Forum » Allmänna diskussioner » Ersättningsbud

Ersättningsbud

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Petter Fryklund
Ersättningsbud

Marc Smith förordar ersättningsbud i stället för negativa fribud (1x -(2y) - 2z/3v). Det vanligaste ersättningsbudet i min bok är (1sp ) - 2kl - (pass) - 2ru hj okrav+ ; 2hj ru F1.

Man kan t ex spela 1hö - (x) - TRF.

Men finns det något sammanfattning av Marc Smiths tankegångar?

Lars-Göran Larsson

Hej Petter,
Ett bra svar har jag inte om Marc Smith. Men offensiva ”switched bids” står det utmärkt om i Mats Nilslands 5 cards majors. Ex vis lägena:
1lå - (1sp) - ?
1sp - (2kl) - ?
plus, som du nämnde, efter 1x - (D), och några fler.
EDIT: I Mats ”Competetive bids - the Scanian way” finns liknande ämnen men i den ”defensiva” budgivningen - en pärla!

Mats Nilsland

Hej Petter/Lars-Göran.

Negative freebids är vad man på engelska kallar naturliga svar på 2-läget som okrav.

Lars-Göran, när du laddade ned CB, kanske du såg att du inte hade rätt att ”publicera den vidare”. Nu är den tryckt som bok också, och även om royaltin inte går till mig utan till juniorbridgen, så vill nog inte Peter Ventura att den blir gratis igen! Så om du kan ta bort länken och skänka en slant till juniorbridgen blir allt bra igen Smile

Lars-Göran Larsson

Jävlars, vilken miss! En extra slant till juniorbridgen skänker jag med nöje, men det var genant Worry Ursäkta.
Båda nämnda böcker rekommenderas varmt.

Martin Lindfors
Bild för Martin Lindfors

Konceptet är rätt enkelt, när fienden kliver in med en svartfärg så byter man betydelse på de objudna färgerna. Låt alltså säga att det går 1hj - (3kl), nu är 3ru spader och 3sp ruter. Styrka motsvarande läget man kräver till, dvs 3ru är minst invit och 3sp är utgångskrav. Medan om man bara kräver till 2-läget så är det minst konstruktivt.

Man kan spela det över ett inkliv i rödfärg också, men det är mindre vanligt då det prioriterar lå framför hö (man tvingas ofta ett läge högre för att bjuda hö vilket inte är idealt).

Logga in för att kommentera