Forum » Allmänna diskussioner » Seeda efter spelstyrka

Seeda efter spelstyrka

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Fredrik Norling
Seeda efter spelstyrka

Hej!
Om du vill anordna en individuell bridgetävling och seeda fältet efter spelstyrka. Fältet består av allt från elitspelare till nybörjare. Vilket mått vill du då helst använda? Antal mästarpoäng, handikapp eller ranking? Eller kanske en viktning?

Philip Berggren

När jag seedar brukar jag rangordna först efter MP. Ge den som har högst 1, nästa 2 osv. Sen samma sak för HCP (lägst värde ger då 1) och ranking. Summerar deras placeringsvärden och gör sen en slutgiltig ranking. Lägst summa ger rank 1 osv.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Philip, kan du inte fixa en sådan tävling i Göteborg?

Det var en faslig massa år sedan detta prövades i Göteborg och jag tycker det är en kul idé. Kanske DM Ind. ?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Björn Sörling

Mikael Westerlund skrev:

Det var en faslig massa år sedan detta prövades i Göteborg och jag tycker det är en kul idé. Kanske DM Ind. ?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Så länge jag får förbli den regerande mästaren så är det ok med mig Wink

Claes Bodin

Mikael Westerlund skrev:

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Lägg sen till en pokertävling så är jag den förste att anmäla mig Clapping

Tomas Brenning

Fredrik Norling skrev:

Om du vill anordna en individuell bridgetävling och seeda fältet efter spelstyrka.

En fråga: Är planen efter seedningen att dela in fältet i två eller tre delar och köra parallella tävlingar, eller är planen att spela en individuell Mitchell med balanserad styrka i de olika väderstrecken?

För övrigt är den av Philip beskrivna modellen samma som används vid SM Par Semi för att dela in fältet i fyra jämnstarka grupper, samt efter andra omgången av Svenska Cupens för att ta fram vilka lag som ska spela i omgång 3.

Fredrik Norling

Tomas Brenning skrev:

Fredrik Norling skrev:

Om du vill anordna en individuell bridgetävling och seeda fältet efter spelstyrka.

En fråga: Är planen efter seedningen att dela in fältet i två eller tre delar och köra parallella tävlingar, eller är planen att spela en individuell Mitchell med balanserad styrka i de olika väderstrecken?

För övrigt är den av Philip beskrivna modellen samma som används vid SM Par Semi för att dela in fältet i fyra jämnstarka grupper, samt efter andra omgången av Svenska Cupens för att ta fram vilka lag som ska spela i omgång 3.

Det var mest en hypotetisk fråga för att undersöka vilket mått ni bäst tyckte speglade spelstyrkan Smile Intressant iaf att höra att viktningen som Philip nämner används, det känns ändå som mest rättvist!

Tore Mattsson

Med tanke på hur det brukar vara på individuella tävlingar, kan man seeda efter promille också Wink .

Logga in för att kommentera