Forum » Allmänna diskussioner » Nordic Junior Camp

Nordic Junior Camp

36 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Christer Edlund

Henrik Johansson skrev:


För oss som inte kan svaret på quizzen, är man på rätt väg om man tänker immigranter som gett namn åt tvillingar på BB 1950?

Inlägget tyder väl på att du kan svaret. Sen om man tänker immigranter eller emigranter kan diskuteras. Själv lutar jag nog åt det senare.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Christer Edlund skrev:


Henrik Johansson skrev:


För oss som inte kan svaret på quizzen, är man på rätt väg om man tänker immigranter som gett namn åt tvillingar på BB 1950?

Inlägget tyder väl på att du kan svaret. Sen om man tänker immigranter eller emigranter kan diskuteras. Själv lutar jag nog åt det senare.

Jag hade en teori angående svaret ( och ville inte skriva det rakt upp och ner om någon mot förmoda inte skulle förstå vad jag skrev så förstörde jag ju inte klurigheter för dem) , men visste ju inte om det var rätt eller inte, I övrigt håller jag med dig att emigranter är ett bättre namn på grupperingen.

Sidor

Björn Sörling

Björn Sörling skrev:


Här kommer quizen:

Dela in följande 16 namn i grupper om fyra. 1 poäng för varje rätt gruppering, 1 poäng för rätt kategori. Får man alla åtta rätt får man två bonuspoäng för totalt 10 poäng.

Andersson Wolpert Jacoby Rapée
Stayman Crawford Hackett Lebensohl
Sandqvist Rimstedt Hallberg Silodor
Schenken Blackwood Tylvad Fallenius

SPOILER
Här kommer då det tänkta facit:

Konventioner: Lebensohl, Blackwood, Jacoby, Stayman
Bermuda Bowls första vinnare (1950): Rapée, Crawford, Silidor, Schenken
Tvillingar*: Andersson, Rimstedt, Hackett, Tylvad*
(o)svenska landslagsspelare: Wolpert, Sandqvist, Hallberg, Fallenius

  • Jag blev informerad av juniorerna att Tylvads inte alls var tvillingar, men isf håller brödrakopplingen iaf Smile

Sista kategorin har alla representerat utländska landslag. Stayman vann även han 1950, men var med i konventionskategorin.

Sidor

Petter Fryklund

Det finns en annan förklaring till lebensohl. Personen Lebensohl förnekade starkt att han var upphovsman och förbjöd kompisarna att använda hens namn. De svarade med att kalla konventionen för lebensohl med litet l.

Sidor

Christer Edlund

Petter Fryklund skrev:


Det finns en annan förklaring till lebensohl. Personen Lebensohl förnekade starkt att han var upphovsman och förbjöd kompisarna att använda hens namn. De svarade med att kalla konventionen för lebensohl med litet l.

Faktum är att någon Lebensohl aldrig existerat, i vart fall inte i de här här sammanhangen. Den som beskrev de grundläggande idéerna i Bridge World var en George Boehm. Han angav felaktigt en annan bridgespelare vid namn Ken Lebensold som upphovsman, men stavade dessutom fel på dennes namn Smile . Lebensold å sin sida förnekade kategoriskt att han på något sätt var inblandad. I brist på bättre fick konventionen ändå heta lebensohl, men numera har man återgått till Lebensohl

Sidor

Logga in för att kommentera