Forum » Allmänna diskussioner » Budstartsfråga

Budstartsfråga

13 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Ålander
Budstartsfråga

Hej!
I en bridgebok finner jag följande hand:

Spader : 8 - 6 - 4 - 2
Hjärter: E - 4
Ruter : E - D - 7
Klöver : E - D - T - 5 .

Vilken färg börjar ni med? Klöver eller spader? (Och varför?)
OBS! 16 hp är i modern standard (MS) sangöppning, men det/n gäller inte här!

Gäller ert bud även om spader och klöver byter plats?

(Frågan ställs i detta forum för jag inte vet bättre, dvs hur komma in i andra fora.)

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Hej,
När jag började med MS, var ramsan för fyrkortsfärger:
Hj, kl, ru, sp

Nordisk standard tror jag har?
Hj, bästa lå, Sp
Rättning! En klubbkamrat skrev att i NS öppnar man med lägsta av sina fyrkortsfärger..

Har även sett:
Hj, sp, bästa låg

Säkert finns fler..

Och varför? Det enda jag känner till är att hjärtern annars kan komma bort i vissa budgivningar och att kanske Nordisk standard nästan garanterar fem st spader om man öppnar med 1sp?
MVH
Tok-Johan
(2NT=9-12 HP)

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Om man då spelar med ”svag Nt” dvs 1N öppning visar 12-14 hp så rekommenderar jag det som Johan skriver ovan för de balanserade händerna 15hp + öppna med any 4432= Hj, Sp sen lågfärg.
En fördel är att om man har obalanserad hand eller <15hp så visar 1Högfärg alltid 5+, annars stark 15+, och 1lå öppning i princip alltid 5+ om inte (23)44/33(43) balans 15+
Men exempelhanden 4 små hackor man ändå ska välja 1Kl på handen.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Den prioritetsordning man väljer att öppna med fyrkortsfärger i Modern Standard (”ramsan”) är hjärter, klöver, spader, ruter. Detta för att inte hjärter ska komma bort, och för att det så ofta som möjligt ska finnas ett ekonomiskt 1-över-1 för att visa nästa färg. Men spader och klöver väljer man klöver för att man hoppas på att svarshanden ska bjuda en ruter eller en hjärter och då kan man fortsätta med en spader och spara budutrymme.

I Nordisk Standard är ramsan klöver, ruter, hjärter, spader. Lite mer ekonomiskt, lite mindre högfärgsorienterat och framför allt enklare att lära sig.

Själv tycker jag att det är uppenbart att hjärter, spader, klöver, ruter är överlägset. När Gud skapade fyrkorts högfärger var det för att han ville att de skulle bjudas.

Nils Andersson

Det har inte så stor betydelse hur man spelar, bara man spelar samma som sin partner. På dåliga kort gäller det att bjud så högt som möjligt redan från början. Det talar för att börja med Hjärter, men det viktigaste är att hitta något som båda i paret är bekväma med. Alla system har sina fördelar och sina nackdelar.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Saknar man sunt förnuft är det bra att ha ramsor att hålla sig till. Har man sunt förnuft väljer man öppningsbud enligt – håll i er nu – sunt förnuft!

Eric Arvidsson

Så vilken ramsa använder du dig av Max?
Så att jag vet vad jag ska träna in

Thomas Ålander

Tack för förslag och synpunkter!
Vilken start på budgivningen som ni skulle välja tycker jag dock inte framgår särskilt tydligt. Skall det tolkas som att ingen av svaranden skulle ha öppnat på handen i fråga? (Och varför är också intressant!)

Eric Arvidsson

Om jag ska svara på frågan, med Gissat system (Svag nt och 4kortsfärger)
Är mitt öppningsbud 1
den främsta anledningen är att jag har 2 gafflar att skydda (AQ) varav jag vill visa min handtyp (15-17 bal) och få spelföringen
öppnar jag i 1 kommer partnern alldeles för ofta svara 1nt och ta spelföringen.
nackdelen med att öppna i 1 är att vi kan missa 4-4 i om partnern har svaga kort med 4-4 i högfärgerna (varav han kommer svara 1)
fördelen är att jag oftast får spelföringen på starka handen och kan skydda mina tillgångar…

Lars-Göran Larsson

Ramsan är ”ole, dole, doff”… . Nej, allvarligt så menar nog Max att man ska ta en koll på färgkvalitet men framför allt planera nästa bud. Med 4432 verkar mitt sunda (?) förnuft säga mig att jag ska (planera att) bjuda sang nästa budvarv (eller passa på 1NT-svar om styrkan är minimum). Jag tycker att två färgbud visar minst 5-4 (med möjligheten att det är någon 4441 och partnern svarade i min singelfärg).
Det betyder att jag väljer nästan alltid högfärg, men eftersom det inte alltid utvecklas som man önskar eller planerar - motspelarna kommer ofta in med mellankommande bud - kan en klart starkare lågfärg vara att föredra* framför fyra hackor i högfärg (men helt säkert är inte det heller - om vår sida ska ha kontraktet kan det vara bättre att ha nämnt högfärgen om man nu bara hinner med ett färgbud och behöver anpassning av partnern, för att hänga med i konkurrensbudgivningen.
* Partner föredrar ofta utspel i min bjudna färg.

Jag tror Max’ förnuft har något liknande i åtanke.

Thomas Ålander

Tack för svar och synpunkter!

Handen är tagen ur boken Bridgepsykologi (av Victor Mollo), s 70, i ett avsnitt benämnt ”Teoretiker och psykologer”.

Mollo nämner att teoretiker och psykologer öppnar med 1 klöver, men av olika skäl. (Han exemplifierar det i texten)

Låter man, som nytt exempel, klövern och spadern byta plats ”öppnar teoretikern fortfarande med 1 klöver under det att psykologen - i varje fall ibland - öppnar med 1 spader på sina fyra hackor. Dock inte med vilken partner som helst.”

Man har således att ta hänsyn till såväl vem man spelar med och vilka ens motspelare är, något han i boken klart visar.

Lars-Göran Larsson

Thomas Ålander skrev:

Tack för svar och synpunkter!

Handen är tagen ur boken Bridgepsykologi (av Victor Mollo), s 70, i ett avsnitt benämnt ”Teoretiker och psykologer”.

Mollo nämner att teoretiker och psykologer öppnar med 1 klöver, men av olika skäl. (Han exemplifierar det i texten)

Låter man, som nytt exempel, klövern och spadern byta plats ”öppnar teoretikern fortfarande med 1 klöver under det att psykologen - i varje fall ibland - öppnar med 1 spader på sina fyra hackor. Dock inte med vilken partner som helst.”

Man har således att ta hänsyn till såväl vem man spelar med och vilka ens motspelare är, något han i boken klart visar.

Bra fråga T Å, visst är det intressant att resonera om.
Victor Mollo förutsätter med stor säkerhet system Acol och därmed svag sang, dessutom ofta robberbridge vilket mer liknar lagberäkning än par-dito. Man kan ställa sig samma fråga med vårt normalare 15-17 NT- system och korten xxxx / Ex / Kknx / KD10x. Mitt förslag: glöm ramsa, följ Max råd. Varför inte också ställa frågan ”gör jag annorlunda i tredje hand efter två pass?”

Thomas Ålander

Ja, Victor Mollo använder sig av ’svag sang’ och den angivna handen är för stark för det budet, men passar bra för Nordisk Standards en-sang-öppning, varför jag angav att det var färgbud som önskades.
I boken anger f ö Mollo att han vill omvända läsaren till Baron-sangen.
Robberbridge förekommer i boken, men många händer tas från mästerskap. Och åter många tas väl från andra håll.

Logga in för att kommentera