Forum » Allmänna diskussioner » Färgbehandling

Färgbehandling

38 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Thomas Axenbratt
Bild för Thomas Axenbratt

Bigsmile

Sidor

Lennart Johansson

1,615

Sidor

Lars-Göran Larsson

Fullt ut med decimaler är det 1,6149% enl Suit Play.

Enligt min mening är Max uträkning korrekt gjord och varför i herrans namn skulle vi ha användning för fyra decimaler eller tiotusendelar? Nej, en avrundning till en decimal för att i verkligheten räkna cirka heltalet 2% räcker för våra behov vid bordet.

Varför blir då Max (inte Mikaels) svar med ”rätt” antal (en) decimaler direkt? Jo, oddset för 4-2 - sits är något högre än heltalet 48.

Möjligen kan/ska Rudenstål och liknande begåvningar (kul sakastiska), vid bordet ha användning för fler decimaler? Inte vi vanliga dödliga.

Kul inlägg Max, du (vi) ser ju att fler vill engagerar sig och någon intressant utvikning brukar någon alltid komma med - intressant ibland, ibland inte.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

[Edit, yr i huvudet]

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Den exakta sannolikheten är 13/(35*23), vilket man kommer fram till med ren råräkning. Jag har försökt komma på någon mer elegant förklaring till denna korta formel, men ännu inte lyckats.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Grymt elegant!
Det mer normala och logiska sättet (?) är väl det som Max beskriver. Kommer du på ”lite mer” av förklaring får du gärna för mig skriva en rad om det.

Att inte 48 / ([5+4+3+2+1] * 2) blir exakt korrekt måste väl bero på att 48,0% inte är den exakta andelen för 4-2?

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Just det. Den exakta sannolikheten för 4-2 är 78/161.

Sidor

Logga in för att kommentera