett vem av dem som tar sticket blir denne slutspelad.

Läget ovan är ett exempel. En mer komplicerad vinkelslip finns beskriven här.

Torbjörn Gustavsson

Och missa inte heller Mikael Rimstedts underbara vinkelslip från SM lag-finalen 2017.

Joakim Nordlindh

Torbjörn Gustavsson skrev:


Och missa inte heller Mikael Rimstedts underbara vinkelslip från SM lag-finalen 2017.

Kan nån förklara varför det inte bara är en skvis med inpet?

Johan Bjurström

Är det inte just det att både ess och kung saknas i klöver? Öst har gått ner till singelhonnör men det kan lika gärna vara kungen. Väst kan i det fallet ta över med esset för att rädda partnern från att bli inpetad. Men då blir klöver dam stor i stället.

Torbjörn Gustavsson

Just det. Alternativt kunde Öst ha sakat klöver ess med samma resultat. Poängen är de två höga korten i samma färg som bara kan ge ett stick.

Logga in för att kommentera