Forum » Allmänna diskussioner » RF-medlemskapsfördelar?

RF-medlemskapsfördelar?

49 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Thomas Ålander
RF-medlemskapsfördelar?

Hej!
Vilken är vitsen med att söka medlemskap i RF(RiksidrottsFörbundet) för oss vanliga klubbspelare? Kommer bordsavgiften att bli lägre eller medlemsavgiften i klubben och i SBF?
RF-medlemskapet handlar om pengar, det har påpekats fler gånger, och dåligt minne må jag ha, men vad har jag som vardaglig klubbspelare för fördelar av ett RF-medlemskap?
(Pengarna lär väl komma från skattemedel, dvs bl a från oss själva i alla fall.)

Sidor

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Jag tror att tidningarna då blir skyldiga att ta in och redovisa resultaten? Kanske man kan få se en och annan bridgespalt också?
Mvh
Tok-Johan
(2NT=9-12Hp)

Sidor

Philip Berggren

Thomas Ålander skrev:


Hej!
Vilken är vitsen med att söka medlemskap i RF(RiksidrottsFörbundet) för oss vanliga klubbspelare? Kommer bordsavgiften att bli lägre eller medlemsavgiften i klubben och i SBF?
RF-medlemskapet handlar om pengar, det har påpekats fler gånger, och dåligt minne må jag ha, men vad har jag som vardaglig klubbspelare för fördelar av ett RF-medlemskap?
(Pengarna lär väl komma från skattemedel, dvs bl a från oss själva i alla fall.)

Jag frågar mig snarare varför det måste finnas en specifik vinst för den enskilde individen i förbundet? Vad är det negativa om förbundet som helhet genom medlemskap får bättre möjligheter att synas därigenom öka möjligheterna för att få in mer medlemmar och således få in mer kapital till verksamheten?

Sen om det även inbringar rätt till visst ekonomiskt stöd från RF är väl heller inte det negativt då förbundet får större möjligheter att arrangera olika evenemang för t.ex. juniorverksamheten.

För övrigt handlar det huvudsakligen om att Bridge ska bli ansett som mer än bara ett spel (vilket många utomstående anser)

Sidor

Ola Brandborn

Philip Berggren skrev:


För övrigt handlar det huvudsakligen om att Bridge ska bli ansett som mer än bara ett spel (vilket många utomstående anser)

Men det är bara ett spel.

Sidor

Peter Swensson

Det är mer än ett spel

Men vad har det med RF att göra?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Peter Swensson skrev:


Det är mer än ett spel

Men vad har det med RF att göra?

Precis…fotboll är också bara ett spel.

Sidor

Philip Berggren

Det är biljard och dart också.

Sidor

Joakim Nordlindh

Henrik Johansson skrev:


Peter Swensson skrev:


Det är mer än ett spel

Men vad har det med RF att göra?

Precis…fotboll är också bara ett spel.

Fotboll är, till skillnad från bridge, även en idrott.

De första raderna i RF:s stadgar lyder såhär.

1 kap Idrottsrörelsens verksamhetsidé, vision och
värdegrund*
Idrottens verksamhetsidé

Idrott är
fysisk aktivitet som vi utför för att kunna ha roligt, må bra och prestera mera.

Idrott består av
träning och lek, tävling och uppvisning.

Idrotten ger
fysisk, psykisk, social och kulturell utveckling

Man får kämpa på rejält för att lyckas få in bridge i den beskrivningen.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Jag har vansinnigt svårt att få skytte att passa in där också.

Jag har aldrig hävdat att bridge är en idrott, men jag anser att det är en sport.

Sidor

Stefan Lilja
Bild för Stefan Lilja

Det skulle finnas ett förbund liknande RF för tankesporter så hade allt löst sig självt.

Det vore kanske bättre att försöka få till ett sånt istället för att bli idrott.

Sidor

Ola Brandborn

Henrik Johansson skrev:


Jag har vansinnigt svårt att få skytte att passa in där också.

Du har aldrig tävlingsskjutit va? Det är en relativt hygglig fysisk ansträngning, inte stor men den finns där. Vilket det inte finns inom bridgen.

En toppskytt måste träna fysiskt för att kunna prestera bra, det behöver inte en bridgespelare.

Sidor

Sven-Olov Flodqvist
Bild för Sven-Olov Flodqvist

Ola Brandborn skrev:


Henrik Johansson skrev:


Jag har vansinnigt svårt att få skytte att passa in där också.

Du har aldrig tävlingsskjutit va? Det är en relativt hygglig fysisk ansträngning, inte stor men den finns där. Vilket det inte finns inom bridgen.

En toppskytt måste träna fysiskt för att kunna prestera bra, det behöver inte en bridgespelare.


Behöver? Tror du inte att god fysik är en tillgång även i bridge, inte minst i internationella mästerskap över flera veckor?

Sidor

Ola Brandborn

Sven-Olov Flodqvist skrev:


Behöver? Tror du inte att god fysik är en tillgång även i bridge, inte minst i internationella mästerskap över flera veckor?

Visst sjutton är det en tillgång. Men Henrik jämförde oss med sportskyttarna. För att spela en kvällsbarometer krävs det ingen fysisk träning, för att prestera bra på den lokala skytteklubbens tävling krävs det ett hyggligt mått av fysisk träning.

Hur skulle vi kunna bli medlem i ett förbund som premierar fysisk aktivitet när majoriteten av våra medlemmar har problem att gå uppför en trappa (mig själv inkluderad).

Sidor

Ola Brandborn

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Att delta och prestera bra är liksom inte samma sak. Både skytte och bridge (och jo, jag sköt luftgevär under ganska många år) är koncentrationssporter, och för att orka uppehålla koncentrationen krävs liknande fysik. Sen är det klart att det krävs att man orkar hålla i vapnet också, och det varierar ju lite från skjutgren till skjutgren vad som krävs, men för sittande/liggande skytte räcker det om du har fysik nog att ta dig in i hissen, du behöver verkligen inte orka gå i trappor.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Ok, Dartförbundet är medlemmar i RIF, då är min fråga. Behövs mer träning än att orka lyfta en dartpil för att prestera?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Mina dartpilar var säkert 2-3 gram tyngre än snittet… Många timmar på gymmet blev det… Eller inte.

Sidor

Mats Häll

Hur mycket kostar detta förbundet årligen med förarbete, resor uppehälle o.s.v. Vore det inte många gånger bättre att lägga dom pengarna på utbildning och juniorverksamhet, som alltid efterfrågar pengar. Så länge vi inte uppfyller kraven är ju detta rent slöseri! Vad har det kostat hittills?

Mats

Sidor

Ola Brandborn

Börje Rudenstål skrev:


Ok, Dartförbundet är medlemmar i RIF, då är min fråga. Behövs mer träning än att orka lyfta en dartpil för att prestera?


Nu är min mening inte att förminska personer med MS (exempelvis), så det är bäst att jag slänger fram denna anmärkning innan jag kommer med mitt övertydliga exempel, så att ingen blir kränkt i dessa kränkhetens tidevarv.

But, here goes: Inom Bridgen kan en MS-sjuk tävla på lika vilkor som en frisk. Det kan man inte i någon annan idrott som skytte eller dart eller fotboll för att ta de tre exempel som dragits upp ovan. Det är enbart om man använder extremt moderna metoder (dvs fuskar) som passlapparnas exakta placering på bridgebordet har någon betydelse.

Sidor

Björn Westling

Ola Brandborn skrev:


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Putte_Kock.jpg/260px-Putte_Kock.jpg

Nuff said

Arne Borg lär på sin tid ha haft en brinnande cigarr väntande vid målet när han simmade, och en svensk storlöpare Anno Dazumal (Erik Backman?) bolmade som en skorsten direkt efter vissa lopp.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Jimenez

Sidor

Nils Andersson

Är det inte lika bra att sluta lägga pengar på att komma med i RF. För skulle deras medlemmar släppa in någon som de tycker sig ha argument för att säga nej till. Säger de ja så får de mindre pengar att dela på. Alltså säger de nej till alla som de uppenbart inte måste säga ja till.

Sidor

Fredrik Jarlvik

Ola Brandborn skrev:


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Putte_Kock.jpg/260px-Putte_Kock.jpg

Nuff said

Putte Kock spelade både fotboll och ishockey på landslagsnivå och rökte säkert även då.

Sidor

Tore Mattsson

Arne Borg lär på sin tid ha haft en brinnande cigarr väntande vid målet när han simmade, och en svensk storlöpare Anno Dazumal (Erik Backman?) bolmade som en skorsten direkt efter vissa lopp.

Patrik Sjöberg brukade ta en cigarett mellan hoppen.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Jag har tävlat en del i Dart (dock totalt talanglös) och kan säga att i mitt tycke så är bridge väldigt mycket mer en sport. Visst vill jag även ha med Dart som sport, men Bridge kräver ofantligt mer av utövaren än vad som krävs av en dartspelare.

Jag tycker förvisso att allt man tävlar i är en sport (tävlingsmänniska som jag är).
Sedan om man skall göra skillnad på sport och idrott är en helt annan fråga.

Själv skulle jag nog inte klassa varken Bridge eller Dart inom kategorin Idrott.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Ola Brandborn

Än så länge har ingen kommeit med något vettigt argument förutom ”ekonomiska” varför vi vill med i RiksIDROTTSförbundet (inte Rikssportförbundet). Bara för att ”andra” har lyckats så betyder inte det att världen är orättvis.Och detta var herr Ålanders fråga.
Behövs det mer pengar, så höj medlemsavgifterna i stället.

Sidor

Thomas Ålander

Hej!
Det tycks som om det är ekonomiska argument som styr. Mig är det obekant om förbundet kommer att göra vinst på ett ev RF-medlemskap. Men visst kan det vara ett plus i sig att vara en ”av samhället erkänd ”sport”; erkännande/bekräftelse är något vi strävar efter även som individer. Och det kanske är bättre att vara delaktig i en sport/ett allvar i st f en lek/ett spel, om det nu är så att bridge är det.
För att få RF att erkänna bridge som sport vore det kanske idé att låta utlandet gå före och ta med bridge inom IOK, varvid SOK nog skulle kunna tänka sig sända ett svenskt lag, kanske oberoende av RF - om det är tillåtet.
Det skulle ju kunna bli så att RF vill få med SBF i ett sådant läge.
Att ha ett tankesportförbund är en tilltalande tanke, tycker jag, med SBF, schack, go, renju, othello, vira, etc etc som delförbund/föreningar. Frågan är väl vad ett sådant kan åstadkomma som delförbunden inte lyckas med. Att få statsbidrag blir nog svårt ändå.
Höjning av medlemsavgiften kan ju bli följden om inte bidrag utifrån dyker upp/ramlar in. - frågan är väl hur stor vinsten för den enskilde medlemmen upplevs vara. För personer som spelar en gång i veckan på en ”icke-SBF-klubb” är det knappast lönsamt att vara SBF-medlem, om man inte ofta spelar på SBF-anslutna klubbar därtill.
Hur som helst: Tack för synpunkterna och åsiktsutbytet!

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Bridgen är redan ”recognized sport” av IOK…

Sidor

Thomas Ålander

Henrik Johansson skrev:


Bridgen är redan ”recognized sport” av IOK…

Ja, men ”riktigt olympisk” tycks den inte vara. IOK har den ju inte med i spelen sommar resp vinter. Förvisso kunde IOK arrangera någon typ av höst-OS och vår-OS också, men där är vi inte än.
Och så är det ju det här med pengar/ekonomi/lönsamhet som anses styra.

Sidor

Philip Berggren

Thomas Ålander skrev:


Henrik Johansson skrev:


Bridgen är redan ”recognized sport” av IOK…

Ja, men ”riktigt olympisk” tycks den inte vara. IOK har den ju inte med i spelen sommar resp vinter. Förvisso kunde IOK arrangera någon typ av höst-OS och vår-OS också, men där är vi inte än.
Och så är det ju det här med pengar/ekonomi/lönsamhet som anses styra.

Nej, vilket beror på att man redan begränsat antalet sporter/grenar i spelen som det är. Det finns många sporter som inte är med som IOK anser vara sporter. Problemet är väl egentligen att vi i Sverige tycks göra skillnad mellan idrott och sport, medan man utomlands inte tycks göra denna hårda gränsdragning. Ordet sports på engelska innefattar allt, men det är väl som vanligt vi i Sverige som måste kategorisera allt.

P.S. Eftersom tankesporter inte är med i OS arrangeras redan sedan 2008 Mind Games.

Sidor

Thomas Ålander

Idrott och sport har en betydelseskillnad enligt ett etymologiskt lexikon. Sport tycks mig generellare.
Idrott = fysisk aktivitet som stärker kroppen.
Sport = fysisk aktivitet eller lek med regler och speciella redskap.
Bridge som fysisk aktivitet kan nog diskuteras, men regler och speciella redskap gäller ju.
Mind Games är en bra sak. Den borde omfatta fler än de få grenar som gäller i dag.

Sidor

Logga in för att kommentera