Forum » Allmänna diskussioner » Varför 4M med 2 back (i zonen)?

Varför 4M med 2 back (i zonen)?

11 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Ola Mattsson
Varför 4M med 2 back (i zonen)?

Bridgen är åtminstone på elitnivå aggressiv. Ser att många i eliten bjuder 4M(hö) trots att de med sin erfarenhet ”vet” att de går två back. Förstår, trots min amatörstatus, att inte fi vet att vi går två back, men i zon kostar det dock 200. Och högst troligen har fi ingen utgång. 4M bjuds alltså inte som en offring, utan med tro att det ger det bästa resultatet på aktuell bricka.’
Varför bjuda 4M med ”uppenbara” 2 back (framförallt i zonen)?

Bridge är spännande
Ola Mattsson

Peter Fredin

Det beror givetvis på att alla elitspelare ( utan undantag) vill straffa sig själva och sin partner!
Blir nästa inlägg en fråga om varför elitspelare älskar att bjuda 7N med 3 ess borta?

Ola Mattsson

Har inget emot skämt, men det var ju inte riktigt det jag efterfrågade. Om någon/några ur eliten är hågade att berätta om hur de resonerar i denna fråga, vore det lärorikt!

Ola

Peter Fredin

Det kan eventuellt bero på att de bjuder 4Hö för att de tror att det skall gå hem, men det är säkert bara en korkad gissning av mig. Det gör det säkert för att de tror på 2 zonbet.
De kanske har någon sponsor som betalar ut en bonus för varje gång de betalar ut 200 i 4Hö, vad vet jag!

Claes Melin
Bild för Claes Melin

Glad sommar mina vänner Giggle
Jag spelar regelbundet på BBO med eller mot
robotar A1 eller löshästar ville bara flika in , när
jag har passat från start passat igen sedan balanserat med 2S
mot 2 Heart eller 2 i låg , nästa varje gång bjuder min pellejöns
Robot 4S jag har skrivit till Ledningen på BBO flertal gånger
men inget svar har däremot fått tillbaka start avgiften några ggr:)
Simma lungt drick mycket vatten (inte sprit) i sommar
PS: vänligen Maharaja Doci (claes melin) stockholm gärdet

Lars-Göran Larsson

Ola Mattsson skrev:


… bjuds alltså inte som en offring, utan med tro att det ger det bästa resultatet på aktuell bricka.’


Elitspelarens aningen skämtsamma svar ger dig med hög sannolikhet en bekräftelse på att du redan svarat rätt på egen hand, dvs att det ”uppenbara” inte alltid är så enkelt i detta spännande spel.
Det glädjande är att när detta är uppenbart för dig kan du byta ”amatörstatus” till en högre rang.
Lars Adie

Till viss del har du själv svarat på frågan, de bjuder aggressivt för att de tror det ska gå hem i kontraktet med eller utan missar i försvaret eller om det inte går hem att de åtminstone ska tjäna på det eftersom andra sidan har något kontrakt hemma.

Om man vetat sitsen på förhand hade bridge varit lätt.

Ulf Lundgren

Ola!

Har du något eller några exempel du kan visa oss?

//Uffe

Ola Mattsson

Tyvärr inte, men jag har på BBO sett ett flertal exempel med bl.a. ett känt tvillingpar (no names..) inblandat.

Ola Brandborn

Ola Mattsson skrev:


Tyvärr inte, men jag har på BBO sett ett flertal exempel med bl.a. ett känt tvillingpar (no names..) inblandat.

Vänligen återkom med ett par givar nästa gång du ser att det är uppenbart att man ska gå två back, så vi kan lära oss hur man ska bjuda för att komma med i landslaget.

Thomas Karlsson

Ola Mattsson skrev:


Bridgen är åtminstone på elitnivå aggressiv. Ser att många i eliten bjuder 4M(hö) trots att de med sin erfarenhet ”vet” att de går två back. Förstår, trots min amatörstatus, att inte fi vet att vi går två back, men i zon kostar det dock 200. Och högst troligen har fi ingen utgång. 4M bjuds alltså inte som en offring, utan med tro att det ger det bästa resultatet på aktuell bricka.’
Varför bjuda 4M med ”uppenbara” 2 back (framförallt i zonen)?

Bridge är spännande
Ola Mattsson

Den klassiska sekvensen för bet i 4Hö är 1Lå-1Hö-3Hö som hos de flesta visar lite ”widerange” och obalanserad hand med 4 stöd. (11)13-15 ungefär. Det brukar vara samma kontrakt på nästan alla bord. Svarshanden bjuder ofta ut så fort det finns minsta lilla tvivel om utgång kan stå.

Kan det vara nära sanningen Ola ?

/Thomas

Logga in för att kommentera