Forum » Allmänna diskussioner » Juniorbridgen i Sverige?

Juniorbridgen i Sverige?

48 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund
Juniorbridgen i Sverige?

Väldigt tråkigt att förbundet inte anser att dem har råd att skicka alla våra juniorklasser till EM i Slovakien i Juli tycker jag.

Tycker det känns sådär bara när det kommer danska, Norska och vem vet vilka fler som vill ha revansh på våra Svenska tjejer i EM. Men väl där får reda på att Sverige har valt att inte skicka våra Svenska Nordiska mästarinnor?

Jag vet att det ena paret i U26w var sena med att meddela att de ville satsa på allvar och vad vet jag, kanske var det detta som låg till grund för beslutet? Men när sedan laget vinner NM, och det paret som sent meddelat att man vill satsa på bridgen dessutom går och vinner hela Butlern (samtliga klasser och par inräknade) så tycker jag det känns som att man borde kunna ändra ett tidigare beslut.

Och när någon bestämmer att en klass inte skall få åka på EM så tänker jag för mig själv att ”undrar hur det beslutades för vilken av de 4 klasserna det inte finns pengar till?”
Var det lottdragning eller var det helt enkelt så att någon tog ett beslut att en klass inte är lika viktig?

Jaja, ni har alla hört/läst tidigare vad jag tycker om detta. Och jag vill inte börja bråka om detta nu igen. Men personligen tycker jag inte att detta känns rätt Sadsmile

Vill också påpeka att detta inte på minsta sätt är någon kritik mot Juniorkaptenen Martin L som jag vet gör ett superbra jobb. Jag har även pratat med flertalet juniorer och alla är supernöjda med Martin som deras kapten.
Det jag möjligtvis skulle vilja kritisera är just därför förbundets beslut att skicka tre av fyra klasser till EM. Och jag skulle också bli glad om jag kunde få veta hur man kom fram till att det var just U26w man inte hade råd med då jag känner mig ganska säker på att det hade blivit ett ramaskri om man valt att skicka tre klasser av fyra men sagt till U26 (världens bästa juniorer?) att dom tyvärr inte får följa med. Betyder detta att vi på något sätt rangordnar våra juniorer? Vilka är i så fall värda mer eller mindre?

Jag tycker liksom att man på något sätt måste ställa sig frågan vad det sänder för signaler till de inblandade? Och Janne som i Varberg lägger ned ett hästarbete på att få fram nya juniorer, skall han ha i åtanke att kanske påpeka för unga tjejer att det inte är säkert att de kommer att få samma chanser? Fast de har de ju i.o.f.s eftersom ett tjejpar kan ta sig in i öppna laget i U26. Men någon har ju trots allt tagit ett beslut att det skall finnas en U26w klass. Vad anser då de andra ländernas förbund att Sverige har för inställning då man utelämnar en klass av fyra?
Njä, jag gillar inte detta alls faktiskt Sadsmile

Men återigen vill jag gratulera Martin och Tom och Kathrine och HELA juniortruppen för ett fantastiskt NM. Man är stolt över att vara Svensk Smile

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Kom igen nu, hur lite kan det kosta att skicka ett lag till till Slovakien….

Sidor

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

För det första finns det inget offentligt publicerat beslut om detta, jag hörde talas om det i Oslo under helgen men har inte hört något definitivt och det finns ingenting publicerat här på sidan. Som vanligt är du dock väldigt snabb att ta till brösttoner. Martin har massvis med gånger talat om att budgeten är knapp och ber regelbundet om bidrag till juniorfonden. Om pengarna saknas är det väl fullt rimligt att det är det enda laget med en könsbegränsning (där det fram tills nyligen inte ens fanns två fulla par) som inte skickas? Vi kommer att ha tjejer som spelar i U16 och U21, kanske även U26, på EM så det går bevisligen att slå sig in i de lagen oavsett könstillhörighet.

För den intresserade kan jag tipsa om den här tråden från två år sedan där diskussionen snabbt blev likadan. Rekommenderar framförallt Erikas inlägg på sida två:
http://arkiv.svenskbridge.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?67421

Sidor

Mikael Westerlund

Alla kan naturligtvis ha en åsikt om vilka klasser som borde finnas och inte finnas inom juniorbridgen.

Nu har dock någon bestämt att det skall finnas fyra klasser
1. U26
2. U26w
3. U21
4. U16

Då är min åsikt att man skickar lag i alla klasser där man har spelare som vill spela.
Om Sverige sedan skulle vilja ta ställning och öppet gå ut med att vi tycker att det är diskriminering att ha ett U26w lag och därför aldrig skicka ett sådant lag så skulle jag tycka det var hemskt. Men då hade jag i alla fall förstått varför.
Den som anser detta måste väl i så fall även anse att vi absolut inte skall ha något damlag i landslaget heller eftersom, det är precis samma sak!

Jag tycker att när vi skickat dessa fyra klasser till Nordiska mästerskapen och de kommer hem med tre guld och ett silver så borde förbundet göra allt i sin makt att ändra det här beslutet att låta en klass stanna hemma (U26w).

Och då jag är betalande medlem så tycker jag att jag har rätt att ifrågasätta beslut som detta, eller har jag kanske inte det?

Micke nämner också att det inte är tagna några beslut officiellt om detta. Jag är dock ganska säker på att du har fel, men jag hoppas att du har rätt. Oavsett så anser jag att beslutet borde ändras nu i efterhand (om det är taget).

Och jag hoppas fortfarande på ett svar på frågan hur man beslutade att det var just U26w som skulle stanna hemma?
Har vi någon rangordning på våra juniorer, och i så fall hur ser den ut?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Mikael Westerlund

Jag kanske skall förtydliga att jag inte med säkerhet vet att det är ekonomin som satt stopp för U26w denna gång.
Men det jag vet är att man tidigt har försökt att boka hotell för att våra juniorer skall ha någonstans att bo. Då tror jag att det var så att hotellet hade svårt att ge alla rum. Men eftersom Sveriges förbund var så snabba med att betala och anmäla så fick Sverige alla de rum man bad om. Men i detta läget så var alltså inte de Svenska tjejerna i U26w med i anmälningarna. Detta har jag fått förklarat för mig hade med att göra att det inte fans utrymme i budgeten för dessa.

Nu har i alla fall tjejerna i U26w kommit hem efter att vunnit NM. Inte bara vunnit heller, utan fullständigt krossat sitt motstånd.
Då anser jag att det verkligen borde finnas utrymme att ändra sitt tidigare beslut. Det finns i alla fall fyra tjejer som just nu är mer spelsugna än någonsin förr som gärna vill representera Sverige.

Så då undrar jag vad det är som gör att någon beslutat att inte dessa tjejer skall få åka?
Och riktigt pinsamt tycker jag att det blir när Danskorna som väl slutade tvåa i NM (U26w) kommer till EM för att försöka ta revansch på Sverige för att få höra att Sverige har valt att låte de nordiska mästarinnorna stanna hemma???

Jag började i mitt första inlägg att skriva att jag inte vill starta något bråk här. Och det gäller fortfarande. Men jag förstår inte varför jag som medlem i Sveriges bridgeförbund inte skulle kunna få ställa ett par frågor och kanske även kunna få svar på dom?

1. Oavsett orsak till att ett av de fyra lagen inte skulle få åka med, hur tas beslutet om vilket lag som inte skall få följa med?

2. Vad är orsaken till att vi skickar lag i tre klasser när det fins fyra klasser och vi har fyra lag som gärna vill vara med och som dessutom precis vunnit NM?

3. Vi hade denna diskussionen för ca: 2 år sedan också. Då hette det att det inte fans tillräckligt med par för att kunna skicka ett ”Girlslag” allternativt att de som fanns inte var tillräckligt bra. Då tycker jag det känns olustigt när man nu två år senare väljer att ”nobba” ett av de fyra lagen igen. Och denna gången så kan inte dessa orsaker användas av ovan nämnda orsaker. Men trots detta så är det samma lag som ”ratas”, så frågan är varför?

4. Varför skulle det vara så svårt att ändra tidigare beslut och bara anmäla nu ett lag även till U26w. I värsta fall så borde det kunna finnas rum på ett närliggande hotell.

Och till Micke G och Erika och er andra som kanske tycker att det varken skall finnas ett U26w-lag eller ett damlag i landslaget heller för den delen då tjejer tävlar på samma villkor som män och därför har samma chans att ta en plats i öppna laget så kan jag bara säga att jag är jätteglad att vi har ett damlandslag och jag brukar följa dom så mycket jag bara kan via BBO under stora mästerskap. Så jag i motsats till er tycker att vi skall ha kvar ett damlandslag och även ett U26w-lag som säkert i mångas fall kan vara en inkörsport till ett damlandslag någon gång i framtiden.

Detta är i alla fall 4 frågor jag gärna skulle vilja ha svar på. Och i min värld så är forumet precis rätt ställe att ta sådana här frågor på. På det sättet så slipper ju de som bestämmer att svara många gånger på samma frågor.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Mats Nilsland

Tänkte att det finns säkert (kanske i alla fall) information på våra Juniorsidor (som för övrigt borde finnas en länk till på framsidan kan man tycka) - men icke. Jag hittade Sveriges placering i JEM 2015 och JVM 2014 och 2016. I samtliga fall stod det bara ett streck (-) i klassen girls. Men Mikael för 2017 står det inget streck utan ett frågetecken! Kanske ett gott tecken?

På tal om ingen information har jag hört ryktas om en obs-tävling på BBO för att ta ut det tredje paret till just Slovakien i U26 klassen. Vore bättre med information men i brist på det får ni väl sprida ryktet så får vi kanske veta mer.

Ha en bra dag
Mats

Sidor

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Ang Danmark har de redan innan NM sagt att de varken ställer upp i U21 eller U26w i EM av två anledningar, dels ekonomi, dels pga av att de inte anser att de kan skicka konkurrenskraftiga lag när spelarunderlaget inte räcker till ”fullt lag” om sex spelare i U21 och att endast ett av paren i U26w är tillräckligt rutinerat för att spela ett EM.
Kul om de har ändrat sig!
Källa

Sidor

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Det känns som att Micke W har lite mer fakta än oss andra, men enligt uttagningen till NM kommer EM-uttagningen under denna vecka eller nästa, då får vi nog facit på vad Sverige gör.
Landslagsuttagning

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Låt Westerlund vara Westerlund!

Här har vi en kille som har hjärtat på rätta stället som drar från höften för att hjälpa fyra unga tjejer och det är möjligt att han är fel ute och att de kommer att få åka i alla fall eller att det finns en väldigt bra anledning till att det inte skall det. Och? Bättre att slåss för våra juniorer en gång för mycket än att inte göra det alls.

Men om han har rätt så bryr jag mig inte om de är helt talanglösa eller om de vill åka bara för att de italienska killarna är så snygga - har vi fyra tjejer som vill åka skall de också få åka!

Vårt förbund har en medelålder på kanske 65 och hur kan någon av oss titta på fotot på juniorerna från NM och utan att skämmas säga: ”nä, jag tycker inte de skall få åka” för att sedan lufsa ner till klubben för att spela ännu en hcp-tävling med de andra pensionärerna och gnälla över att de höjt startavgiften till 40 spänn.

Det här gör mig väldigt glad! (länk)

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Torbjörn Jönsson skrev:

Det här gör mig väldigt glad! (länk)

Obs!! Varning! Klicka aldrig på länkar som utländska personer lagt in.
Ju mer de propsar på att du ska klicka på dem, ju farligare brukar de vara. Har du en gång fastnat kan det vara kört, då kan du inte låta bli sen.
Det börjar rätt oskyldigt, tex med bilder på trevliga bridgespelande ungdomar. Sen följs det upp med anmodan om att lämna ut kontonummer och koder för att stödja dessa ungdomar, men pengarna kommer dem aldrig tillgodo utan används istället till finansiering av dyra robbor på skumma Londonklubbar.

Sidor

Torbjörn Jönsson

Att Rudenstål har spelat i seniorlandslaget gör att det känns ännu bättre att påminna om vad jag skrev i den där tråden för två år sedan som Grönkvist refererar till:

”För några år sedan beslutade förbundsstämman utan att höja medlemsavgiften att vårt seniorlandslag skulle få samma ekonomiska förutsättningar som vårt öppna landslag vilket innebar en kostnad på åtminstone samma belopp. Jag skrev då att jag gärna unnande dem de här pengarna men att jag mycket hellre hade sett att pengarna gick till juniorerna.

Och jag tycker likadant idag: om det nu är så att vi tvingas välja mellan att skicka gubbarna till VM i Indien eller några juniorer till Danmark väljer jag juniorerna alla dagar i veckan.

Sedan kan man ju alltid höja medlemsavgiften och skicka båda.”

Och det gäller fortfarande. I somras på EM våldgästade jag några av de trevliga gubbarna i seniorlandslaget när de satt och käkade en kväll så där satt jag med mitt vin när han till vänster sa att han hade 13 SM-guld medan han till höger då inte kunde låta bli att påpeka att han faktiskt hade 14. Men det spelar ingen roll hur bra de är eller hur trevliga de är - jag väljer tjejerna alla gånger och inte minst när man läser det här:

Mikael Westerlund skrev:

. Det finns i alla fall fyra tjejer som just nu är mer spelsugna än någonsin förr som gärna vill representera Sverige.

(Men Rudestål har rätt i att man skall vara väldigt försiktig med vilka länkar man klickar på för man vet aldrig vad för skit som dyker upp: länk)

Sidor

Martin Löfgren

Bara en kommentar om Landslagssidor och uttagningar:

• Jag får erkänna att jag inte haft tid och kraft att sköta alla åligganden som kapten, och har då (möjligen utan att analyserat) prioriterat bort att uppdatera alla sidor. Får bara hoppas på en förbättring.
  • Lagen till U16 och U21 är klara inför EM. Det kommer att göras ett par uttagnings”övningar” inom de två närmaste veckorna för att avgöra alla tre par i U26 - här är det faktiskt inte automatik att ”har man vunnit NM så är biljetten klar.” Som det ser ut nu blir det ramauppvisning från vårt läger i Varberg sista helgen i april som blir finalen i dessa aktiviteter varefter samtliga uttagna lag ska kommuniceras. De redan klara paren vet om det.

Sidor

Torbjörn Jönsson

Det känns viktigt att påpeka att ingen skugga skall falla på juniorkapten Löfgren ( i alla fall än så länge). Han verkar väldigt väl lämpad för jobbet och har säkert en begränsad budget att arbeta med. Dessutom är det svårt för honom att diskutera laguttagningar eftersom de till i alla fall största delen bör tas i enskilda samtal.

Däremot kunde han berättat om han tänker skicka ett U26w-lag eller ej (fast det kanske han gjorde när han inte nämnde dem).

Nej, fingret skall pekas mot snåljåparna i styrelsen och deras nickedockor på Riksstämman som vägrar höja medlemsavgiften!

Sidor

Ola Brandborn

Oktobersilver var populärt för 100 år sedan. Låt oss snabbt införa ett juni(or)silver där en 20-lapp per spelare går till juniorlandslagen.

Sidor

Fredrik Jarlvik

Det finns redan, men nu heter det Vårsilver och överskottet går till Juniorfonden. Höstsilver finns också och där går överskottet till Landslagsfonden.

LÄNK

Sidor

Mikael Grönkvist

Mikael Westerlund skrev:

Och då jag är betalande medlem så tycker jag att jag har rätt att ifrågasätta beslut som detta, eller har jag kanske inte det?

Självklart har du det. Men du är självklart också mycket sämre insatt i frågan än de som fattat beslutet.

Mikael Westerlund skrev:

Micke nämner också att det inte är tagna några beslut officiellt om detta.

Nej, jag skrev att det inte finns något publicerat här på sidan vilket det fortfarande inte gör. Innan det finns någonting offentligt och som inte bygger på vad du fått höra från sekundärkällor bör du ta det lilla lugna. Du har presenterat ”alternativa fakta” som absolut sanning många gånger tidigare här på forumet.

Mikael Westerlund skrev:

Nej, det har vi som tur är inte. Men det kan inte vara konstigt att det inte skickas ett lag i en klass där det inte ens funnits två par förrän alldeles nyligen. Att de vann NM var självklart jättekul MEN de hade bara motstånd i form av ett danskt lag (det norska tjejlaget spelade i U21-klassen) där två av paren inte spelat bridge mer än i ett par månader.

På dig låter det som att det bara är EM som räknas. U26W-laget fick trots allt ändå åka till NM, något som inte ens det är givet när det inte funnits par som varit villiga att satsa. U26-laget vann också NM men räknade inte med att det skulle göra oss direktuttagna till EM, vilket vi inte heller blev.

Mikael Westerlund skrev:

Och till Micke G och Erika och er andra som kanske tycker att det varken skall finnas ett U26w-lag eller ett damlag i landslaget

Det har jag aldrig sagt. Däremot tycker jag inte att det är konstigt att det laget prioriteras ner när det är det enda med en könsbarriär och där det tidigare alltså inte ens funnits spelarmaterial (känns som att jag har hakat upp mig…)

Mikael Westerlund skrev:

…U26w-lag som säkert i mångas fall kan vara en inkörsport till ett damlandslag

Nej, vägen till damlandslaget har främst varit U21- och U26-lagen (Jessica, Sara, Sandra, Emma, Cilla, Ida) och så bör det förbli.

Sidor

Mikael Westerlund

Mikael Grönkvist skrev:

Mikael Westerlund skrev:

Självklart har du det. Men du är självklart också mycket sämre insatt i frågan än de som fattat beslutet.

Ja hade det inte varit så så hade jag väl knappast skrivit här för att få svar på mina frågor? Jag trodde nog de flesta här inne har förstått detta även om du inte poängterat det.

Mikael Westerlund skrev:

Nej, jag skrev att det inte finns något publicerat här på sidan vilket det fortfarande inte gör. Innan det finns någonting offentligt och som inte bygger på vad du fått höra från sekundärkällor bör du ta det lilla lugna. Du har presenterat ”alternativa fakta” som absolut sanning många gånger tidigare här på forumet.

Här kommer nästa klavertramp Micke. Du skriver att jag bör ta det lilla lugna innan jag vet mer än det jag fått veta från sekundära källor. Detta skriver alltså du som inte har någon som helst aning om var mina ”alternativa fakta” kommer ifrån? Smile
Här är det alltså så att du hittar på rakt ut i luften eftersom du inte vet var jag fått mina ”fakta” ifrån. Men okej då, för att vara snäll så kan jag väl tala om att en del av mina ”alternativa fakta” har jag fått i ett telefonsamtal med er juniorkapten Martin Löfgren innan denna tråden skapades.
Känns det bra nu att du (som bara hittar på var jag fått mina fakta ifrån) fått veta att jag fått mina fakta från Martin? Sitta och anklaga mig för att hitta på saker på ett allmänt forum när du gör precis samma sak i samma mening är inte okej!

Mikael Westerlund skrev:

Nej, det har vi som tur är inte. Men det kan inte vara konstigt att det inte skickas ett lag i en klass där det inte ens funnits två par förrän alldeles nyligen. Att de vann NM var självklart jättekul MEN de hade bara motstånd i form av ett danskt lag (det norska tjejlaget spelade i U21-klassen) där två av paren inte spelat bridge mer än i ett par månader.

Här tar du nog priset!
Det du skriver här gör du enbart för att förminska andra personers insatts. Och det är inget annat än vidrigt beteénde. Tror du att tjejerna vill höra det här? Eller tror du att du på något sätt främjar juniorbridgen när du skriver såhär?
Dessutom så är det inte tjejernas fel att arrangörerna hade strulat till det å det grövsta vad det gäller klassindelningen där dom blandade vissa klasser och andra inte osv. Och alldeles oavsett klass så vann ett av tjejparen butlern för hela tävlingen. Nu när dom är jätteglada för detta så måste det vara en ren njutning för dom att läsa inlägg som ditt Micke.

På dig låter det som att det bara är EM som räknas. U26W-laget fick trots allt ändå åka till NM, något som inte ens det är givet när det inte funnits par som varit villiga att satsa. U26-laget vann också NM men räknade inte med att det skulle göra oss direktuttagna till EM, vilket vi inte heller blev.

Och detta kan ju faktiskt bero på att ni har betydligt mer konkurrens om platserna i U26 och kanske för att de bästa var på uppdrag på annan ort? Vad vet jag. Orkar inte kolla upp om det var samma helg som White House-turneringen var.

Mikael Westerlund skrev:

Och till Micke G och Erika och er andra som kanske tycker att det varken skall finnas ett U26w-lag eller ett damlag i landslaget

Det har jag aldrig sagt. Däremot tycker jag inte att det är konstigt att det laget prioriteras ner när det är det enda med en könsbarriär och där det tidigare alltså inte ens funnits spelarmaterial (känns som att jag har hakat upp mig…)

*Jag tycker du skall läsa Torbjörn Jönssons inlägg här ovan som börjar med ”Låt Westerlund vara Westerlund” Där lyckas Torbjörn säga det jag skulle vilja säga men inte är lika bra på att skriva.** ingen klass skall behöva stanna hemma!***

Mikael Westerlund skrev:

…U26w-lag som säkert i mångas fall kan vara en inkörsport till ett damlandslag

Nej, vägen till damlandslaget har främst varit U21- och U26-lagen (Jessica, Sara, Sandra, Emma, Cilla, Ida) och så bör det förbli.

Och här har vi väl nästa klavertramp eller? Rätta mig om jag har fel nu men har inte samtliga spelare av de du nämner någon gång spelat i ”Girls”klassen (U26w)?
Möjligt att någon kanske inte gjort det, men de flesta har det väl?

Jag har efter ”Tips från coachen” ändrat så att mina svar är med kursiv stil.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Dan Bylund

Beslutet att bortprioritera U26w är helt baserat på ekonomi, kring detta behöver det inte hymlas.

Visst var de våra favoriter i NM, men resultatet från våra debutanter måste väl ändå ha ansetts vara över förväntan. Att som del av juniortruppen då skriva ner bedriften är bara pinsamt Micke G!

Sidor

Mikael Westerlund

Ber om ursäkt för att jag inte lyckades bättre med att citera vissa citat så att det blev tydligare för er att läsa det. Men jag tror att det går att förstå ändå.

Vill också poängtera att jag hade tyckt att det var precis lika fel oavsett vilken klass som inte fått åka om det nu skulle bli så att en klass fått stanna hemma.
Det jag försöker slåss för här är att vi skall skicka lag till alla klasser av precis de orsaker som Torbjörn nämner här ovan.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Mikael Grönkvist

Mikael Westerlund skrev:

Mikael Grönkvist skrev:

Mikael Westerlund skrev:

Men okej då, för att vara snäll så kan jag väl tala om att en del av mina ”alternativa fakta” har jag fått i ett telefonsamtal med er juniorkapten Martin Löfgren innan denna tråden skapades.
Känns det bra nu att du (som bara hittar på var jag fått mina fakta ifrån) fått veta att jag fått mina fakta från Martin? Sitta och anklaga mig för att hitta på saker på ett allmänt forum när du gör precis samma sak i samma mening är inte okej!

Jag skrev visserligen aldrig att det här var alternativa fakta, bara att du skulle vänta på ett offentligt uttalande innan du började slå på stora trumman. För två år sedan var det samma visa och du har flera gånger innan dess varit mycket alarmistisk innan det visat sig att du haft felaktig/inte all information. Men om detta nu kommer direkt från Martin får jag absolut be om ursäkt. Jag undrar dock varför du inte ställde alla dina frågor direkt till honom när du ändå hade honom på tråden? På så sätt hade vi kunnat undvika allt det här.

Mikael Grönkvist skrev:

Att de vann NM var självklart jättekul MEN de hade bara motstånd i form av ett danskt lag (det norska tjejlaget spelade i U21-klassen) där två av paren inte spelat bridge mer än i ett par månader.

Mikael Westerlund skrev:

Det du skriver här gör du enbart för att förminska andra personers insats.

Absolut inte! Jag har försökt förklara varför jag inte alls tycker att det är så hemskt som du att det inte skickas ett U26W-lag till EM och det är det milsvid skillnad på. Jag blev positivt överraskad över att vi ens kunde ställa ett lag på benen till NM, det var det länge sedan vi kunde. Att de sedan vann gladde mig förstås ytterligare. Jag tycker dock att resultatet bör ses för vad det är. Jag tycker till exempel inte att guldet i vår klass är något spektakulärt resultat när Norge inte hade sitt bästa lag på plats och Danmark knappast kommer att vara en kandidat om medaljerna på EM. U21-guldet värderar jag klart högre, Finland spelade bra hela tävlingen, och jag tycker att U16 gör en riktig kämpainsats som tar sig tillbaka i sin final i andra segmentet även om det inte räcker hela vägen fram.

Mikael Westerlund skrev:

Orkar inte kolla upp om det var samma helg som White House-turneringen var.

Nej, det är ju hela tre klick bort (nej, den är färdigspelad sedan länge). Det är just den här typen av yttranden som gör att du inte kan anses vara fullt insatt i frågorna.

Mikael Westerlund skrev:

Jag tycker du skall läsa Torbjörn Jönssons inlägg här ovan som börjar med ”Låt Westerlund vara Westerlund” Där lyckas Torbjörn säga det jag skulle vilja säga men inte är lika bra på att skriva. ingen klass skall behöva stanna hemma!

Du ska få fortsätta vara dig själv, oroa dig inte. Men jag har tröttnat på din ständiga kritik av förbundet och juniorlandslagsledningen när de fattar vettiga beslut kring de här frågorna. I mina ögon är det absolut ingen självklarhet att vi ska skicka ett lag bara för att det råkar finnas fyra spelare (återigen, det fanns det inte ens när säsongen började) som kvalar in i kategorin.

Mikael Grönkvist skrev:

Mikael Westerlund skrev:

Rätta mig om jag har fel nu men har inte samtliga spelare av de du nämner någon gång spelat i ”Girls”klassen (U26w)?

Absolut, men det har ju flera av spelarna i NM-laget också gjort (både på EM och VM) - eller hur? Det handlar inte om väldigt unga, oerfarna, juniorer utan spelare som är på väg ur juniorkategorin. Det tycker jag ställer saken i ett annat ljus.

Sidor

Martin Löfgren

Tänker inte blanda mig i debatten här per se, men måste bemöta vad som tillskrivs ha sagts av mig.

Det är riktigt att Mikael ringde mig och vi utbytte tankar. Vad jag sa då var:

• Det är främst ekonomiska skäl till detta
  • Det kostar i runda slängar 40+ tusen att sända ett lag
  • Vi hade inte 4 intresserade damer vid budgetläggning (först 3, sedan 1 och först i januari 4)
  • Mikael önskade dra igång en insamling och jag sa att jag under inga omständigheter skulle ställa mig i vägen för en demokratiskt ordnad sådan.
  • Min enda brasklapp var att den lokala organisationen flaggat för att hotellkomplexet var mer bokat (bortåt fullt) redan när vi inkom med vår bokning, och att vi ”hade tur” som genom att boka och betala hade garanterad inkvartering. Det hela ligger (om min info är rätt) lite isolerat, så boende på annan plats tror jag inte är så realistiskt.

Om det ekonomiska får min chef uttala sig. Vad som är sant är att vi vid budgetläggning i höstas inte hade något lag som var intresserat av att åka. Att w26 då är det lag som inte har varit påtänkt är därför ganska naturligt. Något aktivt val att ”diskvalificera” w26 har självklart inte ägt rum. Fyra personer fick vi så sent som i januari, och jag bedömer det som rätt generöst av UK att trots att budgeten var lagd ge oss pengar för NM (vilken dock självklart är billigare än ett EM).

Jag har inte uttalat mig om spelstyrka, placeringsförutsättningar (mer än mitt ”tips” inför NM som jag tyckte då var optimistiskt men till min glädje besannades) el annat, vare sig (bevisligen) här på forum eller på telefon till Mikael.

Oavsett annat tycker jag att ALLA våra juniorspelare är fina människor och goda representanter för vårt spel och vårt land, oavsett vilka beslut som fattas i denna fråga (men det visste ni väl redan…?)

Sidor

Mikael Grönkvist

Dan Bylund skrev:

Visst var de våra favoriter i NM, men resultatet från våra debutanter måste väl ändå ha ansetts vara över förväntan. Att som del av juniortruppen då skriva ner bedriften är bara pinsamt Micke G!

Den åsikten får stå för dig. Jag tycker att den istället tyder på att jag har tuffa men, bevisligen med tanke på hur det ändå gick, rimliga förväntningar på alla inom juniortruppen - inte minst mig själv.

Sidor

Mikael Westerlund

Martin Löfgren skrev:

Tänker inte blanda mig i debatten här per se, men måste bemöta vad som tillskrivs ha sagts av mig.

Det är riktigt att Mikael ringde mig och vi utbytte tankar. Vad jag sa då var:

• Vi hade inte 4 intresserade damer vid budgetläggning (först 3, sedan 1 och först i januari 4)
  • Mikael önskade dra igång en insamling och jag sa att jag under inga omständigheter skulle ställa mig i vägen för en demokratiskt ordnad sådan.
  • Min enda brasklapp var att den lokala organisationen flaggat för att hotellkomplexet var mer bokat (bortåt fullt) redan när vi inkom med vår bokning, och att vi ”hade tur” som genom att boka och betala hade garanterad inkvartering. Det hela ligger (om min info är rätt) lite isolerat, så boende på annan plats tror jag inte är så realistiskt.

Om det ekonomiska får min chef uttala sig. Vad som är sant är att vi vid budgetläggning i höstas inte hade något lag som var intresserat av att åka. Att w26 då är det lag som inte har varit påtänkt är därför ganska naturligt. Något aktivt val att ”diskvalificera” w26 har självklart inte ägt rum. Fyra personer fick vi så sent som i januari, och jag bedömer det som rätt generöst av UK att trots att budgeten var lagd ge oss pengar för NM (vilken dock självklart är billigare än ett EM).

Jag har inte uttalat mig om spelstyrka, placeringsförutsättningar (mer än mitt ”tips” inför NM som jag tyckte då var optimistiskt men till min glädje besannades) el annat, vare sig (bevisligen) här på forum eller på telefon till Mikael.

Oavsett annat tycker jag att ALLA våra juniorspelare är fina människor och goda representanter för vårt spel och vårt land, oavsett vilka beslut som fattas i denna fråga (men det visste ni väl redan…?)

Tack Martin för att du förklarade detta. Och som jag sagt tidigare så har jag enbart hört hyllningar om dig som kapten. Och detta från flera olika håll.
Om du minns så skrev jag också till dig på Facebook för några månader sedan att jag ville att du skulle veta om att alla juniorer jag pratat med tyckte likadant.

Jag tror mig också veta att du vill att även U26w är en klass där vi kan ha med ett lag. Jag förstår också att det ibland kan vara svårt att lösa när budgeten är lagd vid ett tillfälle då det var oklart om det skulle finnas fyra spelare att tillgå eller inte.

Det jag däremot har svårare att förstå är varför inte din chef kan ändra detta beslut när det nu (sedan i Januari) finns fyra spelsugna tjejer som dessutom visat på bra form. Jag vet inte hur svårt det är att ändra beslut av den här karaktären hos förbundet. Men jag vet att jag tycker att det borde vara väldigt enkelt.

Torbjörn skrev det så mycket bättre än vad jag lyckats med (trots många försök).
Alla klasser skall fyllas om det går! är min åsikt av samma orsak som Torbjörn vädrade. Vi har idag en snittålder på kanske 65 år? inom bridgen i Sverige. Skall vi då neka fyra unga tjejer från att åka med sina övriga juniorkompisar på ett EM direkt efter att dom har presterat bra i NM.

För mig är juniorerna A och O just nu i Sverige. Vi har eldsjälar (typ Jan Malmström, varberg) som satsar sin tid och kraft på att få fram fler juniorer. Och det är tack vare sådana eldsjälar jag kan förmå mig själv att se ljust på framtiden för Sveriges bridge.

Och det är då jag är rädd att beslut att låta en klass stanna hemma från EM kan få oönskade effekter. Ungdomar på 9-18 år är oftast inte insatta i hur en budget fungerar . Det de förstår är att vi har Svenska representanter i fyra olika klasser i EM. Och att någon dag så skall de minsann vara med och konkurrera om dessa platserna. Tänk att få åka till Slavakien och spela bridge och träffa andra juniorer från hela Europa!?
Det är inte enbart bridgen utan även allt runt omkring med kompisar osv. Men då menar jag att även detta är så viktigt för att våra juniorer skall fortsätta spela bridge.

Så syftet när jag startade denna tråden var främst att se hur vi skall kunna göra allt vi kan för att även U26w skall kunna få åka till EM.
Och som jag redan skrivit så hade jag slagits precis lika hårt oavsett vilken klass det gällt.

Så jag är i alla fall berädd att göra allt jag kan för att försöka se att alla får åka, är ni andra (förbundet) det?

Lycka till med bridgen i EM
/Mikael Westerlund

Sidor

Per Leandersson

JEM U26W – Sverige deltar inte

I samband med att säsongen startade så fanns endast 3 spelare tillgängliga i aktuell klass. Till det första landslagslägret deltog endast en av dessa spelare. Det blev då ett naturligt beslut att inte planera för något lag i U26W i vårens och sommarens mästerskap. Under våren har det dock visat sig att det finns fyra tjejer som vill bilda lag. Att då helt slå undan benen på dessa tjejer kändes fel och beslut togs att spelarna skulle delta i JNM. Grattis till guldet!

Förbundet vill också framhålla att det inte har funnits någon rangordning mellan lagen utan att beslutet som fattades är baserat på att det saknades spelare i en av klasserna.

Uttagningskommittén

Jan Kamras
Per Leandersson

Sidor

Mikael Westerlund

Per Leandersson skrev:

JEM U26W – Sverige deltar inte

I samband med att säsongen startade så fanns endast 3 spelare tillgängliga i aktuell klass. Till det första landslagslägret deltog endast en av dessa spelare. Det blev då ett naturligt beslut att inte planera för något lag i U26W i vårens och sommarens mästerskap. Under våren har det dock visat sig att det finns fyra tjejer som vill bilda lag. Att då helt slå undan benen på dessa tjejer kändes fel och beslut togs att spelarna skulle delta i JNM. Grattis till guldet!

Förbundet vill också framhålla att det inte har funnits någon rangordning mellan lagen utan att beslutet som fattades är baserat på att det saknades spelare i en av klasserna.

Uttagningskommittén

Jan Kamras
Per Leandersson

Och detta beslut är omöjligt att ändra?
Jag har själv inte suttit i styrelser som ni gör. Men jag tycker det skulle vara märkligt om det inte finns utrymme att ändra ett beslut ang EM i Juli när man vet tidigt i Januari att förhållandena har ändrats?

Sidor

Mikael Westerlund

Jag menar, om jag inte missförstått allt å det grövsta så har den nya hemsidan kostat åtskilligt mer än vad det var budgeterat för från start?
Och där verkar det inte varit de minsta svårt att ta nya beslut efter nya rådande omständigheter.

Men att ta ett beslut som innebär en extra kostnad av en bråkdel av vad de extra utgifterna för hemsidan blev. Ja det borde enligt mig vara mångfalt enklare, eller har jag fel?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Stefan Andersson

Kan ju tycka att de förklaringar som UK kommit med är helt relevanta.
Blir ju ett Kalle Anka förbund om planeringen ska ändras hela tiden. Tycker det hela är snyggt skött av berörda ansvariga.
Lycka till i EM ni som får åka. Alltid lika kul med BBO tycker jag.

Sidor

Dan Bylund

Mikael Grönkvist skrev:

Dan Bylund skrev:

Den åsikten får stå för dig. Jag tycker att den istället tyder på att jag har tuffa men, bevisligen med tanke på hur det ändå gick, rimliga förväntningar på alla inom juniortruppen - inte minst mig själv.

Öh, ja, vem skulle den annars stå för? Jag tyckte helt enkelt att det var opassande att följa upp lite beröm med ett rejält förminskande MEN.

Med detta sagt så kan jag säga att jag ofta läser dina artiklar med stort nöje. I just denna tråd har jag emellertid haft svårt att förstå din ståndpunkt. Vad kan vara fel i att några medlemmar visar engagemang för mer resurser till juniorbridgen och till landslagen?

Till sist ett tack till UK och till Martin för alla klargöranden!

Sidor

Mats Nilsland

Eftersom man ångrade beslutet när det gäller JNM finns kanske möjligheter att ångra beslutet även när det gäller JEM? Anmälningstiden går ut först den 5/6 så tid finns. Det som saknas då är vilja och pengar.

Oavsett vilket så tycker jag det viktigaste ändå är att dessa juniortjejer vill spela och förhoppningsvis kan de om det nu inte blir något JEM hitta andra intressanta utmaningar och utvecklas vidare.

Sidor

Göran Linerudt

[quote=Martin Löfgren]

Hej Martin!
Bra jobbat med juniorerna!
Förstår jag rätt att om det skrapas ihop 40.000 kr så är det fortfarande inte säkert att det löser sig? Jag tänker främst på situationen med boendet.

Sidor

Mats Nilsland

Finns en hel del hotell i närheten där det kostar mellan 4-6000 för ett dubbelrum en vecka för en dryg veckas boende /Mats

Sidor

Logga in för att kommentera