Forum » Allmänna diskussioner » Ett lönsamt pass

Ett lönsamt pass

6 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Mats Nilsland
Ett lönsamt pass

Vi får lära oss i småskolan att med 10hp och femkorts högfärg kan man kliva in på 1-läget. Men det innebär inte att det alltid är rätt att göra det. Följande giv är från ALT igår där Yellow Cap deltar.

E85
63
Ekn1092
kn74
9642
KD2
7
D10853
KD3
kn94
K863
E96
kn107
E10875
D54
K2
4
Nord
Öst
Syd
Väst
Väst giv
Alla i zon
Väst
Nord
Öst
Syd
Nilsland
Starkowski
Becklén
Kwiecien
Pass
1
Pass
1NT
Pass
Pass
Pass

Som Väst valde jag att passa på 1kl. Mina 10 hp var lite ointressanta och min partner hade passat i förhand så jag visste att vi inte hade något högre kontrakt.

Mot 1NT startade Jan Becklén med hjärter kung och vi kunde ta de fem första sticken. Därefter vände jag med klöver kung efter en högmarkering av Janne. Spelföraren tog esset och gick på spader ess (då jag satte i knekten).

Spelföraren trodde inte jag ”kunde” ha 10 hp med fem hjärter och slog självsäkert direktmasken i ruter genom att släppa knekten och resultatet blev 3 straff och 11 imp när man spelat 3Hj med vid andra bordet och Göte Berntsson och Henrik Wegnelius inkasserade två zonbetar.

Var spelföraren en nybörjare? Tvärtom så mötte vi ett av världens bästa seniorpar. Pass kan ge bra betalt! Vid de flesta bord kunde Västarna inte hålla tyst och resultat blev oftast att motståndarna spelade ett ruterkontrakt.

Länk till giv och resultat, klicka på slutbud för att se budgivningar

I kväll spelar i första matchen två mixedpar och i andra två dampar, samtliga aspiranter på en plats i nästa års landslag. Spelet börjar 1600 på BBO och visas med ca 20 minuters fördröjning.

Tomas Brenning

Kul konsekvens av din strategi.

I går kväll i Ligan valde en spelare att kliva in på enläget med alla i zonen med 2533, KQTxx och en kung, samt en passad partner, medan en annan valde att inte göra det med samma argument som du framför i artikeln ovan. Vid det passade bordet kunde offensiven skickligt byta från spader till sang och spela hem utgång. Vid bordet med inkliv blev detta i princip omöjligt med förlust på brickan som följd.

Jag vill egentligen hålla med dig, men jag börjar luta åt att modellen att kliva in på nästan vad som helst fungerar bättre i längden, det vill säga ”gatuslagsmålsbridge” som Mårten Gustawsson väljer att benämna modern bridge.

Mats Nilsland

Jag tror det du säger är både rätt och fel. Man får helt enkelt använda sitt omdöme, den hand du berättar om är annorlunda, mer offensiv till sin karaktär än den hand jag hade.

Joakim Nordlindh

Om budgivningen istället fortsatt som den borde, 1kl 1ru 2ru med 8 eller 9 stick så hade det inte varit lika bra att inte gå in med 1hj längre när ni väl har 110 i korten.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

2 är iofs chanslöst med rätt försvar (vilket inte är raketforskning).

Petter Bengtsson

Och det är osannolikt att ett polskt par kan bjuda 1C - 1D - 2D med de händerna.

Logga in för att kommentera