Forum » Allmänna diskussioner » Insamling till försvaret

Insamling till försvaret

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Hans Eriksson
Insamling till försvaret

Med anledning av Ukraina!
Många därifrån har redan anlänt till kommuner, och hjälporganisationer har i all ära gett dem sitt stöd.

Som alliansfri nation behöver vi stärka vårt försvar, men enbart 18-57 åringar är aktuella.

Vad vi som är äldre kan göra är att sala till de yngre, och hjälpa till att nå regeringens 2% av BNP vilket ju är ett högt ställt mål. Detta för att fortsatt vara en säker och trygg nation.

Jag öppnar därför ett konto och sätter själv in 50000 kr till förfogande för ändamålet och du kan vara med och bidra. Kontakta mig för mer information.

Du kan skänka valfri summa, det man anser sig kunna undvara, och kommer att tackas via mailadress emellanåt med aktuell kontoställning.

Medlem 4844

K-G Wanngård

Har du helt hamnat i spinn Hans? Skänk dina pengar till någon hjälporganisation och var med och förbered för alla stackars satar som flyr kriget i Ukraina o andra helveten. Men pengar till försvaret? Vi är inte under hot och Sverige är en del av EU, många EU länder är med i Nato osv. Det är nog jävligt, utan att vi hamnar i panik.

Lars-Göran Larsson

I spinn, sa Bull.
Möjlighet

Torbjörn Gustavsson

Det är väl inte ens möjligt att skänka pengar till skattefinansierad verksamhet.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Fantastiskt bra intiativ som många borde följa!

(Övertecknad har aktier i SAAB).

Lars-Göran Larsson

Fantatisk idé, sa Bull. Då kan du genom att sätta in en slant på Hans konto berika dig själv. Varför kommer jag aldrig på såna listigheter?

Jan Lagerman

K-G Wanngård skrev:

Vi är inte under hot och Sverige är en del av EU, många EU länder är med i Nato osv. Det är nog jävligt, utan att vi hamnar i panik.

Från dagens Aftonblad:

Ryssland varnar återigen Sverige för att ansluta sig till Nato och säger att det skulle kräva ”vedergällningsåtgärder”, skriver TT.

Oavsett det övriga du skrev och andra skrivit.

Simon Granath

Den som har för mycket tid och/eller pengar bör engagera sig i någon organisation i sin närhet som tar hand om flyktingar, typ svenska kyrkan eller röda korset. Den som har alldeles för mycket pengar och ett bra tak eller lämplig mark bör installera solceller. Trots sanktionsvågen envisas ”EU” med att köpa energi av Putin… se tex dn

Vill man skydda vår demokrati ska man engagera sig i civilsamhället, gärna bridgeklubben eller politiken. Det blir liksom ingen demokrati om inte medborgarna gör mer än att lägga valsedlar vart fjärde år. Vi behöver umgås med varann för att tolerera varandras oliktänkande och respektera varandra trots starka motstridiga åsikter.

Rekommenderar söndagsintervjun med Sven Hirdman (fd ambassadör i Moskva) på radio imorse: här

Ett väldigt bra program om statskupper rekommenderas också. Där finns även ett superintressant program om global matkris där några professorer spekulerar om missväxt i både Ukraina och USA samtidigt och det ensidiga jordbrukets beroende av handelsgödsel (rysk gas).

Om vi går med i Nato. Det är inte ens 20 år sedan USA (Nato) hittade på att invadera Irak och CIA är ju inte kända för att medverka till demokratisering precis. Putin har inget problem med oss men han tycks anse att USA har för många ”lydstater” (Nato). Jag tycker det verkar lugnast att hålla sig utanför krigandet och satsa på humanitära insatser åt dem som behöver…

OBS: inte meningen att debattera krig, bara lämna några tips av annan karaktär än trådskaparens tips i en för bridgeforumet rätt udda tråd som många läser men få yttrar sig i.
Bästa!/s

Leif Lundberg

Denna tråd har inget med bridge att göra vad jag kan se.

Andra trådar har stängts pga att det inte hade med bridge att göra.
Det här låter som ett uppenbart scam-försök, men ändå får den vara kvar trots minst 7 anmälningar.

Mycket märkligt.

Johan Sylvan

Dock kan man förledas att tro det med tanke på trådnamnet:-)

Suzanne Lemborn

Hej!
En förklaring.

SBF gick ut med en nyhet om att vi skänker alla intäkter från kvällens simultan (14/3) till Röda Korset, och uppmuntrade samtidigt lokala arrangörer att ordna insamlingar.

Första nyheten

Uppföljnings nyhet om kvällens simultan

I detta sammanhang hörde trådskaparen av sig till SBF och ville skänka 50 000 kr och samtidigt uppmuntra andra att delta i hans insamling. Han undrade om vi kunde bistå. Vi ansåg att vi inte skulle bistå i denna aktivitet bl.a. för att vi inte kan ansvara för förfarandet. Vi föreslog honom att i stället lägga ut det i sitt eget namn på forumet.

Det öppnades nämligen en annan tråd där man delade med sig av insamlingar Spela för Ukraina och hans inlägg hade kanske hört hemma bättre där. Inte hans fel… i sådana fall mitt.

Oavsett så var nog tanken god om att han ville samla in pengar - sen kan man ha åsikter om det är till rätt sak eller inte? Om man är intresserad så kontaktar man honom - annars inte.

Ville bara förklara att inlägget inte är helt lösryckt utan kommer från ovan sammanhang. Finns det inget intresse så kommer tråden förmodligen avslutas av sig själv.

Mvh Suzanne Lemborn

Stefan Zylberstein

Hans, det är en vällovlig avsikt, men hur har du tänkt dig att pengarna kommer in dit de skall? Och helst gör nytta också?

Rent spontant tänker jag att det är lättare att skramla till hemvärnet. DE kanske tar emot pengarna, speciellt om det är något handfast som kommer. Säg, ett antal mörkerkikare.

Och eller, att man sponsrar skytteföreningar - tänk gammaldags skarpskytte… Förmår kanske lokala skytteföreningar att intresserad allmänhet får komma och skjuta och handskas lite med vapen… Låt det gärna bli i cirkelform?

Torbjörn Gustavsson

Hemvärnet är också en skattefinansierad del av Försvarsmakten. Det är inte möjligt att skänka pengar till en separat del av skattefinansierad verksamhet. Budgeten beslutas av Sveriges riksdag.

Man kan inte heller välja att betala mer skatt, annat än genom framför allt konsumtion, där man bidrar genom att betala moms.

Stefan Zylberstein

Torbjörn Gustavsson skrev:

Hemvärnet är också en skattefinansierad del av Försvarsmakten. Det är inte möjligt att skänka pengar till en separat del av skattefinansierad verksamhet. Budgeten beslutas av Sveriges riksdag.

.

Jag köper att man inte kan donera pengar iom att finansiering är konstruerad som det är.

Men att sponsra med grejor, som det är kanske lite ont om? Om det blir till hemvärnet, eller arméstyrkorna som sådana.

Säg, periodvis har de haft ont om medel för vardaglig träning. Så kanske då, sponsra med ammo så de kan skjuta av hjärtans lust…

Men går inte det, så återstår väl att sponsra lokala skytte- och jaktföreningar.
Länge har vi ju, något naivt, pratat mycket om Sega Gubbar som en väsentlig del av Sveriges faktiska försvar…
Och ukrainarna har visat, att seg gubbe försvar är faktiskt fungerande även idag…

Om ryssen / amerikanen tror sig veta, att vi HAR en fungerande och vida spridd seg gubbe försvar, tänker de till två gånger innan de anfaller. Trots att hären är liten, men totalförsvaret segt….

Ungefär.
Så, en ofärdig men välment tanke KAN förbättras och bli till något riktigt bra.

Stefan Olausson

Leif Lundberg skrev:

Denna tråd har inget med bridge att göra vad jag kan se.

Andra trådar har stängts pga att det inte hade med bridge att göra.

Märkligt nog, så hittar jag i forumreglerna

https://www.svenskbridge.se/forumregler

ingenting som säger att inlägg behöver ha nåt med bridge, bridgeklubbar eller SBFs verksamhet ö.h.t att göra.

Så tydligen är det fritt fram att skriva om precis vad man vill, så länge man inte bryter mot några av reglerna.

Leif Lundberg

Kan hänvisa till en tråd som heter Off-topic där Carina informerade om att två inlägg som ej hade bridgerelaterat innehåll hade tagits bort. Denna får dock vara kvar…

Se även ”Joppes lagmiddag” där det diskuteras.

Jag har inget emot att man diskuterar fritt om vad man vill.
Det är när man gör olika för olika personer och ämnen som det blir selektiv censur.
Man får välja, aningen är allt ok eller så inte. Släppa igenom vissa och inte andra känns tokfel.

Torbjörn Gustavsson

Jag tror att vissa inlägg togs bort för att de bröt mot § 1.3:
”Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet”.

Denna tråd bryter inte mot den paragrafen, men jag skulle gärna se att den fanns under det ännu inte skapade under-forumet ”Icke bridgerelaterade ämnen”.

Leif Lundberg

Att vilja att folk ska sätta in pengar på sitt privata konto kan knappast bli mer privat än så.
Men vi är alla olika inför reglerna tydligen.

Logga in för att kommentera