Forum » Allmänna diskussioner » Damlandslaget i Marrakech!

Damlandslaget i Marrakech!

31 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Mats Nilsland

Jag kommer att försöka kommentera de matcher Sverige spelar på BBO när jag kan, med början idag.

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Toppen, Mats!
Joppe eller Olle kommer att försöka presentera en bricka om dagen från Veteran oxå.

Stefan Andersson

Vilken match mot polskorna som spelade som demoner. Våra hjältinnor spelade dock ännu bättre bridge. Man blir tårögd. Heart

Jan-Erik Åsmo

Skarp hj 9 av Sanna på bricka 16 mot Polen.

Lars-Göran Larsson

Jan-Erik Åsmo skrev:


Skarp hj 9 av Sanna på bricka 16 mot Polen.


… och en fröjd att se Kathrine skickligt skifta ruter, få ovationer även från kommentator Mats.
.
I runda slängar spelade 58 bord 3NT varav 1/3 fick straff men då har jag inte kollat hur många som spelade ut från andra handen.
.
Ungefär så här var det.
xxx
kn9
Dknxxx
D10x
Exx
Exx
xx
Exxxx
knxx
KD10xxx
Kxxx
KD10x
xx
Ex
Kknxxx
16
Nord
Öst
Syd
Väst
Väst giv
Ö-V i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
2
Pass
2 1
2
2
Pass
3NT
1
Daniel Covill Gullberg

Här är en bild jag tog idag på Ica Kvantum Södermalm, så Sanna har något att se fram emot när hon kommer hem.

Mitt svar i tittarfrågan om sången får bli att ”comme un homme” med lite vackert uttal låter som ”coming home” och anspelar på Engelska fotbollens ”football is coming home”, fast för bridge då.

//Daniel

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Samlad information om VM || Aktuell ställning damer


Efter en så här fin start på mästerskapet så hoppas jag att både jag och tjejerna kommer att sova gott.

Vi går till sängs med ett snitt på 15,13 vp per match, och en andra plats i tabellen.

Match 1 mot Förenade Arabemiraten är en sådan som vi ”ska vinna” på pappret, men i bridgens krassa verklighet och matcher så korta som 16 brickor kan allt hända. Det såg lite vingligt ut när vi låg under med 0-15 efter de första två brickorna, men sedan vände vi och gick förbi med besked.

Lite stökigt då det ena paret spelade ett helt annorlunda system än vad som fanns på deras deklarationer, och tävlingsledningen fick hälsa på vid bordet hela 5 gånger under matchen. Facit: 16,73 till Sverige!

I match två var det Usa2, kaptenen blev återigen nöjd med spelet! 15,38 till oss!

Sista matchen idag var mot Polen, ett lag som varit en av våra största konkurrenter om medaljerna i både EM och VM-sammanhang. En oerhört jämn match, men på sista brickan tog Sanna och Kathrine en snygg bet i 3NT, och en rättvis och psykologiskt viktig seger! 13.28 när röken skingrats.

… en viktig uppgift som kapten är förövrigt att hålla koll på vädret! Idag har jag fått uppleva både den gamla vanliga dödsvärmen som vi lärde känna igår, en liten sandstorm, och ett alldeles underbart regn!

Som ni kanske redan läst i Carinas artikel så har vi tre unga svenska BBO- operatörer här på plats, Markus, Erik och Hakim från S:t Erik. Hakim har bott några år i Marrakech, och är en ypperligt bra resurs att ha med sig om man ska ta sig ner till de gamla stadsdelarna. Idag fick han hjälpa oss att fixa taxibilar till middagen, och alla tre grabbarna följde med. Mycket trevligt!

Det var dock så varmt på restaurangen att de delade ut solfjädrar till alla gäster!

Dagens miljöhjälte-pris går till Emma - hon spelar fortfarande i sin lagtshirt med sitt namn som ogift!

Morgondagens schema (svensk tid):
11:00 - Barbados
14:15 - Turkiet (På BBO - våra motståndare i förra VM-finalen) - ca 10 minuters fördröjd sändning
16:50 - värdnationen Marrakech

Tack för alla tummar och positiva tillrop hittills, och ett extra tack till Mats Nilsland för bra kommentering på BBO! 20 matcher kvar av kvalet!

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Samlad information om VM || Aktuell ställning damer


6 av 23 matcher spelade, ännu ingen förlust!

Vi inledde med 17.59 mot Barbados.
Sanna och Kathrine körde snygg omvänd matchning på dagens outfits.

Match 2 spelades på BBO mot Turkiet, våra motståndare i förra VM-finalen, som börjat kvalet med idel storvinster. I en väldigt välspelad match från bägge lagen, med få IMP som bytte ägare, lyckades vi till sist avsluta på plus 3 IMP, 10.91 VP.

Hela matchen, budgivningar och spel går att se i efterhand på BBO. Direktlänk.

I dagens sista match mötte vi värdnationen Marocko. Tråkigt nog för vår del så var det inte så många spännande svinggivar, och ännu mer imp-snålt än mot Turkiet. Efter 16 givar blev slutställningen 14-12 till vår fördel, och 10.61VP att ta med oss till tabellen.

Dagens snitt landar på 13.04 och en femteplats totalt.

Missa förresten inte referatet från gårdagens match mot Polen i bulletinen!

Morgondagens matcher (svensk tid):
11:00 - Brasilien
14:15 - Usa1 - sänds på BBO med ca 10 minuters fördröjning
16:50 - Sydafrika

Till dagens frukost hade Louise och Ylva tagit med sig en spännande frukt som köpts in i krokarna.

Någon som vet vad den heter? Vi var ganska överens om att smaken påminde nästan mest om .. gurka!

Fortsätt hålla tummar!

PS, tack Daniel för Pringles-nyheten, Sanna blev mycket glad, nu kanske hon får plats med annan shopping i bagaget!

Eva Abragi

Hej
det är de som inte gör förluster som vinner i längden. Heja er!

Frukten heter Kiwano om jag inte missminner mig. Jag gjorde ett försök att odla den i kruka en sommar och fick en (!) frukt om 3 cm som resultat efter att ha pysslat om den i 5 månader….

Kämpa vidare

Joakim Nordlindh

Jan-Erik Åsmo skrev:


Skarp hj 9 av Sanna på bricka 16 mot Polen.

Till alla oss som inte är lika bra på bridge. Vad var det som var skarpt?

Eric Arvidsson

Udden (det skarpa/vassa) bestod nog att se vad som händer om man lägger J (vilket är det naturliga kortet att lägga)
Att underlätta nästintill tvinga partnen att skifta färg (om K får vinna sticket ) för att skapa förutsättning för det fina försvaret som blev. Nu tycker jag Katrine gjorde det bra som gick rätt på brickan. Ett gott samarbete helt enkelt Smile

Lisbeth Nilsson

Jättekul att det går så bra för tjejerna. De har förmågan att komma igen efter en dålig start, som i matchen mot Brasilien. Vi håller alla tummar och tår.

Mats Nilsland

Eric Arvidsson skrev:


Udden (det skarpa/vassa) bestod nog att se vad som händer om man lägger J (vilket är det naturliga kortet att lägga)
Att underlätta nästintill tvinga partnen att skifta färg (om K får vinna sticket ) för att skapa förutsättning för det fina försvaret som blev. Nu tycker jag Katrine gjorde det bra som gick rätt på brickan. Ett gott samarbete helt enkelt :)

Jag håller inte med om att knekten nödvändigtvis är det naturliga kortet att lägga. Sanna o Kathrine kan spela ut D från KD109 får att begära avblockering. Däremot skulle kungen kanske kunna vara från EK109x, men utan ingång hjälper det ej att lägga knekten. Som jag ser det var 9:an det ”normala” kortet och Kathrine fick helt enkelt räkna med olika möjliga kombinationer (9, Kn9 och 9x antar jag).

Stefan Andersson

Hur bra är dessa tjejer. Vilken kross mot staterna. Heart

Stefan Andersson

Även Sandra och Jenny i USA1 i mixen rullar på.

Ida Grönkvist

Tänkte bara logga in och tacka för all positiv support än så länge. Den gör oss glada och än mer taggade!

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Samlad information om VM || Aktuell ställning damer


Vilka tjejer, jag döööör!!! Dagens snitt 18,45 vp. Helt otroligt bra.

Övertygande redan i första matchen mot Brasilien, 17,45. Vad jag hörde från tjejerna så var det även en väldigt trevlig match, inte bara resultatmässigt.

Jag hoppas ni var många som såg BBO- matchen (kan ses i efterhand här!) mot USA1 i eftermiddags. Nu snackar vi kross! 19,34 VP fick vi med oss.

Första brickan var spännande, vad spelar man ut??

.. budgivningen var ganska lika vid bägge borden, och bägge öst valde att spela ut spader som partnern hade visat. Då slank kontraktet hem för en likabricka. 6 ruter hade varit ett bättre kontrakt, men hur hamnar man där? Hela given.

I sista matchen mötte vi Sydafrika, och fick med oss 18,55.

Louise jobbar på Skanska, och så här följer de spelet på jobbet.

Och Marrakech har bjudit på ännu mer spännande väder idag, åska och blixtar på vägen hem från middagen.

Tror ni att det är en palm ni ser på bilden? Oh no, det är en telefonmast som är kamouflerad! Smile

Eva hade förövrigt helt rätt om frukostfrukten! Det var mycket riktigt en Kiwano!

Imorgon inleder vi med mer BBO, vi möter Frankrike, och jag hoppas på att få sällskap av både Nilsland och många fler i tumhållningen! Ca 11:10 svensk tid!

14:15 möter vi Argentina, och avslutar dagen mot Tyskland.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Samlad information om VM || Aktuell ställning damer


Idag blir det ett väldigt kort inlägg. Tjejerna fortsätter segertåget. Ett medel på 17.34, och vi ligger för tillfället etta i tabellen, bara millimeter från Polen, men därefter är det över 20VP ner till Turkiets tredjeplats.

17.72 mot Frankrike, 18.55 mot Argentina, och 15.74 mot Tyskland.

Tyvärr kan vi inte bjuda på någon uppvisning på BBO imorgon, men hoppas att ni ändå håller tummarna!

Ni vet väl att om man går in på aktuell ställning, och klickar på bordsnumret så får man upp ett scorekort som uppdateras efter varje bricka?

Scorekort

Klickar man därifrån på ett bricknummer kan man sedan se resultaten på just den brickan från alla bord i klassen.

Inte lika snyggt som Running scores som vi är bortskämda med i Chairman’s, Allsvenskan och SM- lag. Många nya fönster och flikar blir det att hoppa mellan!

Imorgon ska vi ta oss an andra sidan av jordklotet, Hong Kong, sedan Nya Zeeland samt Australien- pappret en ganska lugn dag, men alla brickor och alla matcher är så klart viktiga.

Joakim Nordlindh

Ida och Emma verkar hata trumf :D. Alla gånger dom hade 8kort i en högfärg och bjöd utgång i senaste matchen så körde dom 3NT istället. +27imp. Bara å lära sig.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Samlad information om VM || Aktuell ställning damer


Ny dag, nya segrar!

Vi började med att möta ett väldigt trevligt lag från Hong Kong. 16.73.

Sen blev det Nya Zeeland, 13.75.

Avslutningsvis Australien och 18.87. Ett dagssnitt på 16.45 räckte dock inte för att hålla undan från Polen som tuffat på riktigt hårt.

Något som verkligen peppat oss alla är att gubbarna verkar ha hittat formen. Nu är de uppe på slutspelsplats, och vi håller så klart tummar och tår för att de fortsätter klättra!

Imorgon ser schemat ut så här:
11:00 - Danmark
14:15 - Israel ( på BBO med ca 10 minuters fördröjning)
16:50 - Indien

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Igår lyckades jag somna med telefonen i handen när jag tänkt skriva dagens statusuppdatering. Smile värmen tar verkligen ut sin rätt, så det är skönt att se att det ska bli nästan 10 grader svalare nästa vecka!

Tjejernas otroliga winning streak håller i sig. 18 raka segrar i detta mästerskap.. och dessutom avslutade de med 9 kvalsegrar + vinst i kvart, semi och final i Salsomaggiore!

Häromdagen roade jag mig med att gå igenom historiska resultat, och de tidigare rekordet från modern tid (2000-talet) var USA1 som var obesegrade i 16 matcher i kvalet 2019.

I sista matchen igår mot Indien låg vi under med 4 inför sista brickan… kan ni tänka er jublet vid jämförelsen när Sanna och Kathrine trixat hem 110 på NS med lite hjälp av försvaret, och Louise och Ylvas motståndare hade bjudit lite för morskt och gått 3 bet. En sexa in, och sviten intakt! Slutresultat 10.61.

I mittenmatchen kunde man följa spelet mot Israel på BBO, vi saknade Nilsland som var ute på andra äventyr, men matchen kommenterades i Vugraph-rummet där jag, Olle och Carina slagit upp vårt läger. Underbart ställe, svalt, mörkt och skönt, och kommentatorerna har så där oerhört behagliga röster.

I slutna rummet blev det ett syster-möte - Louise och Ylva mötte de israeliska systrarna Dana och Noga Tal.

Slutresultat 12.8

Morgonmatchen spelades mot Danmark. Även där en oerhört jämn match som avgjordes till Sveriges fördel på sista brickan.

Fredagens medel slutade på 11.54, så trots att Polen faktiskt förlorade sin match mot Kina så drog de ifrån en del i tabellen. Vi har dock fortfarande 30 VP marginal till Turkiet på tredjeplatsen, och vågar väl säga att slutspelet är så gott som säkrat med 5 matcher kvar att spela.

Idag spelar vi mot Egypten, Taiwan och Kanada - ingen av matcherna sänds på BBO. Häng med på Running scores och håll tummarna! Smile

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Och så plötsligt hände det - segertåget fick grus i maskineriet, och första förlusten var ett faktum. Dagen inleddes med match mot Egypten, 4.62 fick vi med oss. Dessvärre repade vi oss inte i följematchen mot Taiwan, där nästan vartenda kort satt fel - 2.55.

I sista matchen kom återhämtningen, 17.17 mot Kanada, ett lag som vi kanske får med oss in i slutspelet.

Givetvis är det trist att åka på torsk, men hela laget är solklart överens om att det är bättre att bli av med dåliga brickor idag, lära sig något på vägen, och bli starkare till slutspelet!

Undertecknad har dessutom fått lite extraknäck, både igår och idag har jag hjälpt till med BBO-sändningar, för att kunna spionera på våra potentiella motståndare i slutspelet på första parkett. Idag fick jag följa Turkiet-Frankrike, och är inte rädd för att möta något av dessa lag i kvart, semi eller final!

Vi avslutade kvällen med lagmiddag på en trevlig italiensk restaurang- där vi passade på att reda upp vad som gått snett under dagen.

På hemmaplan är vi ju vana med infra- eller gasolvärme på uteserveringarna - i de lite finare områdena här i stan kör de istället med ”vattenpustar” för att det inte ska bli för varmt för gästerna.

I morgon återstår bara två matcher, mot tämligen tufft motstånd. Kina på morgonen, kl 11 svensk tid, Norge efter lunch, 14:15. Vi kan i princip ge upp att ta oss förbi Polen, men andraplatsen tänker vi behålla!

Ettan får välja motståndare till sin kvartsfinal bland plats 5-8, sedan väljer tvåan osv. Ettan har också fördelen att få välja vilken kvartsfinal de vill ha på ”sin sida” i semifinalen. Jag skulle bli mycket överraskad om Polen väljer vår sida.

Så, se nu till att hålla tummarna både för oss och veteranerna!

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

SUPERKUL med alla dessa uppdateringar.
Vi känner spänningen (mest för veteranerna då) ända hem till Sverige.
Än så länge har det inte varit mycket till spänning att följa damerna då de helt enkelt är för bra!

Men nu börjar snart slutspelet (förhoppningsvis i båda klasserna) och det är ett sant nöje att följa er och dessutom få dessa trevliga inlägg.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Och jag såg nu att det finns ett reportage från gårdagens match mot Israel i dagens bulletin! Sida 7-10.

Och missa förresten inte Christina Lund Madsens fina intervjuer som finns i varje nummer.

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Ett stort grattis till Er också, förstås, men Ert avancemang kändes ju aldrig hotat.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Skall bli mycket spännande att följa er väg till ett tredje! Guld.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Puh! Efter åtta långa dagar är kvalet över!

Precis som vi gissade igår så blev det en andra plats till oss, och Polen, som hade ”lättare” lag kvar att möta ökade på sin vinstmarginal.

Vi hade lagmöte direkt efter sista matchen för att rangordna de lag som vi kunde välja till vår kvartsfinal. Det blev lite som att välja mellan pest, kolera och ebola! Polen fick välja först, och valde Israel (vårt förstahandsval). Vi hade lite förhoppningar om att Turkiet eller Frankrike skulle trilla med till femteplatsen, men dessvärre blev det inte så. Lite självförvållat eftersom att vi tog 17.45 mot Norge som låg med och krigade om fjärdeplatsen.

Efter morgonens förlust mot Kina (6.72) så kändes det inte aptitligt att välja dem. Och Usa2 var tjejerna helt överens om att det var sistavalet. Enda som återstod var Norge - och så fick det bli.

Som kvalsegrare har Polen också fördel av att få välja vilken av de andra kvartsfinalerna som hamnar på ”deras sida” i slutspelsträdet. I Salsomaggiore valde de vår match, det misstaget gjorde de inte om, utan valet föll på Frankrike-Kina.

Kvartsfinalen spelas över 2 dagar, 6 sessioner a 16 brickor vardera, på samma tider som vi spelat kvalmatchen. Svensk tid 11.00-13:15, 14:15-16:30, samt 16:50-19:05. Imorgon strax efter 17 kan ni följa vårt tredje segment mot Norge på BBO!

Det är väldigt kul att vårt lag verkar göra ett gott intryck på i princip alla vi möter, det är många som kommit fram till mig under eftermiddagen eller hört av sig via mail och sagt att de absolut hoppas att vi vinner.

Temperaturen är nu verkligen på väg nedåt, bara 25 grader så här på kvällen istället för 35! Oerhörd lättnad för oss alla!

Louise och Ylva utnyttjade sin lediga förmiddag till att besöka marknaden och öva på att pruta! Ett mycket vackert keramikfat följer med hem för en tredjedel av utgångspriset!

När det var dags för kaptensmöte skickade vi iväg tjejerna för att fira med glass, och senare på kvällen blev det tapas-middag i lyxkvarteren. Väl förunnat!

Hälsoläget i laget känns stabilt, och alla paren har fått vila varsin match per dag, så vi går in knock out-fasen med god energi!

.. och gläds så klart över att gubbarna också spelar slutspel så vi får ha dem kvar här nere!

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

En tung dag på jobbet - efter de första 48 brickorna har Norge en ledning på 43 imp. Det var många stora svingar åt alla håll och kanter, men i slutändan hade Norge fler stolpe in och vi fler stolpe ut.

Men om Norge kan plocka in ett försprång på 43 på en dag så kan vi vända tillbaka dagen efter! En imp mer i snitt per bricka räcker.

Från och med kvartsfinalerna görs budgivningen på paddor- det är ju kul för er som får möjlighet att kunna se budgivningen från alla bord i slutspelet, men för spelarna har det varit stundtals lite jobbigt. Plattorna har tappat kontakten med nätverket, och många spelare är inte heller helt vana. I den BBO- matchen jag sände imorse trodde jag nästan att den ena amerikanskan skulle kasta paddan i golvet.

Om man vill se hur budgivningen gått på någon bricka så kan man ta upp matchprotokollet och klicka på själva kontraktet.

Ida och Emma måste ha gjort ett väldigt gott intryck på några av sina motståndare från kvalet - de fick varsin superfin sjal i present idag!

Imorgon är en ny dag, och vi ska ta tillbaka matchen en bricka i taget! Första segmentet kan ses på BBO med start ca 11:10 svensk tid. Perfekt läge för en tidig lunch där hemma? Smile

Tom Gärds

Kämpa, kämpa, kämpa!

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Tyvärr fick VM-sagan ett alldeles för tidigt slut för vår del. Vi gick in i andra halvan av kvartsfinalen med ett underläge på 43 imp. 48 brickor kvar att spela. I första segmentet kämpade vi in 11, i andra segmentet var det sjukt mycket svängiga brickor, men ytterligare 17 plus. Inför det sista låg vi helt enligt ”budget”, med 15 imp kvar att ta igen.

Hoppet levde i allra högsta grad inför de sista 16 brickorna.

Tyvärr fortsatte inte flytet, utan Norge vann det sista segmentet ganska solklart. Vi hade inte ens kommit igenom jämförelsen när norskornas segervrål hördes i hela Palais de congres.

Deppigt? Absolut, vi hade nog alla förväntningar på att få möta Polen i en final. Men, vi har nog alla lärt oss ett och annat under resans gång, och jag vågar sticka ut hakan och säga att vårt rekord i VM-vinst-svit lär bli svårt att slå.

En lite intressant iakttagelse är att alla de lag som fick välja sina motståndare (vi som placerade oss topp 3 i kvalet) åkte ut i kvartsfinal. Polen mot Israel, Frankrike mot Kina, och vi mot Norge. Fyran Turkiet fick hålla till godo med att möta USA som blev över, och blev det enda laget från övre halvan att gå vidare.

Det är nog en helt annan psykologisk press att gå in i slutspelet som underdog.

Nu får vi helt enkelt heja på våra norska vänner och hoppas att de går hela vägen till guld!

Tack för alla tummar upp och pepp som vi fått under resans gång!

Logga in för att kommentera