Forum » Allmänna diskussioner » Vem blir vår nya ordförande?

Vem blir vår nya ordförande?

37 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson
Vem blir vår nya ordförande?

Den 6-8 oktober skall Riksstämman välja en ny ordförande åt oss eftersom Mats Qviberg har sagt sig vilja avgå. Jag vet inte hur det fungerar men är det inte dags att valberedningen presenterar sitt förslag?

Sidor

Micke Melander

Valberedningens förslag brukar skickas ut tillsammans med övriga handlingar som rör riksstämman (verksamhetsberättelser, ekonomiska redovisningar, osv) som brukar gå ut i senare delen av augusti, när riksstämman är i oktober.

Det ska dock publiceras på riksstämmosidorna senast den 20 augusti enligt stadgarna. (I vilka man kan läsa: 5. Valberedningen inkommer till SBF med sina namnförslag till påföljande stämma jämte kandidatpresentation senast den 20 augusti.)

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Tack. Tycker bara det är konstigt att de ännu inte hört av sig till mig.

Sidor

Stefan Andersson

Torbjörn Jönsson skrev:


Tack. Tycker bara det är konstigt att de ännu inte hört av sig till mig.

Bor inte du utomrikes?

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Stefan Andersson skrev:


Bor inte du utomrikes?

Jag har funderat på det och med lite planering borde det gå att lösa. Jag kan tänka mig att komma hem till jul, midsommar och festivalen så vi får ha styrelsemötena då. Mina kostnader för flyg, hotel och traktamente löser vi genom att höja medlemsavgiften som jag har tjatat länge om.

Jag hade faktiskt inte tänkt att ta ut någon lön. I alla fall inte första året. Sedan borde det finns utrymme när jag sett över utgiftssidan och det känns tex lämpligt att juniorerna stannar på hemmaplan några år så att de andra länderna har någon chans.

På tal om festivalen får man väl döpa om Chairmans till Ex Chairmans Cup eller något för jag skall väl inte behöva lida för den gamles Noblesse Oblige-komplex?

Sidor

Lars-Göran Larsson

Engagemang och kreativa idéer saknas inte. Högste ledaren ska ju också nu förtiden ständigt skriva debatterbara inlägg, så du får en röst. Chairman döps naturligtvis om till Jönssonligan.

Sidor

Ola Mattsson

Det tycks som om Jönsson har en plan

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Skickade ett mail till Dan Nilsson idag.

”Hej Dan,

Länge sedan vi sågs vilket är synd för jag har alltid gillat dig och din lite torra humor.

Jag har förresten haft lite dåligt samvete sedan vi spelade den där guldtävlingen i Lund för några år sedan och jag sa kanske lite väl hårda ord till dig efter att du gått bet i den där 4Hj. ”Hål i huvudet” och ”exakt noll chans” var nog lite överdrivet för folk har gjort revoke förr. Säg till om du vill spela igen. Fast jag kommer nog att vara rätt upptagen framöver.

Från det ena till det andra såg jag att du sitter i valberedningen i Bridgeförbundet (vilket förresten i sig är ett utmärkt val (pun intended, ha ha ) och jag är inte dummare än jag fattar hur det fungerar med Quid Pro Quo (för hur har annars en del av styrelsen hamnat där?) och det är klart att vi skall titta på det. Lite lön för alla timmarna du arbetar på Bridgefestivalen hade kanske varit något?

Det börjar i alla fall bli dags att du hör av dig officiellt till mig så att jag först kan tacka nej ett par gånger innan jag tackar ja. Precis som Göran Persson gjorde och han är en av mina förebilder när det gäller ledarstil.

Hör av dig!

Torbjörn”

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Läste intervjun med Qviberg från festivalen.

Herregud.

Sidor

Ola Brandborn

Torbjörn Jönsson skrev:


Läste intervjun med Qviberg från festivalen.

Herregud.


Eftersom det inte går att hitta någon info, enkelt, på den här sidan om man inte vet om vart man ska läsa, så är jag rädd att du måste länka om du vill att jag ska läsa samma intervju.

Sidor

Peter Krug

http://db.svenskbridge.se/info/1752.pdf

Festivalbulletin 6 augusti.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Ola Brandborn skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Läste intervjun med Qviberg från festivalen.

Herregud.


Eftersom det inte går att hitta någon info, enkelt, på den här sidan om man inte vet om vart man ska läsa, så är jag rädd att du måste länka om du vill att jag ska läsa samma intervju.

Intervju med Qviberg

Sidor

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Jag finner inget konstigt i den intervjun..
Tok-Johan
(2NT=9-12HP)

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Det som Jönsson tycker är konstigt är att Mats inte nämner hans namn vid ett enda tillfälle.

Sidor

Ola Brandborn

Torbjörn Jönsson skrev:


Herregud.


Eftersom jag inte tror att du är religiös, så kan det inte vara ett lyckorop på en högre makt. Ergo så måste det vara ett så kallat kraftuttryck.
Och då undrar jag vad som var så uppseendeväckande i den intervjun? Att valberedningen kommer föreslå Silow i stället för Jönsson? En bra början om man nu vill bli ordförande torde ju vara att man bor i sverige så man kan representera något distriktsförbund, och låta/övertala det distriktet att rösta på ens person.

Sidor

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

Finns mycket att läsa mellan raderna.
Även ironi…
Och Jönsson förgyller detta Forum!

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Någon på förbundet ringde och sa att han gillade vad jag skrev på forumet och frågade om jag ville vara med i Medlemskommittén. Ja, det var inte så fint som själva kommittén utan mer att man skulle hjälpa till med idéer och glada tillrop (hangaround?).

Eftersom det är självklart att jag behövs överallt tackade jag ja utan att ens fråga hur mycket jag skulle få betalt. Han som frågade blev glad och skulle bara dra mitt namn med ”några inom förbundet”?

Den där dragningen gick nog inte så bra för det är snart 10 år sedan och han har fortfarande inte kommit tillbaka.

Tror fan att man är bitter.

Sidor

Ola Brandborn

Dom började väl med det där gåmediriksidrottsförbundet i stället. Då finns det inte plats med folk med kritiska frågor.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Micke Melander skrev:


Det ska dock publiceras på riksstämmosidorna senast den 20 augusti enligt stadgarna. (I vilka man kan läsa: 5. Valberedningen inkommer till SBF med sina namnförslag till påföljande stämma jämte kandidatpresentation senast den 20 augusti.)

Idag är det den 21 Augusti.

Sidor

Micke Melander

Micke Melander skrev:


Det ska dock publiceras på riksstämmosidorna senast den 20 augusti enligt stadgarna. (I vilka man kan läsa: 5. Valberedningen inkommer till SBF med sina namnförslag till påföljande stämma jämte kandidatpresentation senast den 20 augusti.)

Idag är det den 21 Augusti.


Torbjörn, jag borde så klart ha skrivit att det borde publiceras den senast den 20:e… Nu inföll ju den 20:e på en söndag. Helt klart är att kansliet har informationen (när de fått den har jag dock inte en aning om) och det finns säkert på plats så snart som det är möjligt. Det är ju ett dokument i högen med alla andra som hör till riksstämman, om än ett väldigt viktigt sådant!

Som jag postade så var det min rimliga tolkning av stadgarna - som du kunde läsa och också har citerat…

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Tomato - tomato (det låter bättre när man säger det).

Alltså - jag bryr mig inte om vad stadgarna säger eller vilken veckodag den 20 augusti är men däremot tycker jag det är rimligt att man så fort som möjligt berättar vem som är valberedningens förslag till vår nya ordförande.

Lek med tanken att jag tänker göra ett Dackeuppror och lansera Nisse Fisk från Gislöv på min hemmaklubbs årsmöte som är på söndag och är då det väl inte orimligt att jag skall ha tid att kunna förbereda mig?

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Sidor

Leif-Åke Nilsson

Ska man verkligen behöva skaffa office för att se om Torbjörn är föreslagen som ordförande?

Sidor

Niklas Andrén


Valberedningens förslag till ledamöter i Svenska Bridgeförbundets styrelse,
vid RS i Örebro 6-7/10-2017.
Styrelsen 2015 - 2017
Avgående VB förslag
Ordförande Mats Qviberg Pontus Silow
Per-Olof Eriksson Per-Olof Eriksson
Carl Ragnarsson Carl Ragnarsson
Helena Axelsson Helena Axelsson
Christer Grähs Christer Grähs
Per Leandersson Per Leandersson
Thomas Axenbratt Ann Ohlsson
Suppleanter
Avgående VB förslag
Lars Persson Lars Persson
Ann Ohlsson Linus Dahlström
Erik Andersson

Sakrevisor Bo Appelqvist Bo Appelqvist
Suppleant Börje Dahlberg Börje Dahlberg

Valberedningen
Örebro 3/8-2017
Dan Nilsson
Stefan Westlund
Sixten Ek

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Två i förbundsstyrelsen från samma klubb är väl kanske inte så lyckat?

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Dessutom är de ju bridgepartners.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Leif-Åke Nilsson skrev:


Ska man verkligen behöva skaffa office för att se om Torbjörn är föreslagen som ordförande?


Många äro kallade, men få utvalda.

Sidor

PO Sundelin

Samma klubb? Ujujuj.
Hur är det med samma distrikt, samma släkt, samma kyrka eller fotbollsfanklubb?
Ska vi verkligen acceptera sånt?

Dels tror jag att det är ytterst sällan som styrelsefrågor avser en enskild klubb vilket verkar vara Anders oro, dels är nog samma vadsomhelst positivt för samarbetet.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Kommer ihåg när jag la fram en konspirationsteori om att tävlingsledarna hade tagit över förbundet eftersom de har sin konferens samma helg som riksstämman och distrikten skickar samma folk till båda för att spara pengar.

Någon frågade vad det var för fel på tävlingsledare för han tyckte de var kloka människor och jag tänkte först ” ja, men den där Johansson …” men han var tydligen inte med på stämman och då hade jag inget bra svar på det.

Lite synd på ett bra scoop.

Sidor

Thomas Ålander

I senaste bibelöversättningen: Många är bjudna men få är utvalda. (Matt. 22:14.)

Sidor

Peder Linder

För fanJönsson. Du borde veta bättre än att kolla en bra källa

Sidor

Logga in för att kommentera