Var har jag läst eller hört att öppningshanden 1 NT osv, under vissa förhållanden får passa på partnerns essfråga 4 NT?
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Nä passa på en essfråga bör du inte göra, däremot får du passa på 4NT om det inte entydigt är en essfråga.
1NT - 4NT är kvantitativt och får passas på om öh har minimum, annars visar du dina ess.
Man kan spela kvantitativ 4NT med svar som på essfråga. Jag såg detta för första gången i någon skrift av Mats Nilsland.
1NT - 4NT
Här är 4NT en kvantitativ invit till 6NT, som öppnaren får passa på med minimum. Men om han har maximum så bjuder han inte bara 6NT, utan visar antal ess på vägen, till exempel enligt skalan 0/4, 1, 2, 3, så att man kan kolla att inte två ess saknas.
Svarshanden kan sedan lägga av med 5NT eller bjuda 6NT.
Detta används normalt bara direkt efter naturliga sangbud, då ingen färg är visad.
OBS! Budet 5NT är avlägg och inget annat.
Det står nog beskrivet i Wirgrens Modern Standard del 3 om slambudgivning.
Hej!
Jag spelar att så länge ingen trumffärg att bestämd är 4NT kvantitativt, dvs även efter 1NT - 2Kl; 2Ru - 4NT.
Efter 1NT - 4NT visar vi 4(5) korts lågfärg eller 5 korts högfärg vid en positiv hand enligt
5Lå - 4-korts lågfärg; 5Hö - 5 korts högfärg och 6Lå - 5 korts lågfärg.
Janne
Varför ska man rapportera antalet ess vid accept? Bättre är att vädra en möjlig trumf med t ex 4432
.
Visa antal ess vid accept av kvant är en värdering/koll så att man inte saknar 2 ess när man ska till 6Nt. Men det kanske är en bättre metod att visa sina färger vid accept.
Jag citerar just ett inlägg av Engelsk….ehh svensk…eh schweiz..aren. ehh nånting Torbjörn Jönsson. Det har fått 6 likes, läs ovan själv och bedöm hur j-a bra det är skrivet. Kan köpa att det är ett av de bästa inläggen so far av just Torbjörn, men är det verkligen värt 6??
Kanske nån tagit fel på tummen och fingret? ;-)
Ett tips. Ersätt 4NT med 4spader! (4NT=essfråga). 2NT-4sp kvant; 4NT=avlägg, andra bud är slamkrav - färgbud visar färgspelsvänlig hand 4432, 5NT skulle kunna visa 4-4lå, hopp i färg med stark 5+färg. Kvantbjudaren kan försöka en gång till efter avlägget 4NT med färgbud 4432 (5NT avlägg).
Spelar själv att hopp i spader (om objuden färg) på ett begränsat NT-bud alltid är kvant.
1ru-1hj; 1NT-3sp=kvant, 3NT=avlägg, andra bud naturliga och slamkrav
1kl-1hj; 2NT-4sp=kvant, 4NT=avlägg, andra bud naturliga och slamkrav
Fungerar även på 1NT-öppning. 1NT-3sp osv. Vill man ha 3sp till annat får man bjuda 4sp som kvant.
Spelar också med 2kl (”enda krav”)-2NT (bal7-10); 4sp=kvant
För att ha kakan och äta den:
Om man inte passar på 4 NT redovisar man sina ess. Nu är 5 NT slutbud, allt annat slamkrav med fyrkortsfärg. Sen bjuder vi fyrkortsfärger nerifrån tills vi hittar en gemensam. Saknar vi en fyr-fyra slutar vi i 6 NT.
Jag förstår att det här är jobbigt för dig Börje men det är bara naturligt att mina balanserade inlägg och finstämda humor gjort mig älskad (tack, det betyder allt för mig!).
Du får styrkekramar och en tröstlikes av mig och tänk på att alla människor är lika mycket värda!
Är det inte tänkt som så att när man accepterar ska paret förfoga över 33 hp och kan inte sakna två ess (men naturligtvis kan den som vill få göra dubbelkoll).
Eftersom jag inte tror vi ska spela storslam efter kvant går tanken till:
Gunvor och Tjolpe är inne på att visa en färg eller flera, om man accepterar. Verkar vettigare.
Det för mig in på att jag hörde J Bennet efter en ”kvant-bricka” fundera över om ett 5-lägesbud skulle vara avslag och färgvisande. Hur han och partnern kom överens är mig inte känt. Kanske någon har ett finurligt argument för den saken? (Jag tror heller inte Johan skulle vara främmande för att spela med en stark sjukorts trumf om han bedömde saken säkrare än 4 utan trumf).
(Jag ser heller inget hinder att kombinera Max metoder efter ”icke-pass” på 4NT, dvs om man inte skuttar direkt till 6NT utan istället bjuder något av buden 5NT-6sp [då man kan käka kakan två gånger och ha kvar den])