Tipsar om ett intressant/underhållande ”tankespel”,
som dök upp på bridgewinners nyligen:
https://dominicprice.pythonanywhere.com/guess-the-contract
Du får se N/S’s händer och zonförhållandet, och försöka räkna ut vilket kontrakt du med spelföringen på Syd och double-dummy-spel tror sannolikt kommer ge dig mest poäng (total-points-beräkning) . Motståndarna är aldrig med i budgivningen.
Välj ett kontrakt och klicka på ”Select” för att se svaret.
Sedan ”Next” för nästa giv…
”Korrekt svar” räknas ut genom att motståndarnas händer slumpas 100ggr bland de 26 utestående korten och resultatet beräknas utifrån vilket kontrakt som i genomsnitt ger mest poäng vid double-dummy-spel.
En liten ”twist” är också att man kan inte välja kontrakten 1 i färg, eller 2 i lågfärg.
Ibland är förstås svaret uppenbart
(bara att klicka o gå vidare),
men på många händer får man tänka till ordentligt.
Ganska kul tycker jag!
Lycka till med Bridgen! ![]()

ps. Kan ibland vara X sekunders väntetid
pga beräkningarna som görs
innan en giv dyker upp – bara att avvakta då….
Intressant som jämförelse mellan ryggmärgsinstinkten och ”oändliga” beräkningar med tidsåtgång för svar. Ryggmärgen vann klart i min lilla test antagligen för att den inte grumlas av friktionsrester av långtida övervägande som stör snabbspåren med direktsvar.
/janne
Nja… ”vann klart”… gentemot vaddå?
Jag skulle säga att ryggmärgen funkar förstås på dom enkla givarna där svaret är uppenbart.
Men funkar dåligt i övriga fall – där behöver man nästan alltid tänka till.
Nedan några intressanta random-exempel som dök upp hos mig…
I zonen, vad vill du spela på denna?
KQ94
A8652
Q83
5
83
74
AK72
AK762
1NT? Eller 3NT? Eller kanske 2HJ?
J9742
A5
KQ765
4
A53
J9
AJ
KQJT86
I zonen, vad 17 vill man spela här?
32
A72
J973
KQ74
A4
K53
AQT6
T963
Återigen i zonen, vad är bäst?
1NT? Eller 3KL? Eller 3RU?
Eller kanske bäst att bara PASSA och garantera att man inte får minus?
Jag tycker ryggmärgen funkar dåligt!
J9843
J8
QT876
A
76
AKQ5
A54
Q952
I zonen igen…. vilket kontrakt vill man spela?
Total-points alltså — tänk rubber-bridge.
Och double-dummy play mot okända kortfördelningar i försvaret.
Denna kan nog även experterna diskutera i timmar, skulle jag tro
Väntetiderna verkar nu ha åtgärdats,
så att man slipper dom
Jag är inte tillräckligt utbildad expert för att klyva hårstrån, men jag väger tiden för problemlösning mot effekten av att förbruka tid mot resultatet. Att vara mot Sudden i plågsamma 3/4 halvlekar för att behöva prestera på en kvart när det gäller kräver nerver även utanför ryggraden.
/janne
Hegethorns ekvation
p = et^2
”p” problemlösningstiden
”et” är effekttiden jmf 25% Sundelinare
Liknar ju ett annat genis!
Ursäkta, men du kan ha missat 3/4 av problemet.
/janne
Kul tjänst faktiskt!
Skrev inte ner händerna tyvärr, men det var en intressant giv där 6 Hj (mest), 4 Hj och 2 Hj alla gav nästan lika många pluspoäng (jag valde 2 hj) men funderade lite på 4 Hj. Kul att se att vårt spel inte är ”löst” på långa vägar…
Ja, låter intressant … hur kontrakten 6HJ och 2HJ
kan ge nästan samma förväntade poäng?!
Man får helt klart lite ”nya perspektiv” av att träna på problemen i alla fall
Det är när du sitter vid bordet med dina lagkompisar som upptäckten/frossan/belåtenheten kommer vid jämförelsen. Inga DumDum räkneverk kan hjälpa längre utan är ett sätt att förlänga smärtan/glädjan av kvällens resultat.
/janne
Kanske inte så konstigt:
Säg att Nord-Syds händer förekommer vid 26 bord. Vid 7 av dessa sitter det så att det är 12 stick, vid 6 bord är det 10 stick, vid 13 bord är det 9 stick.
Detta innebär (om jag har räknat – och tänkt! - rätt!) att man tjänar i stort sett lika mycket i genomsnitt på att bjuda 6 hjärter som 4 hjärter eller 3 hjärter.
Ingen i zonen
Här hittade jag en som nästan var likadan… 4 Hj gav +464, 6 Hj +454 och 2 Hj +214 (och 3 NT 445). Här ska det dock mycket till att man inte kan ta 10 stick, men om vi lägger till en fjärde mask som kan/behöver slås så kanske vi kan hitta en hand som passar in som den jag såg?
(min andra giv var typ ur minnet 6 Hj +450, 4 Hj 440 och 2 Hj runt 380).