I Scania-sangen innehåller överföring efter 1NT invithänder med 4-korts högfärg. Överföringen till hjärter kan vara (om invit) både 4-korts och femkortsfärg.
Sekvensen 1NT-2ru; 2hj-2sp; visar invit med 4 eller 5 hjärter. Ni som spelar/spelat Scania-sangen, vad är er erfarenhet av denna sekvens? När öppningshanden har minimum och 3-korts hjärter, och svarshanden har femkorts hjärter, kommer vi spela 2NT istället för 3hj (eller 4hj om svarshanden tyckte att 3-stöd räckte för att chansa på utgång).

Har man min med trestöd får man värdera om handen är sangvänlig, eller färgspelsvänlig. Ibland hamnar man isf i 3Hj på 4-3 men då har iaf öppningshanden en kortfärg någonstans. Har än så länge ingen negativ erfarenhet att denna budgivning.
Det är nog en liten nödlösning i Scanian, men jag har spelat det i rätt många år nu och jag kan inte minnas att jag nånsin kommit fel med denna metod.
Fast frågan var ju Börje om du kommit rätt någon gång med denna metod eller någon annan
Jag kan inte heller minnas…
Klassisk sekvens… Långsamt 2NT av ÖH visar 3-stöd i hjärter, snabbt 2NT förnekar detta
Anledningen till frågan är att jag funderat på om det går att spela ”upprepad överföring” både efter högfärgsfråga och efter överföring till högfärg. Känns som att det kan gå att klämma in med lite trix. I vanlig Scania-sang förstår jag dock inte riktigt varför inte 1NT-2ru; 2hj-2sp kan vara invit(+) med 5hj och 1NT-2ru; 2hj-2NT invit med 4hj – 1NT-2kl; 2ru-2hj visar ju redan invit med båda högfärgerna.
Nja, 1NT - 2kl - 2ru - 2hj kan väl bara vara invit om du har 4-5 i hö, med bara 4-4 är det väl alltid svagare än invit (så här ur minnet).
1nt-2kl-2ru-2hj är specat i systemet som en svag invit med båda hö, så accepteras bara med superfit. En vanlig invit med båda hö måste göras via 2ru-2hj-2nt.
Men visst kan du ändra detta själv, dock tycker jag inte det är en bra ide.