Hej!
I ett naturligt system går budgivningen 1♥ - 2♥ (eller 1♠ - 2♠). Du vill nu invitera till utgång. Vilken sorts invitbud är bäst?
Positiva inviter, typiskt med en 4+ färg som behöver tätas?
Negativa inviter, typiskt en singel?
Romex, efter 2N - 3♣ följer negativa inviter, färg direkt är positiv invit?
Anonyma invitbud, relä är allmän invit (enligt ”Scanian Majors”)?
Något annat?
Jan Eric Larsson

smaksak, spelar enligt följande:
1hö-2hö: relä ngn sidofärg nästa relä frågar efter färgen nerifrån.
t.ex. 1hj-2hj-2sp(sidofärg)-2NT(vilken)-osv.
1hö-2hö: singlar nerifrån, förutom reläbudet. t.ex. 1hj-2hj-2NT= klöversingel osv.
Det viktiga är att man är överens om vilka värden man bjuder ut på
I ett långsiktigt partnerskap är t ex Three-Way (Kokish) Game Tries ett bra knep.
Googlar du hittar du massor av länkar. Men jag har en denna beskrivning som grundmall http://www.doublesqueeze.com/2008/09/three-way-kokish-game-tries.html
Fördelen som jag ser det är att den inte avslöjar ett uppenbart utspel, och kombinerar 3 olika slags inviter i högfärg. Lycka till.
Kokish tries verkar vara inverterad Romex.
Någon åsikt om det är mer fördelaktigt att ha de positiva invitbuden via reläet än det omvända?
Om Öh (invithanden) bjuder en kortfärg så är den inte så utspelsvisande för försvaret samtidigt som makker kan värdera handen. Vill du inte visa kortfärg kan du helt enkelt bjuda relä enligt länken -inte positvit invitbud av ÖH utan fråga. Öh kan ju också vara slamintresserad, det visar inte spelförarens hand utan är anonymt.
Svararen bjuder iofs lägsta färg som man tar emot en invit i ( ergo några färger man inte tar emot inviten i men man behöver inte avtala om det kort eller långfärg) men tar man emot invit oavsett kan man bara bjuda 3N/4H/S eller splinter som är okänsligt för utspelsdubbling.
Tredje sättet att invitera på kan ni läsa om själva men man kan ju avtala annat där.
Jag tänker tvärtom och föredrar att inte avslöja vilken singelton jag har direkt. En positiv invit kan se ut på ganska många olika sätt (till exempel Kxxxx, Qxx eller AJxx men kanske också Jxx eller xxxx) och är därför mer anonym än den negativa inviten.
Skälet till att jag frågade är att vi spelar med anonyma invitbud enligt Scanian Majors. Efter 1♥ - 2♥ är reläbudet 2♠ det anonyma invitbudet, (2N efter 1♠ - 2♠).
Om svarshanden är minimal eller maximal, kan han bjuda 3 eller 4♥ direkt, och inget har blivit avslöjat om öppnarens eller svararens fördelning.
Om svarshanden är osäker, bjuder han en färg som passar bra mot singel, alltså något i stil med x-x, x-x-x, x-x-x-x, eller E-x-x, och så får öppningshanden avgöra. Men motståndarna vet fortfarande inte om öppnaren har singel i färgen eller inte.
På detta sätt kombinerar man i princip negativa invitbud med att inte avslöja något i onödan.
Är det någon som har sett en kombination av positiva och negativa inviter som inte avslöjar öppnarens fördelning direkt? Det är ju mindre farligt att avslöja svararens fördelning, eftersom denne är nummer två i utspelssticket, och sedan kommer träkarlen upp i vilket fall som helst.
Det var det svaret jag fiskade efter. Spelar själv liknande - antar att det beror lite av vad som menas med en ”positiv” invit.
Spännande att höra om andra upplever det omvända som bättre/mer effektivt.
I min lilla värld så bör man inte tillåtas språkligt missbruk, som att ett systemenligt xxxx inkluderas i begreppet positiv invit. IMHO behöver vi reda ut begreppsapparaten.
Bridgemässigt är det en bra strategi att bjuda svaghet, t ex i betydelsen ”i den här färgen vore bra om du utgav dig för att stå för fioler(na)”.
AB ruffel och båg provar även ”ingen överenskommelse” och ”det är bara ett bridgebud”; och sedan har vi viss problem med rekrytering och att hålla kvar spelare…
Jag ser i alla fall ett samband som mycket väl kan vara kausalt.