Om ni spelar med svaga tvåöppningar (2Ru/Hj/Sp) - vilka återbud föredrar ni efter partnerns 2NT?
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Jag spelar lite olika med olika partners, men något i stil med följande tror jag är bäst:
Om man har 6421 får man avgöra om man vill visa upp sidofärgen eller sin singelton. Likaså kan man välja hur man ska visa upp sin hand om man har 6331 med honnörsingel.
Utan att på något sätt hävda att det är det bästa sättet, så vill jag spela att ny färg är krav på svaga 2 och 2NT är Stenbergs med tillhörande svar.
Så spelar jag också (förmodligen för att jag är lat och det är enkelt) men nu har jag en diskussion med någon som menar att det naturligtvis är mycket bättre att visa kvaliteten på öppningsfärgen vilket man kanske skall efter 2Ru men Stenbergs efter 2Hj/Sp?
Det beror på vilka krav man har på sina öppningsbud. Om det är färgkvalitet och styrka man vill reda ut är Ogust bra. Min/dålig - min/bra - max/dålig - max/bra (- max/solid).
Invit Stenbergs på 2 HÖ men att det lovar inte stöd så man kan spela 4 HÖ på 6-1 om ÖH har fel singel. ÖH går alltså aldrig förbi 3 NT. 3-läget av SH tycker jag ska vara naturligt krav.
Betyder det att du tycker att 2Ru-2Hj/Sp och 2Hj-2Sp ej är krav?
3 kl: Hoppsan partner, jag hade visst bara femkortsfärg i färgen jag öppnade med
3 ru: Hoppsan partner,jag hade förvisso sexkortsfärg, men det där med honnörsstyrka eller spelstyrka det kan du glömma, bud ett slutbud för jag kommer passa nästa gång
3 hj: Jag skäms inte för min öppning, vill du börja kontrollbjuda så är jag med på banan
3 sp: Jag hade på gränsen till en enöppning
Sedan vad jag anser vara ”skäms inte för min öppning” kanske du skäms för, men det är ju beroende på vad man definierat som tvåöppningar, därför jag valt att inte skriva ut några hp-gränser eller färgkvaliteter, det är ju subjektivt.
Torbjörn:
2 läget är också krav tycker jag
Lite off-topic, men efter öppning med 2♦ tror jag det är en bra idé att vända på 2NT och 2♥: 2♥ är artificiellt krav och 2NT är krav med hjärterfärg. Jag tror det är en ännu bättre idé ifall man spelar att 2♣ är starkt eller en svag hand med ruter (2♥ artificiellt krav och 2NT krav med hjärter). Efter öppning med 2♥ skulle man kunna vända på 2♠ och 2NT också, men tror inte man tjänar lika mycket på det. Efter öppning med 2♠ spelar jag själv att 3♣ är rondkrav med hjärterfärg, och att 3♥ är UK med ruterfärg.
Efter 2♦-2♥ skulle man kunna spela sina vanliga Stenbergssvar enligt stegprincip, eller hitta på något annat. Skrot-Stenbergs:
2♦-2♥;
2♠ = Minimum
2NT = Tillägg utan singel (kanske inte så bra, men men)
3♣ = Tillägg, singelklöver
3♦ = Tillägg, singelhjärter
3♥ = Tillägg, singelspader
Öppnar man 2♦ lite mer liberalt kanske Ulf Nilssons variant kan vara aktuell:
2♦-2♥;
2♠ = Enfärgshand
2NT = 5+♦, 4+♣
3♣ = 5+♦, 4♥, min
3♦ = 5+♦, 4♠, min
3♥♠ = 5+♦, 4hö, max
Ogust (men vet inte om det är originalet)? Tycker det funkar bra.
Hejsan!
Vi har under många år använt en vidareutvecklad Ogust-variant, som jag bl.a. tror Zia M. använt. Vi har kört den efter 2HÖ (typ 6/7-10 hp, exakt 6-kortsfärg) och är nöjda med den. En förutsättning är dock att man tar sig över den tröskeln som många har, beträffande om man får ha sidofärg då man öppnar med 2HÖ. Den här Ogust-varianten säger att man får detta, även i AHÖ.
Så här funkar den:
2HÖ - 2NT:
* 3♣: 1) min styrka, dålig HÖ; 2) max styrka, bra HÖ; 1
* 3♦: 1) max styrka, dålig HÖ; 2) 6-korts HÖ, 4-korts LÅ; 2
* 3HÖ: min med bra HÖ
* 3AHÖ: 6-korts HÖ, 4-korts AHÖ
* 3NT: genomgående 6-korts HÖ
* 4LÅ: 6-korts HÖ, 5-korts LÅ
* 4♥: 6-korts HÖ, 5-korts AHÖ
Förutom ovanstående kan man ju bygga på med olika trix i fortsatt budgivning, efter eget huvud och smak!
Om jag hade spelat 2♦ som svagt, hade jag nog inte använt detta. Tycker Erik Sjöstrands tankar låter intressanta, men hade nog också övervägt Lebensohl-tänkande, för att möjliggöra att 2HÖ är äkta okrav. Man hade också kunnat köra Lebensohl-varianten att 2NT visar ♣ och 3♦/♥ ♥/♠ med ospec. styrka och så kan man låta 3♣ - överföringen till ♦ - visa att man antingen vill spela 3♦ eller har krav med annan hand. Med överföring till alla sidofärger har man ju tempo att knåda ihop en mängd varianter och kan ge 3♣ och 3♠ konventionella betydelser. Jag hade också övervägt att tillåta 4-korts sidofärg vid sidan av 6-korts Ru - om inte de händerna hanteras av annat öppningsbud!
3♦ är nu utredande, varefter 3HÖ visar 1), 3AHÖ 2) med någon singel och 3NT 2) utan singel ↩︎
3♥ är nu utredande, där 3♠ visar 1) med någon singel, 3NT 1) utan singel och 4LÅ 2) ↩︎