Ni spelar med en hyfsat rutinerad partner, som ni spelat en del tillsammans med då följande budgivning utspelar sig:
Partnern öppnar med 1sp, MTV 2 ru, Jag 3kl, pass, partnern 3 hj— Hur skulle ni tolka 3 hj?
Hur hade ni tolkat budet?
28 sep 2016 kl 17:47
Hur hade ni tolkat budet?
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Till att börja med skulle jag tillkalla TL, eftersom vi verkar bjuda åt fel håll. Därefter skulle jag bjuda något baserat på att partnern hade 5+sp och 4+hj och en öppningshand
Antar att Anders undring är om 3 hjärter är krav eller inte. Svaret är att det beror på. Ett samspelt par kan ha bestämt att man bjuder 3 ruter i detta läge med 15+ hp. Har man den överenskommelsen följer ju att 3 hjärter visar 11-14, och alltså inte är krav.
Har man inte sagt nåt särskilt bör man spela 3 klöver som kombinationskrav till utgång.
Man kan också tänka sig att man bestämt att svarshanden måste dubbla när han har båda de objudna färgerna. I så fall borde 3 hjärter vara hållvisande, och sikta mot 3 NT. Men detta är knappast standard.
Rimliga tolkningar från experterna, medan jag med ett ynka kort i spader och ess i ruter, samt håll i hjärter och klöver och öppningshand hoppas på 3 NT och därför läser in partners bud som hållfråga i hjärter (vilket jag alerterar till hennes förskräckelse). Bjuder 3NT, dit vi kommit vilket fall, och som tyvärr havererar på det knappa ruterhållet och flera ingångar hos MTH. Jag får börja dagen med att be min sambo om ursäkt….