Forum » Allmänna diskussioner » Märklig ändring i tävlingsbestämmelserna för Svenska Cupen

Märklig ändring i tävlingsbestämmelserna för Svenska Cupen

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors
Märklig ändring i tävlingsbestämmelserna för Svenska Cupen

Svenska Cupen har nu hållit på i några år – det är väl fyra? De första åren med andra namn – var det ett färjeföretag som först gav namn till cupen? Det har väl fungerat bra under dessa år! Hemmalaget har fått information om vilket lag det skall bjuda in till match, ofta har det varit ett lag från den egna klubben i början. Klubbarna ute i landsorten, dvs de som har mer än tio mil från Stureplan och angränsande kvarter, har i regel bara tillgång lokal där de kan spela bridge en eller två kvällar per vecka. Lag utanför den egna klubben har inbjudits till de kvällar då hemmalaget har tillgång till lokal för bridgespel. Det har fungerat bra, även om det vid något tillfälle blivit så att hemmalaget hyrt lokal då bortalaget inte kunnat spela på föreslagna datum (kanske pga de prioriterat den egna klubbens tävlingar). Det har dock löst sig, hemmalaget och bortalaget har kommit överens om lämplig tidpunkt för matchen.
Jag uppfattar att båda lagen har varit samarbetsvilliga och tillmötesgående för att finna såväl både lokal som speldatum för att match skall kunna komma till stånd. De tre föreslagna datumen har inte varit huggna i sten. Detta gäller, som jag känner till, distrikten Ångermanland, Medelpad och Västerbotten (Umeå).
Jag har väldigt svårt att se vitsen med att bortalaget skall inbjuda hemmalaget till hemmalagets hemmamatcher, dvs. till bortalagets egna bortamatcher. Varför krångla till det på det viset?
Förbundet menar att det blivit många WO-matcher, åtminstone under 2016, och att dessa orsakats av att bortalaget inte kunde få ihop ett lag till spel under någon av de dagar som hemmalaget föreslagit. Förbundet nämner också bortalagets bortamatch kunnat kräva en lång resa med övernattning om man inte varit beredd att resa i nattens mörker.
Förutom detta nämner Förbundet att WO-matcher orsakats av att lag spelat med otillåten spelare (spelaren har inte betalat medlemsavgiften). Att WO gäller för spel med otillåten spelare har funnit med alla de år Svenska Cupen funnits och kan rimligen inte ha med hemmalagets inbjudan till matcher att göra.
Tror verkligen Förbundet, eg. Organisationskommittén, att det/den eliminerat WO-matcher genom att bortalaget skall inbjuda hemmalaget till hemmalagets hemmamatcher? Det tycks som om Förbundet/ Organisationskommittén anser att bortalagen är mer samarbetsvilliga och tillmötesgående för att finna speldatum så att match kan komma till stånd än vad hemmalagen är. Varför skulle inte hemmalaget ha lika svårt att få ihop ett lag till spel som bortalaget med de datum som bortalaget inbjuder till?
En mycket märklig ändring i tävlingsbestämmelserna efter att inbjudan till Svenska Cupen gått ut!

Micke Melander

Hej Bo,
Vi tror inte alls vi eliminerat alla WO-matcher som kan tänkas bli av. Vi kan bara hoppas att vi gjort det, det vi tror att är att vi skapat förutsättningar för att de ska bli färre.

Avslutningsvis, detta har varit känt ända sedan vi släppte årets Svenska Cupen sidor. Det har nämligen varit publicerat i tävlingsreglerna.

Jag valde att skriva en nyhet om det för att påpeka de förändringar vi beslutat, då min gissning är att alla inte lusläser de regelverk som finns. Detta för att påtala skillnaderna och berätta vad vi beslutat, och varför, rörande detta med WO-problematiken.

Ola Brandborn

En stor förändring avseende inbjudan till match görs inför SC 2017:

Bortalaget har fyra dagar på sig att bjuda in till match från att spelperioden startar.
Om bortalaget inte skickat ut något inom fyra dagar räknas det som vinst på w/o för hemmalaget.
Om hemmalaget inte svarat på inbjudan inom fyra dagar från att den skickats ut räknas det som vinst på w/o för bortalaget.
Om båda lagen är överens är det tillåtet att frångå regeln ovan om w/o.
Man spelar således på plats som bestäms av hemmalaget (primärt inom deras lämnade postnummer), men på tid som bjudes in till av bortalaget. Grundtanken är att göra det lite enklare för lag som fått resväg att kunna anpassa speltiden efter deras förutsättningar.

Personligen tycker jag att det här var en bra förändring: I praktiken blir det ju typ att bortalaget skickar ett mail med: Vi kan spela alla tisdagar, torsdagar, och under helgerna, välj ni!

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Ola Brandborn skrev:

… .

Personligen tycker jag att det här var en bra förändring: I praktiken blir det ju typ att bortalaget skickar ett mail med: Vi kan spela alla tisdagar, torsdagar, och under helgerna, välj ni!


Med sådan inbjudan från bortalaget kan det inte uppstå några problem och därmed inte heller några W.O. Varför blir det W.O. när hemmalaget skickar likartad inbjudan?
Jerry Mähler
Bild för Jerry Mähler

Håller helt med Bo i sitt resonemang och vi har deltagit alla år utan problem trots att vi mött lag från både Umeå 44 mil t.o.r samt Östersund 32 mil.
Jag utgår från att man anmäler ett lag för att spela inte för att försvåra så att ev WO uppstår.
Jag kan endast se att denna regel försvårar just med tanke på tillgång till spellokal utan att behöva hyra extra en kväll.
Tävlingen har fungerat bra med många lag så varför ändra på ett vinnande koncept.

Philip Berggren

Bo Gullefors skrev:


Ola Brandborn skrev:

… .

Personligen tycker jag att det här var en bra förändring: I praktiken blir det ju typ att bortalaget skickar ett mail med: Vi kan spela alla tisdagar, torsdagar, och under helgerna, välj ni!


Med sådan inbjudan från bortalaget kan det inte uppstå några problem och därmed inte heller några W.O. Varför blir det W.O. när hemmalaget skickar likartad inbjudan?

Man har väl resonerat som så att hemmalaget har enklare att lösa det då de slipper resa och därmed kan vara mer flexibla än de som måste resa säg 10 mil enkel väg. Om hemmalaget först kollar när de kan så blir det genast mycket svårare då det kräver mer av motparten än omvänt.

Philip Berggren

Jerry Mähler skrev:


Håller helt med Bo i sitt resonemang och vi har deltagit alla år utan problem trots att vi mött lag från både Umeå 44 mil t.o.r samt Östersund 32 mil.
Jag utgår från att man anmäler ett lag för att spela inte för att försvåra så att ev WO uppstår.
Jag kan endast se att denna regel försvårar just med tanke på tillgång till spellokal utan att behöva hyra extra en kväll.
Tävlingen har fungerat bra med många lag så varför ändra på ett vinnande koncept.

Det är nog klart enklare att lösa lokal att spela i än att fixa så 4 personer kan resa 44 mil på dagar då de normalt kanske inte kan. Då är det milvida enklare att låta de som ska resa ge förslagen. Sen löser det inte alla problem, men det finns det ingen regel som gör.

Ping Huang
Bild för Ping Huang

Går det inte lösa det mha internet? Varför inte använder BBO? Visst är bridge på BBO inte den optimala lösning – frågan är BBO v.s. WO, vilken är bättre?

Ole J Jensen
Bild för Ole J Jensen

Ping Huang skrev:


Går det inte lösa det mha internet? Varför inte använder BBO? Visst är bridge på BBO inte den optimala lösning – frågan är BBO v.s. WO, vilken är bättre?

Intressant tanke! Kan två lag sig emellan komma överens och spela sin match på BBO?
Om man skulle kunna göra det i SC så varför inte i andra lag-matcher också?
Funderar bara!

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Ping Huang skrev:


Går det inte lösa det mha internet? Varför inte använder BBO? Visst är bridge på BBO inte den optimala lösning – frågan är BBO v.s. WO, vilken är bättre?

Med tanke på hur mycket fusk som framkommit inom bridgen i världen och i många fall i tävlingar helt utan prispengar så anser jag det vara mycket dumt att låta vissa matcher spelas på BBO där det är fritt fram att fuska för den som är lagd åt det hållet, i en tävling med 80.000:- i förstapris.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Ole J Jensen
Bild för Ole J Jensen

Mikael Westerlund skrev:


Ping Huang skrev:


Går det inte lösa det mha internet? Varför inte använder BBO? Visst är bridge på BBO inte den optimala lösning – frågan är BBO v.s. WO, vilken är bättre?

Med tanke på hur mycket fusk som framkommit inom bridgen i världen och i många fall i tävlingar helt utan prispengar så anser jag det vara mycket dumt att låta vissa matcher spelas på BBO där det är fritt fram att fuska för den som är lagd åt det hållet, i en tävling med 80.000:- i förstapris.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

oj vilken tokiga fantasier man kan få sena kväller. Långt innan jag läste Mikaels inlägg insåg jag vilken knasig fundering jag hade! Spela SC på BBO!!! Nej självfallet inte. lol, två lagspelare sitter i samma rum med var sin I-Pad, jo, jo.. Nej jag kryper under täcket och tittar inte fram innan jag lärt mig behärska mina impulsiva tankar före dom kommer till utryck.

Pierre Winberg

Nu finns det väl andra lösningar på BBO!

T.e.x. spelades ”Yeh Online Bridge World Cup” enbart online (som namnet antyder) utan att man skulle kunna fuska. Man fick helt enkelt sitta alla fyra i laget egna bås i en lokal tillsammans med en övervakare.

Nu skulle jag inte vilja spela bridge så, men det är en helt annan fråga! Smile

Peter Swensson

Pierre Winberg skrev:


Nu finns det väl andra lösningar på BBO!

T.e.x. spelades ”Yeh Online Bridge World Cup” enbart online (som namnet antyder) utan att man skulle kunna fuska. Man fick helt enkelt sitta alla fyra i laget egna bås i en lokal tillsammans med en övervakare.

Nu skulle jag inte vilja spela bridge så, men det är en helt annan fråga! :-)

Precis: det är inte så svårt att lösa, ta med sig burkarna till varsin spellokal med TL och betala bordsavgift. Sitt en i varje hörn med skärmen inåt i lokalen så TL och klubbkompisarna kan bakblåsa (å kolla så allt går rätt till).

Finns problem är det bara att lösa dem; i detta fall kan vi i framtiden ha ett avlyssningsprogram som loggar alla aktiviteter under en onlinesession.

Och, de som vill fuska fuskar ändå … å dom är få. Sluta ha hjärnspöken

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Spel på BBO för Svenska Cupen tycks inte vara någon bra lösning som Mikael Westerlund påpekar, även om jag har svårt att tro att något lag skulle fuska – men möjligheten finns dock. Pierre Winbergs fusksäkra alternativ där tävlingen genomförs med ”alla fyra i laget egna bås i en lokal tillsammans med en övervakare” känns ännu krångligare än bortalagets inbjudan till sina egna bortamatcher.
Micke Melander skrev att Förbundet tror att det nu skapat förutsättningar för att de ska bli färre WO-matcher. Uppenbarligen tror Micke att bortalagen är mer tillmötesgående än vad hemmalagen har varit.
Av egen erfarenhet vet jag att val av datum, veckodag och tid är att ge och ta. Hemmalagen har diskuterat med bortalagen för att hitta en bra lösning för båda lagen, t ex vi gav ett Umeålag tre-fyra alternativa tider då vi har tillgång till lokal, men när bortalaget inte ansåg sig kunna spela på dessa tider hittade vi en annan tid där vi fick betala hyra för lokalen. Som bortalag för spel i Sundsvall fick vi förslag på tre alternativa kvällar, men vi hade av olika skäl svårigheter att spela på dessa tider. Efter diskussion kunde vi som bortalag och hemmalag enas om en tid på en lördag. Nog tycker jag att hemmalagen varit tillmötesgående i våra distrikt! För att Micke Melanders uppfattning om att det skall bli färre WO-matcher skall uppnås krävs att bortalagen är minst lika tillmötesgående som hemmalagen varit i tidigare års Svenska Cupen.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

De som fuskar för att eventuellt få dela på 80 000 kr, fuskar utan att några prispengar är inblandade också, så det argumentet köper jag inte. De som fuskar bland dessa är oftast spelare av den kvaliteten som inte vinner ändå.
Däremot kan det kanske locka några riktigt bra spelare om man lägger till en nolla efter, men som sagt knappast i vår cup.
Att därmed ha BBO som en sista_utvägen_lösning tycker jag därför är utmärkt.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Peter Swensson skrev:


Pierre Winberg skrev:


Nu finns det väl andra lösningar på BBO!

T.e.x. spelades ”Yeh Online Bridge World Cup” enbart online (som namnet antyder) utan att man skulle kunna fuska. Man fick helt enkelt sitta alla fyra i laget egna bås i en lokal tillsammans med en övervakare.

Nu skulle jag inte vilja spela bridge så, men det är en helt annan fråga! :-)

Precis: det är inte så svårt att lösa, ta med sig burkarna till varsin spellokal med TL och betala bordsavgift. Sitt en i varje hörn med skärmen inåt i lokalen så TL och klubbkompisarna kan bakblåsa (å kolla så allt går rätt till).

Finns problem är det bara att lösa dem; i detta fall kan vi i framtiden ha ett avlyssningsprogram som loggar alla aktiviteter under en onlinesession.

Och, de som vill fuska fuskar ändå … å dom är få. Sluta ha hjärnspöken

Ja om du tror att din lösning med att ta med sina ”burkar” till den lokala klubben för att sedan möblera om och skaffa flera olika TL (minst en per ort) och spela SC på det sättet har bättre förutsättningar att lyckas så undrar jag vem det är som har hjärnspöken?

Personligen så tror jag att ändringen som är gjord inför 2017 är jättebra.
Min erfarenhet efter 4 år är precis samma som Bo:s här ovan.
Vi har aldrig haft några problem. de få gånger som ett uns av problem funnits så har man varit tillmötesgående och då båda lagen gjort vad man kan för att hitta ett datum och tid så har det aldrig ens varit nära att misslyckas.

Visst har jag förståelse att det blir svårare för norrlänningar som har betydligt större avstånd. Men då tycker jag med den nya regeln att man gjort vad man kan för att göra även detta så rättvist man kan.

Men att ens överväga att blanda in spel på BBO tycker jag bara är löjligt. Vi kan ju börja med att ställa oss frågan hur många lag som skulle anmäla sig? Bara för att det finns massa personer som spelar regelbundet på BBO så är det långt ifrån alla (förmodligen inte ens en majoritet) som spelar där idag.

Däremot så tycker jag att det alltid är bra med konstuktiva förslag. På samma sätt som jag tycker det är bra med ärliga svar om vad man tycker om dessa förslag.

Om bara folk lärde sig att behandla andra som man vill bli behandlad själv så tror jag 99% av alla ”problem” med att hitta speldatum osv skulle försvinna snabbt.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Peter Swensson

Mikael Westerlund skrev:


Peter Swensson skrev:


Pierre Winberg skrev:


Nu finns det väl andra lösningar på BBO!

T.e.x. spelades ”Yeh Online Bridge World Cup” enbart online (som namnet antyder) utan att man skulle kunna fuska. Man fick helt enkelt sitta alla fyra i laget egna bås i en lokal tillsammans med en övervakare.

Nu skulle jag inte vilja spela bridge så, men det är en helt annan fråga! :-)

Precis: det är inte så svårt att lösa, ta med sig burkarna till varsin spellokal med TL och betala bordsavgift. Sitt en i varje hörn med skärmen inåt i lokalen så TL och klubbkompisarna kan bakblåsa (å kolla så allt går rätt till).

Finns problem är det bara att lösa dem; i detta fall kan vi i framtiden ha ett avlyssningsprogram som loggar alla aktiviteter under en onlinesession.

Och, de som vill fuska fuskar ändå … å dom är få. Sluta ha hjärnspöken

Ja om du tror att din lösning med att ta med sina ”burkar” till den lokala klubben för att sedan möblera om och skaffa flera olika TL (minst en per ort) och spela SC på det sättet har bättre förutsättningar att lyckas så undrar jag vem det är som har hjärnspöken?

Personligen så tror jag att ändringen som är gjord inför 2017 är jättebra.
Min erfarenhet efter 4 år är precis samma som Bo:s här ovan.
Vi har aldrig haft några problem. de få gånger som ett uns av problem funnits så har man varit tillmötesgående och då båda lagen gjort vad man kan för att hitta ett datum och tid så har det aldrig ens varit nära att misslyckas.

Visst har jag förståelse att det blir svårare för norrlänningar som har betydligt större avstånd. Men då tycker jag med den nya regeln att man gjort vad man kan för att göra även detta så rättvist man kan.

Men att ens överväga att blanda in spel på BBO tycker jag bara är löjligt. Vi kan ju börja med att ställa oss frågan hur många lag som skulle anmäla sig? Bara för att det finns massa personer som spelar regelbundet på BBO så är det långt ifrån alla (förmodligen inte ens en majoritet) som spelar där idag.

Däremot så tycker jag att det alltid är bra med konstuktiva förslag. På samma sätt som jag tycker det är bra med ärliga svar om vad man tycker om dessa förslag.

Om bara folk lärde sig att behandla andra som man vill bli behandlad själv så tror jag 99% av alla ”problem” med att hitta speldatum osv skulle försvinna snabbt.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

  1. Möblera om? - varför skulle man det? Det går åt fyra bridgebord i två olika lokaler
  2. Flera TL? - under befintlig spelkväll?
  3. Alla spelar inte på BBO? -Jag påstod bara att det går arrangera, t ex för de lag som vill, vid ”omöjliga” lottningar, som 60 mils resa ToR en kväll mitt i veckan. Ingen måste väl, två lag måste väl vara överens!

    Få till spel bör ha högsta prioritet.

-”Om bara folk lärde sig att behandla andra som man vill bli behandlad själv”
OK, då så …du kan vara väldigt tråkig i text på anslagstavlan, jag vet ju att du är trevligare live. Dissa lite snyggare i framtiden tack.

Micke Melander

Bo Gullefors skrev:


För att Micke Melanders uppfattning om att det skall bli färre WO-matcher skall uppnås krävs att bortalagen är minst lika tillmötesgående som hemmalagen varit i tidigare års Svenska Cupen.

Bo,
Lägg märke till att huvudregeln för att bjuda in till match inte ändrats alls. Den är alltjämt:
” Lag skall vara samarbetsvilliga och tillmötesgående för att finna speldatum så att
match kan komma till stånd. ”

Så din kommentar/frågeställning ovan är väl självklar.

Logga in för att kommentera