Forum » Allmänna diskussioner » Mycket tack och lite gnäll

Mycket tack och lite gnäll

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Mats Nilsland
Mycket tack och lite gnäll

Tacket blir för att ni gjort mig till ”ständig medlem” i bridgeförbundet. Det uppskattas. Gnället får det bli till laget jag spelade i med idel mästare.

Blev något förvånad när jag i morse kollade runt lite på nätet och hittade Tommy Gullbergs referat från Chairmans Cup där jag spelade i hans lag med Anders Morath.

Tommy hade lyckats hitta den brickan där jag spelade hjärndött i stick ett som spelförare, men hade turen att det inte kostade något denna gång.

Vad som emellertid förvånade mig var många av referaten var vinklade, enligt min uppfattning. Jag bryr mig inte så mycket som det verkar eftersom jag haft en trevlig vecka och fått träffa många jag inte sett på flera år!

I något som kallades experten med otur såg det ut på budgivningen som jag var spelförare, ett misstag kan ju alla göra.

På en giv hamnade vi i 5sp på 3-3. Jag öppnade med 1ru och efter inkliv med 1hj bjöd Anders 2hj. Efter 1hj har vi dubbelt som transfer till spader. Om jag hade öppnat med 1kl hade D visat 4-5 spader och 2hj sex spader. Jag trodde det var samma nu eftersom inte budet specificerats i det kompendiet jag lusläst.

Men om det inte står i kompendiet så gäller vad Anders tycker, har jag nu fått lära mig. Det visade trumfstöd. I Tommys referat får man känslan av att det där med sex hjärter var bara någonting jag hittade på!

Vi hade ett annat budhaveri där vi hamnade i 6ru på 5-1 när vi kunde spela hem 7kl. Anders råkade visa ruterstöd med singel. Jag vet inte riktigt om han erkände att han gjort fel, han sa i alla fall att han bjöd för fort. Jag tar upp det bara för att jag är lite sur!

Det som riktigt irriterade mig var beskrivningen av följande bricka. Alla i zon, Nord giv. Jag hade som Väst:

xxx/ED10xx/Dx/Jxxx

V – N – Ö – S
– 2ru 3kl p
3sp D 3NT

2ru var svagt med båda högfärgerna. På 3kl ville jag inte passa. Jag brukar spela så att man bjuder en färg med håll men i vårt systemkompendium stod det tvärtom att 3sp frågar och lovar hjärterhåll. I referatet står bara att den ena tyckte si och den andra tyckte så.

Anders Morath hade denna hand.

x/Kx/J10xx/AKQxxx

Nu tyckte Anders att 3sp visade håll och det kan väl vara OK att komma ihåg fel. Men kan någon förklara varför man ska bjuda 3NT med singel spader när de dubblar? Är det inte bättre att handen med håll spelar?

Man kan kanske säga pass eftersom man har hjärterhåll och bjuda 4kl om man saknar hjärterhåll? När man nu inte kommer ihåg rätt menar jag.

Nu har jag fått skriva av mig så nu är jag glad igen och ska spela kvartsfinal med veterangubbarna från Gnesta mot favoriterna i ”Vi i femman”.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Alldeles oavsett Mats ömma tår tycker jag att Tommy Gullberg skall ha en stor eloge för alla de intressanta brickor han har skrivit om!

Mats Nilsland

Jag håller med Torbjörn och önskar bara att jag inte läst dem Smile

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Mats Nilsland skrev:


Jag håller med Torbjörn och önskar bara att jag inte läst dem :)

Det var en kommentar i Max-klass Smile

Mats Nilsland

Det blir som vanligt när man inte kan hålla tyst. Man skriver fort och dumt. Fast det är inte så ofta jag blir arg, som tur är. I efterhand kom jag att tänka på att det var lite stressigt med tid för Tommy att både hinna spela och skriva artiklar, annars hade han säkert inte bara förhört sig med den ena parten hur det blev så konstigt!

En helt annan sak, eftersom jag inte vill göra en ny tråd just nu: Jag har pratat med några om att vi i stället för en UK borde prova att ha en uttagningskommitté för öppna laget. Skälen kan vara flera, rättvisa kanske, mindre diskussioner (speciellt i efterhand) och att en person inte ska behöva ta all kritik och spekulationer. Vi har många spelare med mycket rutin från landslag som skulle kunna passa. Jag tänker till exempel på Magnus Eriksson. Han kan ju inte bli kapten/UK med sönerna i laget, men i en kommitte skulle han kunna bidra med mycket klokhet, tror jag. Flera andra länder har ett sådant upplägg, och det känns ju som ett läge nu när Jan Lagerman kan behöva hjälp. Vad säger ni?

Editerad 9:25

Stefan Zylberstein

Mats Nilsland skrev:


En helt annan sak, eftersom jag inte vill göra en ny tråd just nu: Jag har pratat med några om att vi i stället för en UK borde prova att ha en uttagningskommitté för öppna laget. Skälen kan vara flera, rättvisa kanske, mindre diskussioner (speciellt i efterhand) och att en person inte ska behöva ta all kritik och spekulationer. Vi har många spelare med mycket rutin från landslag som skulle kunna passa. …

Detta Förresten är iofs ett typexempel på när man bör skapa en egen, ny tråd. Eller knyta an till en äldre tråd på samma tema…

Hur som; MIN reaktion. Jag har inga synpunkter på Lagerman. Såvitt jag förstår gör han ett bra jobb. Men skall man ha en rådgivande kommitté som du Mats skissar upp, ser jag DIG som en given tungviktare där.

Den enda brasklappen är att du gör dig utmärkt som den allmänt respekterade, vise altmeistern, som är så bra på att gjuta olja på vågorna också i den värsta eller obehagligaste stormen… Kort sagt, som en oberoende, vis tyckare och arbiter… Smile

Så känslorna är kluvna. Men du Mats har kanske en tvilling / själsfrände undanstoppad någonstans?? Smile

Stefan Andersson

Hej.
Tycker det låter som en utmärkt ide Mats. Bridge är ju en känslig verksamhet. När det blir fel blir det ju så otroligt tydligt och då kan det vara bra att ha flera trygga att luta sig mot.

Johan Sylvan

Tycker det är en utmärkt idé att ta med Magnus i kommittén eftersom jag troligen gör ett nytt försök att komma med i laget, bra personkemi är ju alltid viktigt i lagsammanhang som bekant. Skulle själv gärna sitta med i kommittén om jag inte blir uttagen för övrigt, är övertygad att vi kommer att ha ett gott samarbete.

Logga in för att kommentera