Vet inte om detta är rätt forum, men vill bara berätta att jag för andra gången på kort tid - första gången var 1994 - blivit spelförare i ett färgkontrakt på slamnivå med renons i trumffärgen. Den senaste var i tisdags i en partävling på klubben med tillfällig partner, Nicke, men med gemensamt grundsystem. Nicke öppnade med 3NT = genomgående hö utan sidostyrka. Min hand var denna:
♠EDkn9862 ♥— ♦KD3 ♣EKkn. Det sämsta partnern kan ha är EKDxxxx, men räcker det mot renons? Man skulle vilja fråga hur genomgående färgen är. 5♥, kanske. Men vad bjuder man då om man är ute efter storslam?
Genomgående är genomgående, tänkte jag och bjöd 6♥. Nicke hade:
♠54 ♥EKD7642 ♦5 ♣864. Jag hade givetvis alerterat 3NT, men fi frågade aldrig, så trumfstödet måste ha förefallit gediget. 5♥ hade varit ett sundare kontrakt, men då hade vi missat slam för trumfen satt 3-3.
Sensmoral: Se till att få kontraktet på renonshanden!
1994 öppnade Alvar Stenberg med 3NT på EKD10873 i ruter (genomgående lå) och ♠K , men kn9xxx satt bakom i ruter. Spelföringen i 6♦ vållade dock inga problem. Det var bara att stjäla 3 kort på bordet och slå ifrån sig med sista civilkortet, då jag var begåvad med:
♠ED93 ♥EK7542 ♦— ♣EDkn. Klöverutspel dödar 6NT.

Hur hittar man renons ruter hos P ? Kul giv