Forum » Allmänna diskussioner » Bridge i skolan?

Bridge i skolan?

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Ålander
Bridge i skolan?

Hej!
Enligt en affisch från SBF på klubben finns det skolor med bridge på schemat. (Jag utgår från att man avser att det finns i Sverige.)
Var finns dessa skolor?

Eva Abragi

Hej

Tidigare fanns det tid i skolorna som kallades Elevens val. Där kunde både föreningar, idrottsklubbar mfl komma med sina bidrag. Det är inte längre obligatoriskt för skolorna att erbjuda detta även om vissa har valt att låta det vara kvar. Jag tror att det är det som avses på affischen. Jag vet att bla Norrköping har varit och kanske fortfarande är en plats där vi har den här möjligheten. Förhoppningsvis finns det fler ställen och din tråd kan visa på var.
/Eva

Nils Andersson

Hade bridge på ”fritt valt arbete” med elever på Nybyggeskolan i Västerås. Men det var på 80-talet. Det var på den tiden vi hade en ungdomsbridgeklubb i Västerås där Johan Ebenius var en av de drivande. Tror affischen är från den tiden.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Jag hoppas att alla bridgespelare som jobbar i skolan kan göra ett försök att ragga ihop några lag till MiniBridge-Cup nu i höst!

Även om man inte kan avsätta lektionstid för det så kan man kanske hoppas på att samla några elever med rätt sinnelag för bridge och ha lite after school-träningar. Smile

Finns det fler intresserade elever än lärare så ragga dit några mentorer från närmsta klubben!

Stefan Zylberstein

Några andra idéer:

En del skolor anordnar ibland en dag med fritt valda sysselsättningar. Det är lätt att se till att en av sysselsättningar är provbridge, eventuellt via minibridge…

MEN. Det listiga är att försöka vidtala intresserade / intelligenta elever i förväg… Säg man är en av lärarna på skolan, eller känner en lärare på skolan som känner många elever.

Problemet här är att många elever väljer något enkelt. Och så blir det knappt någon till bridgen. Kanske bara några som inte valt något alls, och de blev över…

Jo, jag gjorde själv det misstaget. …. Sadsmile

En annan idé är att sista veckan för skolåret, liksom faktiskt även första veckan; speciellt på högstadiet och gymnasiet, är det vanligt att det är knappt någon skolverksamhet alls. I början på skolåret har man diverse lära känna verksamheter. Kanske inte alla lärare är på plats…

I slutet på skolåret är det vanligt att man har diverse kringaktiviteter. Lärarna brukar planera så att tiden är fylld.

Men om man i god tid vidtalar de rektorer som verkar vara åtminstone lite intresserade, och de är med på idén; och eller några av lärarna vid skolan, så blir det fullt möjligt att man kan genomföra lite demo och provtävlingar… Man måste ju inte ha hela skolan, det räcker att ha en klass eller en grupp i taget… Finns säkert goda chanser att någon klass eller halvklass plötsligt har ett par oplanerade timmar.
Däremot kan det vara bra att man kan ställa upp med rätt kort varsel. Det gäller att ha utryckningsväskan redo… Smile

Logga in för att kommentera