Forum » Allmänna diskussioner » Budnyckel Nordisk standard

Budnyckel Nordisk standard

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Arne Stockman
Budnyckel Nordisk standard

Jag leder en bridgekurs som lär ut budsystemet Nordisk Standard. Jag har en del problem med budnyckeln som jag delvis tycker är ologisk. Finns det någon jag kan diskutera budsystemet med?

Exempel:
Återbud efter 1 Kl - 1 Ru
12 - 14, 6+ klöver enfärgshand 2 Kl
16 - 18, 6+ klöver enfärgshand 3 Kl

15 HP ?

Joakim Möller

Kortvärdering
A Axx Kxx KJxxxx 2kl
x Axx Kxx AKJxxx 3kl

Arne Stockman

Återbud efter 1 Sp - 2 Kl
4 Kl 16+ 4 korts
3 Kl 12-15 4-korts
3 Kl 12-15 3-korts obalanserad hand

Med tanke på att svarshanden med fördelning 3-4-3-3 bjuder 2 Kl med 3-korts klöver.

Jan-Olof Hegethorn

Poänggränser,snäva är som parenteser som är som gummiband som sträcks ut vid uttöjande vid användning. Omgivningen ger dig beröm eller smäll på fingrarna beroende på resultatet.

/janne

Arne Larsson

Hej Arne.
Jag hoppas verkligen att Joakim skojar med dig.

Stefan Olausson

Arne Stockman skrev:


Jag leder en bridgekurs som lär ut budsystemet Nordisk Standard. Jag har en del problem med budnyckeln som jag delvis tycker är ologisk. Finns det någon jag kan diskutera budsystemet med?

Exempel:
Återbud efter 1 Kl - 1 Ru
12 - 14, 6+ klöver enfärgshand 2 Kl
16 - 18, 6+ klöver enfärgshand 3 Kl

15 HP ?

Håller helt med om att det är ologiskt – tankevurpa/skrivfel av den som skrivit ”nyckeln” helt enkelt.

Joakims svar är ju inte till så mkt hjälp heller… om man nu verkligen ska förutsätta ”kortvärdering” i en nybörjarkurs(?), så finns det ju ändå händer i 14-16 intervallet som borde värderas till just 15p.

Enklast är väl en ”errata” som justerar 2kl till 12-15.
Efter det hoppande 3kl är ju budutrymmet mer begränsat, så 2KL bör vara det bredare intervallet.

Stefan Olausson

Arne Stockman skrev:


Återbud efter 1 Sp - 2 Kl
4 Kl 16+ 4 korts
3 Kl 12-15 4-korts
3 Kl 12-15 3-korts obalanserad hand

Med tanke på att svarshanden med fördelning 3-4-3-3 bjuder 2 Kl med 3-korts klöver.

Här borde man ju faktiskt redan i nybörjarkurs
lära ut att 2-över-1 är utgångskrav.
Allt blir faktiskt betydligt enklare då.

1NT-svaret kan då vara upp till 11hp.
Med 12+hp bjuder SH 2-över-1 och går till utgång.

Händer förstås att man hamnar snäppet för högt/lågt ibland,
men inga metoder är perfekta…

Simon Granath

Bra fråga, precis sånt här ska man vända sig till forumet med!

Stefan Olausson skrev:


Håller helt med om att det är ologiskt – tankevurpa/skrivfel av den som skrivit ”nyckeln” helt enkelt.

Joakims svar är ju inte till så mkt hjälp heller… om man nu verkligen ska förutsätta ”kortvärdering” i en nybörjarkurs(?), så finns det ju ändå händer i 14-16 intervallet som borde värderas till just 15p.

Jag lutar åt samma håll här men har höga tankar om Budnyckelns skapare och undrar om det möjligen finns en trend i detta, och vad som är så bra med det i så fall?

Tycker mig ha stött på dessa ”uteblivna hp” i allsvenskan. Typ: 1nt: 16-18, 2Nt 20-21 eller 1x 5+/11+, 2x 6/5-9
”-Så ni passar om ni har 19hp?” ”-Nä, men det får man inte ha!”

Det har fått mig att fundera på hur man borde deklarera. Självklart är det inget konstigt med att värdera en hand upp eller ner och tänja (rätt hårt) på systemets indikationer, men om det är tvingande uppstår väl omgående principer som ”nästan alltid med 5kortsfärg / aldrig med 4333”.
Får/bör man skriva 16-19/19-21 på deklarationen och löser det isf ”problemet”?

I förlängningen handlar det väl om hur mycket negativa slutsatser som bör utvecklas i svaret när frågan om vad som har visats kommer…

Micke Melander

Simon - det är väl ändå ärligare att säga att det inte finns än, att det döljs via flera sekvenser som kanske visar det. Kommer ihåg själv att jag i slutet av 90-talet spelade ett klöversystem som specifikt inte kunde ha Marmic med singelruter och 11-16 hp. Den handen när den kom, gud förbjude, värderas beroende på styrka i 11-16 intervallet antingen som svag balans, 11-13 eller stark 14-16 eller till 1 i högfärg. Men svarshanden kunde aldrig lista ut var handtypen fanns, lika lite som ÖH kunde visa upp den :-D.

Och ja, det deklarerades inte mer än att det under Övrigt på systememdeklarationen stod, ”vi kan inte ha 11-16 hp med 4441 och singelruter”.

Björn Sörling

Det finns en enklare lösning: 16-18(19) alt (1)2+Ru.

Att mer eller mindre dölja informationen kan inte vara rätt. Spelaren som läste på deklarationen och inte förstod att man var tvungen att hitta rätt information på nåt annat ställe kommer aldrig vara nöjd.

Logga in för att kommentera