Forum » Allmänna diskussioner » Otillåten information

Otillåten information

23 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Josefine Bellan
Otillåten information

Hejsan!
Jag öppnar med stopp och 2 ruter. Motspelare till vänster granskar vår deklaration med förklaring 2 ruter multi. Han frågar även min partner som svarar: svag 6 korts högfärg, oklart vilken. Han passar och min partner bjuder 2 hjärter. Pass från motspelare till höger.
Jag bjuder 3 ruter eftersom jag har en 6 korts ruter (jag har alltså inte har följt vår deklaration).
Då säger motspelare till höger att mitt bud inte är tillåtet, det enda jag får bjuda är 2 spader eftersom jag har fått otillåten information.
Vi kallar på TL som tycker att mitt bud är rätt. Jag spelar hem 3 ruter.
Vad är rätt?
Josefine

Lars Adie

Du får bjuda fel men inte förklara fel.

Motståndarna har fått rätt förklaring och kan agera på det, du har ingen skyldigheten att bjuda på ett visst sätt bara för att du glömt systemet.
Men givetvis kan det bli fråga om straffpoäng eller korrigerat resultat om TL ser att du utnyttjat din partners förklaring dvs OI.

Josefine Bellan

Tack för snabbt svar.
Men jag förstår inte riktigt vad som menas med att jag utnyttjat min partners förklaring. Har jag det?

Dan Bylund

Du måste i detta läge bjuda som att du inte hört partnerns förklaring, dvs tänka dig in i situationen att du öppnat med en svag 2-öppning i ruter på vilken din partner visar en hjärterfärg med 2. Visst kan 3 vara ok, men det beror helt på vad du har i form av hjärterstöd och värden i övriga färger samt om 2 är krav eller inte för er i liknande budlägen.

Lars Adie

Josefine Bellan skrev:

Tack för snabbt svar.
Men jag förstår inte riktigt vad som menas med att jag utnyttjat min partners förklaring. Har jag det?

Svårt att säga utan att ha sett din hand men om du öppnar med svaga 2ruter och din partner bjuder 2hjärter bör du behandla det som äkta med hjärter, du vet genom din partners förklaring att det förmodligen är relä men det får du inte utnyttja.

(svarade samtidigt som Dan)

Josefine Bellan

Jag förstår. Men motspelarens krav att jag endast får bjuda pass eller 2 spader stämmer inte, eller hur?

Anders Eriksson

Beror på, när du bjöd 2 ruter var du då medveten om att du inte följde er överenskommelse?
Dvs var det ett medvetet beslut av dig att bjuda 2 ruter visande någon högfärg eller hade du glömt att ni spelar med multi?
Om du hade glömt att ni spelar med multi blir det knivigt och omöjligt att besvara generellt. Så fall har ur ditt pespektiv din partner tagit bort din svaga naturliga 2 ruter för att partnern istället vill spela en högfärg (2 hjärter budet är från din horisont naturligt) och då är det heller inte säkert du kan bjuda 2 spader (varför bjuda 2 spader när partnern vill spela 2 hjärter?). Att nu envisas med 3 ruter kräver en tydlig hand för det i och med du har otillåten information från förklaringen.
Om du gjorde det medvetet kan det också vara lite knivigt, var detta första gången eller har du gjort så tidigare?
Kan så fall betecknas som del av er multiöppning och ska då också finnas med i deklaration och förklaring.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Josefine Bellan skrev:

Jag förstår. Men motspelarens krav att jag endast får bjuda pass eller 2 spader stämmer inte, eller hur?

Återigen, det beror helt på vilka kort du har, men troligen stämmer det inte Smile

Josefine Bellan

Tack för alla svar!

Bodil Wikström

det var jag som var motståndaren och jag förbjöd inte 3 ruter utan
godkände budet och resultatet. Därefter sa jag att hon nog inte fick
ändra budet eftersom partnern givit en felaktig förklaring. Att ändra
till 2 spader hade jag sett som naturligt. Tävlingsledaren var inte tillkallad och det kan tilläggas att vi spelade på en ”pensionärsklubb”
som inte är ansluten till förbundet varför jag inte tyckte det var lönt
att kalla på tävlingsledaren.

Ola Brandborn

Äntligen en tråd om OI som inte är skriven i affekt av upprörda personer, utan folk som är sansade och vill förstå hur det gått snett. Bra, fortsätt så!

Till trådskaparen: Du måste låtsas som att du inte hört din partners förklaring, och bjuda som att du öppnat med svaga två ruter och din partner på det svarar två hjärter.

Första frågan är då: Vad hade två hjärter betytt på din svaga tvåruteröppning? Är det naturligt och okrav? I så fall bör du passa (om du inte har trestöd eller bättre, då du bör höja).

Är det naturligt och krav? I så fall bör du väl höja med honör-andra och bättre i stöd. Har du fyrkorts klöver (eller spader) bör du nog bjuda den färgen. Bra håll i spader kanske bjuder 2 spader. Ofta är två NT ett rimligt bud, men med typ 3-1-6-3 och bara hackor i svartfärgerna så är kanske tre ruter rimligt.

Med andra ord så kommer du ofta höja till tre hjärter med ”vetskapen” om att det kommer bli en dålig bricka, men så hade du ju bjudit om du inte fått denna OI.

Om två hjärter är något sorts relä på en svag tvåruteröppning så ska du försöka beskriva din hand på bästa sätt enligt de metoder ni då hade använt.

Vad du inte får göra är att på något sätt avslöja att du bjudit fel med gester eller minspel. Din partner måste nu bjuda vidare som att du öppnat med 2 ruter multi, hen har ”reläat” med två hjärter, och nu du bjuder 3 ruter, vad detta nu kan betyda enligt ert multisystem. Många spelar detta som en stark hand med ruter (alltså krav).

Stefan Zylberstein

Josefine Bellan skrev:

Hejsan!
Jag öppnar med stopp och 2 ruter. Motspelare till vänster granskar vår deklaration med förklaring 2 ruter multi. Han frågar även min partner som svarar: svag 6 korts högfärg, oklart vilken. Han passar och min partner bjuder 2 hjärter. Pass från motspelare till höger.
Jag bjuder 3 ruter eftersom jag har en 6 korts ruter (jag har alltså inte har följt vår deklaration).
Då säger motspelare till höger att mitt bud inte är tillåtet, det enda jag får bjuda är 2 spader eftersom jag har fått otillåten information.
Vi kallar på TL som tycker att mitt bud är rätt. Jag spelar hem 3 ruter.
Vad är rätt?
Josefine

Om inte annat, så varför skulle du öht bjuda 2sp?? Om du glömt systemet men inte vill låtsas om att du hört pards förklaring; så gäller väl att 2hjärter är äkta. Du har ingen anledning att bjuda spader??. Möjligen är frågan om 2hj är ovillkorligen forcing, eller om det får passas. Sedvänjan varierar. Så sålunda, du förhåller dig till en lång hjärter efter dina passbara 2ru. Om du inte har stöd för hjärter, ETT av alternativen är att återvända till din färg.
Vanligt nog i praktisk bridge bland dödliga klubbspelare.

ps. jag läser vidare i tråden, och ser att även andra gett i sak samma kommentar.

Philip Berggren

Bodil Wikström skrev:

Därefter sa jag att hon nog inte fick
ändra budet eftersom partnern givit en felaktig förklaring. Att ändra
till 2 spader hade jag sett som naturligt.

Hej Bodil!
Vill bara påpeka att partnern som förklarade 2ruter inte har förklarat budet fel. Deklarationen angav 2ruter som multi om än vad det verkar något otydligt avseende vad den kunde innehålla. Att öppningshanden inte hade vad den borde ha är oväsentligt då det är tillåtet att bjuda fel.

Problemet på brickan är inte felaktig förklaring utan att partnern nu blivit upplyst om att hon visat något om sin hand som ej varit avsett då budet 2ruter valdes. Således är efterföljande 2hjärter inte längre naturligt utan P/C vilket påverkar efterföljande budgivning. Och informationen om att så skett är vad vi kallar ”otillåten information” eller förkortat OI vilket begränsar valmöjligheterna för öppningshanden i den fortsatta budgivningen.

Lars-Magnus Gustafsson

Kan man inte titta i SPFs regelbok hur reglerna är?

Philip Berggren

Lars-Magnus Gustafsson skrev:

Kan man inte titta i SPFs regelbok hur reglerna är?

Svaren på detta framgår inte av SBF:s egna regelverk utan av bridgens generella regler det vi kallar Bridgelagarna. Men reglerna som hanterar dessa situationer är inte helt enkla att tolka då de måste kunna tillämpas på en stor mängd situationer. Men det är därför vi har tävlingsledare som utbildas i att göra detta åt spelarna Smile

Lars-Göran Larsson

VÄLKOMMEN SOM MEDLEM I SPF
SPF Seniorerna har även en viktig roll där vi genom påverkansarbete ökar inflytandet, valfriheten …

Möjligen avsåg LMG denna valfrihet av betydelse, men PB har nog rätt svar i alla fall.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

En (i mitt tycke) förskräcklig grej nuförtiden är att spela med skärmar. Det är alltså en snedställd mur, ställd så att Syd och Väst ser varandra, men inte de andra.

Så ett sätt att tänka när man råkar ut för såna här etiska lägen är detta: Antag att vi spelat med skärmar, vad hade hänt då? I Josefines fall hade hon öppnat med två naturliga ruter. Väst hade passat. Så småningom hade framgått att Nord sagt 2 hjärter och att Öst passat.
Så budgivningen har alltså gått 2 ruter – 2 hjärter. Ett visst par kan förstås ha specialöverenskommelser om just denna sekvens, men antagligen har inte just J med partner detta. Alltså har Nord bjudit två naturliga hjärter. J stöder så klart hjärtern om hon kan. Om inte passar hon om systemet tillåter detta. Om inte säger hon 3 ruter, eller 3 klöver med 6-4 i lågfärgerna.

Jan Lagerman

Ser att några kallar 2 på 2 Multi, för reläbud.
Jag vet inte om det finns definierat någonstans, men i min språkvokabulär är ett reläbud, ett bud (oftast det närmsta budet) som inte betyder något men som frågar efter mer information.
Tex 1NT-2

Just det budet brukar inte benämnas reläbud, utan ’alla’ säger högfärgsfråga eller Stayman istället, men i min värld är det ett typiskt reläbud.

2 - 2 är i min värld ett passa/korrigera-bud (pass or correct, P/C)

Ett reläbud passar man inte på utan berättar vad man har med sitt nästa bud. Ungefär så.

Tillbaka till tråden.
2 2
3 ?

Om öppnaren här på något vis berättat (miner, kroppsspråk, annat) att 2 var nog inte multi utan en svag tvåa i , riktas blickarna även mot svarshanden som bjöd 2.
Det framgår inte i tråden om så skett så det vet vi inte.

Om svarshanden inser att 3 förmodligen är en svag 2-öppning, ofta genom kännedom av öppnarens förmåga att minnas konventioner eller dyligt, kanske han/hon ska upplysa om detta innan det spelas ut.
Jag kan tänka mig att i vissa sällskap är det närmast självklart att 3 betyder ruter och att man ’glömde’.
Här tillkallas lämpligen TL om det är tävling. På hemmabridge löser man det på sedvanligt och trevligt vis. Smile

Thomas Ålander

Budet ’2 ruter multi’, kan det innebära endast en sexkorts högfärg? Innebär inte ordet multi att det är flertydigt? Kan det vara entydigt?

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Thomas Ålander skrev:

Budet ’2 ruter multi’, kan det innebära endast en sexkorts högfärg? Innebär inte ordet multi att det är flertydigt? Kan det vara entydigt?

Det är flertydigt, dvs antingen hjärter eller spader. Att sen många dessutom har alternativen stark balanserad hand och/eller stark lågfärg, gör det bara mer flertydigt.
Jan Lagerman

Thomas Ålander skrev:

Entydig Multi brukar man kalla 2 om det ’enbart’ kan innehålla två ( eller ) svaga varianter.
Ursprunglig Multi hade även starkare varianter med.
’Entydig’ pekar alltså på att det är entydigt svagt.
Tror jag såg ’entydig multi’ första gången i en text av Max Ö, så kanske han har skulden för detta namn. Smile

Johan Sylvan

Grundfrågeställningen vore ju om möjligt ännu mer intrikat om multin även innehållit en stark variant t ex stark ruter. Då kommer ju svarshanden rimligen att tro att 3Ru på 2Hj visar just den starka varianten och sen lär det bli svårt att stanna Smile
Som det var nu känns det rätt uppenbart att 3Ru var NAT ”jag har glömt systemet”. För att bedöma om 3Ru var tillåtet måste man helt enkelt se hela ÖH.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Jan Lagerman skrev:

Tror jag såg ’entydig multi’ första gången i en text av Max Ö, så kanske han har skulden för detta namn. :)

Det roade mig storligen att slå denna semantiska kullerbytta! Smile
Logga in för att kommentera