Forum » Allmänna diskussioner » Utmanarmatchen

Utmanarmatchen

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Fredrik Kronmarker
Utmanarmatchen

Som ni kanske känner till så står platserna i det öppna landslaget på spel till NM i Örebro 2023. Utmanarmatchen spelas 1-2 april i Stockholm och glädjande nog har vi fått in anmälningar från enormt starka lag som är beredda att utmana landslagstruppen.

Utmanarmatchen spelas mellan fyra lag över 120 brickor och vinnaren får representera Sverige i nordiska mästerskapen. Laget kommer sedan att kompletteras av ytterligare ett par.

Två av lagen till utmanarmatchen har redan presenterats. Per-Ola Cullin och Marion Michielsen spelar tillsammans med Frederic Wrang och Fredrik Nyström. Mikael och Ola Rimstedt kamperar ihop med Peter Bertheau och Simon Hult.

På tisdag offentliggörs vilka två lag som tas ut som utmanare och det blir en tuff men väldigt rolig uppgift att utse vilka som får chansen. Lagen det står emellan är:

Niklas Warne/Krister Ahlesved/Tommy Bergdahl/Lars Andersson
Anders Morath/Sven Åke Bjerregaard/Johnny Östberg/Mårten Gustawsson
Magnus Eriksson/Tobias Törnqvist/Arne Larsson/Roger Wiklund
Katrine Bertheau/Sanna Clementsson/Emma Övelius/Ida Grönqvist
Jan Selberg/Olle Wademark/Daniel Gullberg/Tom Gärds

Hoppas att ni tycker upplägget är spännande och att ni redan nu ser fram emot april!

Eric Arvidsson

Tycker det låter jätte spännande. Kul upplägg!
Antar att de 2 lagen som väljs ut som utmanare görs via 48 brickorsmatch (eller längre ) på realbridge ?
(rättvist för spelarna och borde vara skönt för kaptenen)

Alternativt i en roundrobin över 4 x 24 brickor

Fredrik Kronmarker

Hej Eric, tycker det är ett jättebra förslag om vi nu bestämmer oss för att fortsätta på spåret med utmanarmatcher. Denna gång hade jag dock inte självförtroende nog att känna hur stort intresse det skulle bli för att utmana om platserna. Det gör att vi nu sitter med ett härligt val framför oss. Men det ingår på nåt vis att allt inte ska vara enkelt. Tack för bra inspel hur som helst.

Johan Sylvan

Ska bli ett nöje att se Kathrine med lagkamrater spöa upp det svaga könet, har ju själv 9 raka förluster mot henne så jag vet hur det känns och vad övriga lag kan förvänta sig Smile
Denna ligasäsong var jag dock smart nog att köpa in mig i hennes onsdagslag på S:t Erik så inte bara slapp jag förlora mot henne igen dessutom vann vi både onsdagsfinalen och den totala ligan(mot måndagsvinnarna)

God Jul och Gott Nytt År alla bridgare!!!

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Vilka två lag blev uttagna till utmanarmatchen?

Dan Bylund
Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Tack Dan, hade missat den länken och det är förstås bra val av utmanarlag.
Oavsett hur man formar dessa typer av uttagningstävlingar får man alltid kritik av någon/några. Därför vill jag klargöra att jag inte framför någon sådan nu.
Men skulle uppskatta en kommentar om vad som gjorde att man inskränkte sig till exakt 4 lag till tävlingen. Flera av de parkombinationer som nämns här anser iaf jag vara tänkbara kandidater.
Visst, det blir tuffare nu med bara 4 lag och längre matcher. Man kanske ska anordna uttagningsmatcher för kandidaterna?
Inser själv att det låter lite klyddigt. Smile
God fortsättning allihop!

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

I ett avsnitt av tv-serien Vänner slår Chandler vad om han kan sluta skämta men blir vansinnig när han försöker låta bli och inte minst; att ingen annan gör det när ett läge är uppenbart.

Och jag klarar inte av att bita mig i tungan längre: om öppna landslaget totalfloppar på EM, varför tar man då ut damlandslaget och ett gäng goa gubbar som utmanare när de här spelarna knappast är aktuella för spel i några större mästerskap?

Jan Lagerman

Torbjörn Jönsson skrev:


I ett avsnitt av tv-serien Vänner slår Chandler vad om han kan sluta skämta men blir vansinnig när han försöker låta bli och inte minst; att ingen annan gör det när ett läge är uppenbart.

Och jag klarar inte av att bita mig i tungan längre: om öppna landslaget totalfloppar på EM, varför tar man då ut damlandslaget och ett gäng goa gubbar som utmanare när de här spelarna knappast är aktuella för spel i några större mästerskap?

Vilka hade du hellre sett istället?

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jan Lagerman skrev:


Vilka hade du hellre sett istället?

Det enkla svaret är: vilka som helst av de andra lagen eftersom de uttagna lagen är otänkbara.

Roger Wiklund och Magnus Eriksson har ett enda resultat tillsammans (de vann Chairmans Cup).

Damerna har helt fantastiska resultat från damklass men saknar (så vitt jag vet) helt resultat som par från öppna klasser. Och vill de ens spela EM i öppen klass?

(Jag förstår för övrigt inte heller uttagningsformen med matcher mellan lag men det kan jag återkomma till).

Emma Övelius

Varför skulle vi inte vilja spela öppna EM?

Sen är det väl ganska givet att få spelare i Sverige kan konkurrera med de grymma heltidsproffs som spelar i öppna laget i nuläget… men vi ska såklart göra vårt bästa att ge dem en match

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Det finns hur många anledningar som helst till att det här är ett dåligt upplägg.

Underlaget i Sverige är för litet för utmanarmatcher. Det måste vara lag med sex sammansvetsade spelare som möts och där hela det segrande laget får representera Sverige och var hittar man (till skillnad från i USA) två sådana? Vad är meningen med att be eliten i Sverige ringa runt för att försöka bilda fyrmannalag som sedan skall kompletteras med ett motståndarpar om man vinner uttagningen?

Sverige har idag en ”landslagstrupp” med fyra par och i bästa fall hitta man ETT annat par som kan ta en plats i nästa stora mästerskap. Varför då spela en lagtävlig där ett par kan ha spelat fantastisk bridge men inte bli uttagna eftersom vingarna varit iskalla?

Det finns en anledning till att OBS-tävlingar i Sverige spelats med par och inte lag.

Johan Sylvan

Avstår från att kommentera Jönssons inlägg eftersom en alltför stor del av Forums läsare enligt min dyrköpta erfarenhet enbart vill fultolka eller provocera när man försöker debattera något. Dock har jag inte sett något inlägg förutom Emmas som bemöter eller håller med Torbjörn. Innebär det att alla håller med honom eller att debattklimatet på Forum blivit som jag beskrev ovan så att ingen vågarcskriva längre av rädsla att bli ”avrättade” för sina åsikter? Nu är ju upplägget som det är och ”utmanarna” redan uttagna men för framtiden är det väl åtminstone intressant att debattera om hur landslagsuttagningar ska gå till fortsättningsvis, blir ju svårt om ingen debatterar Smile

MvH Joppe

Peter Knudsen

”…eller att debattklimatet på Forum blivit som jag beskrev ovan så att ingen vågarcskriva längre av rädsla att bli ”avrättade” för sina åsikter? ”

Där slog du huvet på spiken Johan…du själv måste ha en katts själ för de antal ggr du själv blivit stympad. Men impad av att du trots allt fortsätter försöka Wink

Gott Nytt Bridgeår på er allihop därute!

/P

Thomas Karlsson

Varför lät man inte två juniorlag ställa upp som motståndare istället? Kanske med någon imps handikapp.

Ola Brandborn

Thomas Karlsson skrev:


Varför lät man inte två juniorlag ställa upp som motståndare istället? Kanske med någon imps handikapp.

Nja, jag tycker nog att seniorerna är tillräckligt duktiga ändå, inte ska de behöva få handikapp mot junisarna också

Smile

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Emma Övelius skrev:


Varför skulle vi inte vilja spela öppna EM?
… men vi ska såklart göra vårt bästa att ge dem en match


Hej det är klart ni ska spela när ni kvalificerar er, damlandslaget har visat på enorm styrka.
Jag förstår att våra bästa män är oroliga för er, för de har med er i olika mansdominerade lag och det kanske är bäst så, eller?
Kan inte några av de bästa damerna slå sig ihop i ett lag (ta över lag?) och spela sig upp i divisionerna till elitserien, ett matriarkat lag alltså Smile Det skulle bli väldigt fina medierapporter när det händer och dörröppnare till vidare spel.
Denna helg tog sig ett norskt damlag upp i högsta serien från 2a divisionen, kul att se det hända länk med bild till NBFs rapport om det.
Eric Arvidsson

Vore såklart jätte roligt om vi fick fler elitlag gärna bestående av bara damer.
Backar vi bak bandet lite så spelade stora delar av damlandslagstruppen i Filbyter Athena Jessica-Kathrine och Ida -Emma
Nu bestämmer dock ovanstående själva vilka lagkamrater de spelar med men visst vore det roligt om våra bästa damer återigen skapar ett bridgelag ihop.

Logga in för att kommentera