Kuriöst

12 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Max Ödlund
Bild för Max Ödlund
Kuriöst

Bridge är fantastiskt! Jag har spelat i 60 år, och har fortfarande inte riktigt förstått spelet.

Nedan en mystisk bricka, med flera bottnar. Vill du utmana dig själv, så stanna till vid trippelfrågetecknen.

God Jul!

K
1043
10752
EKD92
765
Ekn98765
543
EDkn1098
KD2
ED43
432
Kkn986
kn10876
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Nord-Syd gör inte mer än 1 spader, eftersom försvaret kan ta de sex första sticken på korsstöld. Men vad händer i 6 spader med klöverknekt ut?

???

Det håller inte att saka tre hjärter. Därför provar du klöveress med rutersak, uttrumfning och hjärterkung. Öst tar esset, och är inpetad. Eller?

???

Men den elakingen släpper förstås hjärterkung! Var finns nu bröd i öknen? Kanske ruterdam? Visst, efter ruterkung är det Västs tur att vara inpetad. Eller?

???

Men Väst har lärt sig spela försvar av sin partner, så han släpper ruterdam! Nu är du död. Så kontraktet är alltid bet med klöverknekt ut?

???

Nej, inte om första stick består av två stycken lågfärgsdamer! Uttrumfning och hjärterkung som Öst släpper. En låg ruter nu ger Väst ett olösligt dilemma.

Tobias Törnqvist

Kul giv!

Är en alternativ lösning att stjäla utspelet för att sen följa din plan? Då kan han ducka ruterdam bäst han vill tänker jag.

Edit: Man skvisar bordet antar jag.

Jan Lagerman

Max Ödlund skrev:


Bridge är fantastiskt! Jag har spelat i 60 år, och har fortfarande inte riktigt förstått spelet.

Nedan en mystisk bricka, med flera bottnar. Vill du utmana dig själv, så stanna till vid trippelfrågetecknen.

God Jul!

K
1043
10752
EKD92
765
Ekn98765
543
EDkn1098
KD2
ED43
432
Kkn986
kn10876
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Nord-Syd gör inte mer än 1 spader, eftersom försvaret kan ta de sex första sticken på korsstöld. Men vad händer i 6 spader med klöverknekt ut?

Svår giv.
Lustigt nog har jag sett den inte mindre än två gånger det senaste året.
Först fick jag den av Simon Hult som i sin tur fått den av någon engelsman om jag minns rätt. Kanske tom av Gunnar Hallberg.
En kort tid senare låg jag och läste marsnumret av Bridge World 2001 och ser man på, där kom den igen i en kul artikel av Ron Klinger om ’The Old Master’.

Minns den första artikeln om The old master.
Hans motståndare var i 6NT och jag minns inte given exakt men det var ungefär såhär. (Jag orkar inte fundera på hur det satt från start, utan bara att det såg ut på ett ungefär så här när anspråket kom)

Rutern var bortspelad:

AKQJ
AKQ
-
-

-
-
-
KQJ10987

Alla 13 ruter hade alltså gått och spelföraren la upp korten och claimade allt utom klöveräss när han spelade klöverkung från handen.
The Old Master skakade på huvudet (lite lagvidrigt) och sa åt honom att fortsätta.
Varför då?

Stefan Andersson

Hej Jan. Vad ska han saka från bordet på sjätte klövern?

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Det satt väl Axxxxx emot i kl. Då har spelföraren en giss vilket Ess han skall hålla när Fi tar kl Wss efter att ha duckat 5 gånger Smile

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Lars-Göran Larsson

Man vill ju inte förstöra en god historia men visst är det, som Jan antydde, aningen regelvidrigt. Efter en claim ska allt spel upphöra och när TL är vid bordet kan The Old Master visa att han kan ta två stick med kl ess och sp 10 alternativt hj knekt.
Men tack ändå ni båda som visat oss trevliga bridgeproblem.

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Det är inte lagvidrigt! Om alla vid bordet är överens om att fortsätta spela så är det tillåtet.

Kram V-ås-åsa

Lars Adie

Lars-Göran Larsson skrev:


Man vill ju inte förstöra en god historia men visst är det, som Jan antydde, aningen regelvidrigt. Efter en claim ska allt spel upphöra och när TL är vid bordet kan The Old Master visa att han kan ta två stick med kl ess och sp 10 alternativt hj knekt.
Men tack ändå ni båda som visat oss trevliga bridgeproblem.

Det var väl huvudskakningen som var lagvidrig och inte fortsättning av spelet, annars är det som Åsa skriver.
Men självklart kunde de valt att få två stick genom att TL avgjorde.

Lag 68D2B:
Om sidan som inte gjort anspråket eller avståendet önskar, kan spelet fortsättas på följande villkor:
(i) Alla fyra spelarna måste gå med på fortsatt spel, annars tillkallas tävlingsledaren och man fortsätter enligt (a) ovan.
(ii) Det gjorda anspråket eller avståendet gäller inte längre. Lag 16 och 50 gäller inte, och det resultat som uppnås efter avslutat spel ska stå.

Lars-Göran Larsson

Alltid bra att få detaljerad fakta (om källan är pålitlig), tack. Kan vi också få det om hur en huvudskakning blir lagvidrig?

Eric Arvidsson

En huvudskakning strider definitivt mot

LAG 74 a2

  1. Spelare bör omsorgsfullt avhålla sig från yttranden eller handlingar som kan förarga eller
    genera övriga spelare eller förstöra spelglädjen.

Jag tycker för övrigt att när motståndarna stjäl mina höga stick förstör spelglädjen (åtminstonde i de fall de inte är på bekostnad av ett naturligt trumfstick)

Tore Mattsson

Fast det blir ett intressant domslut om man kallar på tävlingsledaren, och förklarar att man håller upp esset 5 gånger.
Dömer man en bet?

Lars Adie

Tore Mattsson skrev:


Fast det blir ett intressant domslut om man kallar på tävlingsledaren, och förklarar att man håller upp esset 5 gånger.
Dömer man en bet?

Ja, du dömer till den andra sidans fördel om det är en ren gissning.

Lag 70
A. Generellt mål
När ett ifrågasatt anspråk eller avstående avgörs, dömer tävlingsledaren resultatet på brickan så
rättvist som möjligt för båda sidor, men varje tveksam fråga ska dömas till nackdel för den som gjorde anspråket.

Logga in för att kommentera