Forum » Allmänna diskussioner » Minibridge på Synrey

Minibridge på Synrey

2 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund
Minibridge på Synrey

Även om mitt lag åkte ut ur Minibridge-cupen så fortsätter vi att köra de 12 träningsbrickor som finns på Synrey i princip varje dag. Mycket prestige i vem av grabbarna som lyckas bäst respektive dag!

(Parentes 1: Vet du inte vad Minibridge är? Det är en ”kom-i-gång”-variant av bridge där just budgivningen är väldigt förenklad. Var och en runt bordet berättar hur många honnörspoäng de har, och sidan som har flest poäng gemensamt får välja vilket kontrakt de ska spela, och vilken nivå - den som blir träkarl lägger upp korten med bildsidan nedåt så spelföraren ser fördelningen innan man bjuder sitt kontrakt. När kontraktet är valt spelas brickan precis som ”på riktigt”.)

(Parentes 2: Vet du inte vad Synrey är? Det är en gratisapp som finns för både Android/iPhone, där du kan spela både Minibridge (med och utan budgivning), samt ”riktig bridge” med datorer som med- och motspelare. Här finns en instruktion för hur du skaffar ett konto - och en video där Jessica visar hur det fungerar att spela. Jag heter Reyalp om nån vill bli kompis!)

Igår var det riktigt många spännande givar. Just dessa två tog jag upp som exempel på kortvärdering med mina adepter!

Bricka 1: Nord-Syd har 20 poäng tillsammans, precis lika många som fienden. ”Trappan” rekommenderar ju betydligt fler för att det skall räcka till utgångsbonusnivå.

Men, vänta nu! Jag har fyra hackor i klöver, och partnern har noll kort i den färgen. Helt plötsligt behöver vi bara bry oss om 30 av de 40 poäng som finns. Dessutom har vi en extra trumf, och en singelspader på den svaga handen. Det är extremt god chans att vi ska kunna gneta ihop 10 stick med hjärter som trumf!

Bricka 10: Nu har Nord-Syd skrapat ihop 25 poäng, och har 8 kort i hjärter. Här ska det väl räcka till utgång de flesta dagar i veckan?

Njaaae, här är det faktiskt mer tveksamt! Vi ser att större delen av fiendens poäng sitter bakom den starkare handen (inte så lovande när man ska slå maskar eller spela upp mot kungar), och vi har ju exakt spegelfördelning. Här finns inte några extra stölder att få, eller långa färger att resa upp. (I praktiken gick det att gå hem på brickan, men det var en ren giss om vilken sida man skulle peta in för att få dubbelrenonsvändan).

Väldigt kul att dessa två dök upp på samma set, de visar verkligen att bridge inte bara handlar om att räkna honnörspoäng, utan att värdera fördelningar.

Mindre kul att jag som mentor i sammanhanget bjöd ut bricka 10, men inte bricka 1. Skämskudde till mig! Smile

Micke Melander

Linnea har helt rätt, Synrey och MiniBridge är en otroligt bra kombo där man dessutom kan tävla mot de man känner och andra.

Det finns en hjälpsida här.

Förutom att det är för MiniBridge så kan vem som helst gå in och spela dagens par- och lagtävling (individuellt - med och mot robotar) om 12 brickor i riktigt bridge. Du kan dessutom utmana kompisar i enskild fight - allt utan kostnad!

Logga in för att kommentera