Forum » Allmänna diskussioner » Angående juniorrekrytering

Angående juniorrekrytering

3 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Johan Wahlberg
Angående juniorrekrytering

Hej!

Häromveckan träffade jag på ett 50-årskalas en kille som berättade att han och hans fru spelade lite hemmabridge. För att få sina två barn intresserade så berättade han att de har utvecklat en egen variant av minibridge. I korthet så gick det ut på att alla fick titta på allas kort och sedan välja ut vilka två händer som de trodde kunde ta flest stick och hur många. Dessa två fick sedan spela given ihop. De hade även utvecklat ett eget enkelt poängsystem.

Det här var naturligtvis väldigt kul att höra och jag gav honom mycket beröm för detta påhitt. Jag har nu sammanfattat ett infobrev till honom för att försöka locka barnen till juniorverksamheten på Bridgeklubben S:t Erik. Detta brev finner ni inklistrat nedan:

”Hej Eric,

Tack för senast. Det var kul och trevligt att träffas och talas vid på Manges 50-årskalas.

Särskilt kul och intressant var det höra om din minibridge som du utvecklat för barnen. Som jag nämnde så sitter jag i styrelsen för Bridgeklubben S:t Erik. Jag jobbar inte själv direkt med juniorfrågor men vi har en person i styrelsen som är utpekat junioransvarig, Erika Rodin.

På fredagar från klockan 15 så har vi öppet hus för juniorer. Det är i första hand en social tillställning som leds och övervakas av en äldre junior, Adam Stokka (23 år). I bridgesammanhang är man junior till och med det året som man fyller 25. Hit är ni varmt välkomna och jag är övertygad om att ni kommer att bli väl omhändertagna.

Vi anordnar även juniordagar på klubben där vi lär ut Svensk bridges version av minibridge. Bifogat finner du en pdf-fil om minibridgen. Nedan länk till nästa juniordag som är den 30 oktober.

http://www.sterik.se/junior/juniordag-2/

Nedan en länk till ett nyhetsbrev med info från en tidigare juniordag som även har kommentarer från några deltagare:

http://www.svenskbridge.se/junior/nyheter/3003

Med start efter höstlovet och fram till Påsk så kommer det på söndagar att hållas organiserade kurser för juniorer.

Själv började spela organiserad bridge när jag var 25 och hann bara med en juniortävling. Jag önskar att jag hade börjat tidigare då jag inser hur mycket kul inom bridgen som jag har missat. Bridgejuniorerna har en mycket bra sammanhållning och skaffar vänner över hela landet och världen.

I t.ex. SM för både lag och par så deltar även mindre rutinerade, även sådan som precis har börjat. Det tävlas i både EM och VM i flera olika klasser, Kids (U16), Youngster (U21), Juniors (U26) och Girls (F26). De senaste åren så har våra junior varit väldigt framgångsrika och tagit flertalet medaljer av alla valörer i internationella tävlingar. Vårt bästa juniorpar, tvillingarna Mikael och Ola Rimstedt, fick även möjlighet att representera det öppna landslaget i sommarens EM. Där hjälpte de till att knipa en silvermedalj.

Så fastnar man för bridgen och avsett om man satsar eller inte så finns det goda möjligheter till många roliga resor och äventyr genom att deltaga i tävlingar runtom i landet och utomlands.

Jag hoppas att dina barn skulle tycka att det låter kul och spännande att titta lite närmare på bridgen. Ni är som sagt varmt välkomna någon fredag eftermiddag. Skulle ni bestämma er för att dyka upp så meddela gärna mig så ska jag också se till att komma. Observera att det inte är någon Fredagsbridge nu på fredag p.g.a. SM i par för juniorer som går av stapeln i helgen.

Varmt välkomna Bridgeklubben S:t Erik och bridgens värld!”

Som jag skriver i informationen ovan så sitter jag själv i Bridgeklubben S:t Eriks styrelsen men jobbar inte direkt med juniorfrågor. Efter att ha gjort denna sammanfattning så tycker jag att det blir tydligt hur mycket bra vi gör för våra juniorer och i satsningen på att rekrytera nya. Jag kände att jag ville dela med mig av detta för att sprida lite positivism då det inte är helt ovanligt att det är bara är negativa saker och kritik som tas upp när det gäller juniorrekrytering.

Jag vill framför allt lyfta fram vår junioransvarige Erika Rodin som enligt min mening gör ett mycket gott arbete. Fortsätt så!

M v h,
Johan Wahlberg

Göran Hammarström

Snyggt o innovativt, Johan! Bra att någon tar upp positiva historier.

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Mycket bra, Johan!

Logga in för att kommentera