Fick denna giv.
Dx EKKn D10 Dxxxxx
Partnern öppnar med 1NT.
1. Skall man bjuda 3NT direkt eller finns det slam-chans?
-
Bjöd 2sp = fråga efter lågfärgerna. Fick 3kl som svar = längre klöver än ru. Perfekt! Skall jag nu gå vidare?
-
Har partnern max (17hp) borde slamchansen vara stor. Jag bjöd 4NT. Fick svar 3 Ess (av 5). Skall jag trots rätt så positivt svar rädda mig till 5NT (via 5hj) eller skall jag bjuda 6klöver?
-
Är chansen till hemgång i 6 kl >50% om man sammanfattar öh med 15, 16 resp 17 hp , NT fördelning och med 3+ kl. Mina tankar gick efter öppningsbudet 1NT så här: Hittar vi kl som gemensam färg borde slammen undersökas. Mina två Dx ökar i värde med gemensam trumf (och stark p). 6 korts trumffärg på ena handen ger också mervärden. Förutsätter dock att p har max för sin hand. (Vi/jag klarar dock inte att via budgivning undersöka det.)
-
Jag bjöd 6kl. (”Ingen minns en fegis” och det fanns ju chans så hellre ”risken med 6kl-1 än chans att spela 5kl+1”) . Det var läggkort i 6. Partnern har nämligen öppnat med 1NT trots 18hp. Skall han pga partävling föra över till 6NT?
Tävling: Siljansringen #75. (Ingen annan hade bjudit slam så det blev 100% men jag/vi är osäker på om chansen är lägre än 50% och det därför var för optimistiskt bjudet.)
Jag: Åke Lindén, p: Stig Johansson båda Rättviks Bridgesällskap

Kan väl säga så här: Om du väljer att essfråga ska du bjuda slam om ni har tillräckligt med ess. Essfrågan bör inte användas som en slaminvit (där man behöver annat än essen) utan snarare ett sätt att kontrollera att slam inte är takbet. Om du är intresserad av annat än ess (vilket jag tycker att du är) kan du bjuda 4kl för att få reda på mer om partnerns hand. Men fair enough, du gick mot slam vilket ofta kommer gå hem, bra!
Inkluderat i svaret ovan
Svårt att spela partävling. 6kl kommer troligen ha större chans att gå hem, och om man tror att övriga fältet missat slam är det nog rätt att passa. Samtidigt, om man tror att övriga fältet bjudit slam finns det all anledning att överväga det. Man bör nog undvika att ”chansa” på 6NT, dvs man bör ha goda skäl att tro på hemgång för att korrigera partnerns val av slam. Sedan kan jag kanske tycka att man får skylla sig själv lite över det problemet när man öppnat med 1NT med 18hp
Det är inte partnern som är kapten utan det är bara du som kan bestämma om ni ska spela NT eller Klöver i detta läge, om du kunnat bjuda 5NT är det annorlunda.
Hade inte valt att bjuda 4NT, men någon slags slaminvit är rimlig.
Jag skulle gissa på ungefär 50% hemgångschans mot en sangöppning ja, med klöverstöd.
Om partern är med på noterna så kan du bjuda 4 klöver över 3 klöver: Man måste vara överens om att det är utgångskrav och inte invit, så har ni chans att kontrollbjuda ess och kungar innan man är i 4 NT.
Gå mot slam med den handen mot 15-17NT i partävling?? Galenskap. Automatiskt 3NT i min bok. I lagtävling kanske man kan undersöka slam, och i så fall bjuda 4kl på 3kl och inte 4NT direkt. Ofta kommer man landa i 5kl efter 4kl och det är katastrof i partävling med denna handen då 3NT nästan alltid kommer vara fler än 9 stick. För det första så tror jag inte ens att hemgång i slam även när partner har längre klöver än ruter är över 50%, men även då så krävs det bra mycket bättre hemgångschans i slam i partävling än en 50%-are. Att spela 3NT med denna hand kommer ge över 60%+ på brickan om du inte gör misstag i spelföringen. Att gå bet i 6kl ger under 10%, medan hemgång kanske ger 85+%.
Att undersöka 5-3 i hjärter är närmare till hands om man har överenskommelser för det.
”Galenskap” är kanske lite hårt. Stor optimism får väl räcka. Kknx,Dxx,Kknx,Eknxx ger nog ingen topp. Inte heller EKx,Dxx,Kknx,Exxx.
Inte ens Axx,Dxx,Axx,AKknx verkar bra (om han nu brukar räkna fel på styrkan)
Å andra sidan kan han förstås ha EKx, xx,Exx, Kknxxx med felplacerade ruter.
Men som sagt, sannolikheten är nog inte 50+.
Kelsey skrev i sin bok om partävlingsteknik om hårda slammar.
Han hänvisade till tidningen Punch råd till de som skall gifta sig:
.
Dont!
Apropå sannolikheter. Ibland ska man spela även med de små korten. Jag hoppas ni spelar på olika sätt när ni har
a) Dkn62 - E753 och
b) Dkn62 - E853 eller … ?
Försök säkra tre stick.
Jag vet - nördigt. Men så här tror jag:
Alla 3-2 - sitsar leder till målet, ergo kollar vi 4-1.
a) esset, sen liten mot Dknx (garderar K singel bakom dam)
b) liten mot Dkn62. Om MTV bekänner med 9 eller 10 och MTH tar för kung, spelar vi knekt nästa gång (garderar 9 eller 10 singel före dam - vilket är troligare än kung singel efter dam. Men i variant a är det endast kung ensam som går att gardera).
.
Alltså olika spelsätt beroende på om du har 8:an eller inte.