Forum » Allmänna diskussioner » Champions Cup

Champions Cup

75 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

PO Sundelin

Jag fastnar bara för att SBF och EBL skulle ha godkänt det hela. Undrar vem. Det verkar som om de öppnat för en intressant framtid.
EBLs annars rätt klara regler om landsrepresentation och SBFs om klubbdito tycks inte omfatta Champions Cup. Fair enough, men det kunde (borde) i så fall göras mycket tydligare.

Sidor

Johan Sylvan

Anders L, OM jag orkar lägga ner den tid det tar att redogöra för alla turer måste jag givetvis inhämta godkännande från de jag haft kontakt med. Behöver då bl.a mailtillgång som jag bara har på datorn. De inlägg jag gjort under dagen kanske du tycker är långa men är ingenting mot de inlägg jag måste skriva om jag orkar beskriva alla turer. Dessutom har jag mest fokuserat på att tillrättalägga vissa fakta och de missuppfattningar jag hela tiden får från olika håll. Så, återigen om jag vill lägga ner en massa tid på detta, kommer jag att kolla vad som är OK att skriva och därefter försöka rätta till de rena missuppfattningarna som framförts i denna tråd.
Och återigen, jag har inget emot den debatt som Lars N efterlyser vad som bör gälla för regler v.B representation. Men jag kan samtidigt inte inse att de regler som gäller just nu inte ska vara OK att försöka följa även om både SBFs och EBLs regelverk känns dåligt formulerat och öppet för feltolkningar.
Tror dock att detta beror på många situationer som regelskrivarna inte insett när de formulerat regelverket.

Sidor

Bengt-Göran Olofsson

Vad SBF och EBL tycker i frågan måste vara allmängods…

Sidor

Tore Mattsson

Jag förstår inte riktigt det här om vilket land man representerar.
Det här är ju en klubblagstävling.

Man kan jämföra med fotboll och champions league.
Det är också en klubblagstävling men där spelarna i de olika lagen kan komma från alla möjliga nationer.

Är det inte något liknande här?

Sidor

Johan Sylvan

OK BG jag spelar liksom igår SM i backgammon under dagen men kan försöka stilla din och andras nyfikenhet ikväll. Vore dock tacksam om du meddelar om du tycker det är OK att på allmänna fora beskriva andra personers åsikter utan att först inhämta deras godkännande vilket jag uppfattade i ditt första inlägg.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Vad jag kan se har ingen frågat om ”andra personers åsikter”. Det som de flesta undrar över är nog fakta kring de två påståenden som finns i inlägg #1, eftersom det är svårt att förstå hur det ligger till.
Därefter vill kanske någon lufta åsikter om regelverket i en annan tråd, men då utifrån riktiga uppgifter och inte antaganden.

Sidor

Bengt-Göran Olofsson

Absolut inte men jag menade turer med SBF inblandat.

Sidor

Johan Sylvan

OK BG så då är det allmängods utan att man kollar alltså. Tycker som sagt tvärtom.

Sidor

Johan Sylvan

LG, jag pratar inte om andra personers åsikter utan om EBLs inställning i frågan.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Johan Sylvan skrev:


LG, jag pratar inte om andra personers åsikter utan om EBLs inställning i frågan.


OK Johan, vi trodde du menade andra personer när du skrev andra personer. Och det var naturligt eftersom ingen annan än du kan tycka att EBL’s eller SBF’s inställningar kan vara annat än allmänna (utan att fråga om lov - en självklarhet i en medlemsorganisation).

Sidor

Johan Sylvan

OK orkar inte argumentera om just det jag har fått veta en del i förtroende som jag inte bryter utan godkännande men så är jag uppfostrad rätt eller fel. Ska nu när jag är tillbaka vid datorn försöka formulera alla turer så faktamässigt jag kan innan jag lägger ut det på Forum.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Johan,
Ingen har bett dig bryta förtroende. Och i o f sig kan du skita i vad jag (och andra) skrivit - om du har svaret på två raka frågor/påståenden i inlägg #1, det enda som är intressant och de flesta skulle vara dig tacksam för.

Sidor

Johan Sylvan

Vet inte varför ingen verkar vilja förstå vad jag skriver LG. Jag har ju sagt att jag ska svara så gott jag kan. Förhoppningsvis senast imorgon tar ett tag att formulera sig så sakligt som möjligt för att försöka undvika att hela tiden bli missförstådd.

Sidor

Johan Sylvan

Och om inte de 2 svar som du efterfrågar framgår då ska jag försöka besvara även dem.

Sidor

Johan Sylvan

F.ö för att undvika ytterligare missförstånd exakt vilka 2 frågor/ påståenden vill du ha svar på? Ser bara en fråga i Magnus inledande inlägg och det är ”är detta the Swedish Champions?”
Och innan det 2 påståenden som i och för sig är sanna men som jag kommer att försöka förklara bakgrunden till.

Sidor

Ulf Nilsson

Johan Sylvan skrev:


…. Vårt problem är alltså helt enkelt att få ihop fullt lag (4 eller 6 spelare) då det inte finns tillräckligt många i Lavec som kan/vill delta….

Är du verkligen säker på detta? Det verkar otvivelaktigt inte som att du/ni ansträngt er särskilt mycket för att undersöka det.

/Ulf

Sidor

Magnus Eriksson

Johan Sylvan skrev:


F.ö för att undvika ytterligare missförstånd exakt vilka 2 frågor/ påståenden vill du ha svar på? Ser bara en fråga i Magnus inledande inlägg och det är ”är detta the Swedish Champions?”
Och innan det 2 påståenden som i och för sig är sanna men som jag kommer att försöka förklara bakgrunden till.

Sanna påståenden?
Hur var det nu:
”Magnus E, vet inte vad din agenda med detta inlägg är mer än det uppenbara att smutskasta BK Lavec och oss spelare i laget. Dock innehåller ditt inlägg så många felaktigheter(förutom insinuationerna) som du enkelt hade kunnat ta reda på om du hade kontaktat t.ex mig INNAN du spred desinformation. Jag har varken tid, ork eller lust att beskriva alla turer som lett till det faktum att vår anmälan just nu ser ut som den gör men kan garantera dig att du är helt ute i ogjort väder. Dessutom är en hel del konfidentiellt gentemot EBL, SBF etc. vilket gör att jag även om jag ville inte kan redogöra för alla turer här på Forum. Så ta reda på fakta och be sedan om ursäkt för dina felaktiga insinuationer. ”

Om det är någon som skall be om ursäkt så ligger du bra till!

Sidor

Johan Sylvan

Jag hade som tidigare nämnts gärna tagit en seriös debatt om vad som BORDE vara rimliga representationsregler för CC. Jag är den första att medge att dagens regler är för generösa och dessutom luddiga både vad gäller SBF och EBL. Dock är det väl rimligt att man förhåller sig till de regelverk som finns i dagsläget? Kan inte inse att det är något fel i detta så länge man inte ägnar sig åt ”paragrafrytteri”. Jag bad även Magnus Eriksson att kontakta mig privat om han ville veta varför vårt lag såg ut som det gör just nu.så vi skulle slippa vidare ”pajkastning” på Forum och kunde diskutera sakfrågan istället. Magnus valde istället att vara ännu mer oförskämd(min uppfattning, vet inte heller varför han angriper mig personligen) så då får jag väl försöka beskriva händelsekedjan som jag ser den här på Forum istället.Det mesta jag skriver är sånt som jag har vetskap om medan en del är rimliga antaganden eftersom jag inte är tankeläsare. Vissa bridgespelare har dessutom ganska svårlästa hjärnor gissar jag:-)
Jag börjar med att försöka beskriva händelsekedjan i punktform:(Med hänsyn taget till saker jag inte känner till)
1/ Fredin (som är lagkapten) tillfrågas ett tag, vet ej exakt hur länge) efter Sveriges 7e plats i kvalet (där jag och Peter iofs var med i laget men det har ju inte med sakfrågan att göra mer än om den snäva tidsaspekten) om Lavec vill/kan delta i CC. Kan som kuriosa berätta att vi redan under kvalet frågar Ola och Micke Rimstedt, ett av Sveriges par och tillika Magnus E:s tvillingsöner om de är intresserade att vara med i vårt CC-lag förutsatt att det är tillåtet att ta in spelare för andra klubbar. De svarar dock nej eftersom de redan är upptagna då och jag frågar senare (förra veckan) även bl.a Pocken och Marion som inte heller kan. Så jag är fullt medveten om att Harplinge(2a i allsvenskan 2019) inte kan få ihop lag och vet därför givetvis redan att detta inte är Magnus agenda med sitt inlägg. Mer om detta senare.
2/ Som PO mycket riktigt påpekar var även Pia Andersson och Jim Nielsen med i Lavecs vinnarlag från 2019. Eftersom båda dessa numera helt slutat spela bridge på denna nivå illfrågades de naturligt nog inte. Av våra återstående 2 lagmedlemmar, Arne Larsson och Tobbe Törnqvist, tackade Arne omedelbart nej pga arbete.Varför Tobbe inte tillfrågades vet jag inte exakt men gissar att Peter gjorde bedömningen att eftersom han för tillfället bor i Dubai och dessutom såvitt jag vet enbart spelar med Arne som partner inte ansågs intressant, vi ville ju ha ett konkurrenskraftigt lag. Och kanske förutsatte Peter att Arne skulle informera Tobbe om läget, de spelar ju ihop i allsvenskan och bör väl ha en hel del kontakt.
3/ Såvitt jag vet kollar Peter inte vidare med andra medlemmar i Lavec(själv faller det mig inte ens in, jag känner överhuvudtaget inte såvitt jag vet till något annat par i Lavec som är tillräckligt bra för att vara konkurrenskraftigt nog)..Hittar för övrigt ingen medlemsförteckning på varken SBFs eller Lavecs hemsida så vet inte ens vilka övriga medlemmar är.. Mitt och inte minst Peters mål är ju att få ihop ett konkurrenskraftigt lag som har hygglig vinstchans i CC inte att åka dit på en (delvis) subventionerad semester). Dessutom är det numera inte ens några prispengar i CC så enda skälet för oss att ev. åka är alltså äran. Att vi skulle ha några skyldigheter mot Lavecs övriga medlemmar som alltså aldrig varit med i laget faller mig inte heller in rätt eller fel. Vi har ju aldrig fått en krona av klubben som ersättning för våra kostnader i samband med allsvenskan t.ex. Så nej Ulf och Lars Nilsson, vi har inte undersökt tillräckligt om det finns villiga spelare i Lavec vilket vi kanske hade gjort om vi bara hade velat ha en delvis betald semester.
4/ Peter meddelar mig att han har en plan för laget nämligen Apteker-Fredin, Sabine Auken-Roy Welland samt jag med vettig partner. De övriga har f.ö redan tackat ja. Planen är då att spela runt på dessa 3 par de första 2 dagarna förutom att jag spelar en del med Fredin och avsluta sista dagen på 2 par eftersom Sabine och Roy måste åka hem då. Jag blir naturligtvis mäkta förvånad att man skulle få ha utländska spelare med i laget och frågar Peter om han är säker på att de får vara med. Han svarar då ja vad han baserar detta på vet jag inte. Jag bestämmer mig då för att ändå kolla upp detta och går in på tävlingsbestämmelserna på tävlingens hemsida. Jag finner då följande information:
“If the team is composed of players from different clubs the team will be named with the name of the country followed by the word ”Champion”.
Alltså isåfall Swedish Champions som ju Magnus nämner I sitt första inlägg.
Tolkar detta som att man får ta med spelare från andra klubbar men hittar ingen info om huruvida de även måste bli medlemmar i Lavec först, ordalydelsen tyder ju inte på det i alla fall. Men utländska spelare då?
Hittar inget och går in på supplementary conditions där det står att läsa:
“The members of a team need not be members of the NBO submitting the team (but see Sec. 2.4)”
Kollar givetvis även Sec. 2.4 där det står:
“2.4 Credentials Committee The names of members of each team (and captain and/or coach if applicable) as submitted in accordance with 2.3.2 above will be transmitted to the Credentials Committee for consideration for approval of participation.”
För övrigt hittar jag överhuvud taget ingen info så vet inte huruvida de först måste bli medlemmar I SBF och/eller Lavec innan tävlingen.
Min tolkning blir nu att det är fullt tillåtet med utländska spelare MEN att EBL har rätt att neka dessa om särskilda skäl föreligger.
Jag kan inte se något skäl till att våra 3 utländska spelare inte skulle få delta av någon anledning(vet naturligtvis inte på vilka grunder detta ev. beslutas) så tänker att då får vi väl anmäla laget och ta ställning till hur vi ska agera om någon av våra utländska spelare nekas att vara med när det blir aktuellt.
Återigen, tycker att dessa regler är för generösa och oklara och borde både skärpas och preciseras och välkomnar även debatt om detta men det är så vi reglerna ser ut just nu och vad jag har att förhålla mig till.
Måste dock först fixa en partner till mig själv och kontaktar därför Mårten Gustawsson, vi är förutom goda vänner tämligen samspelta, inte minst efter ett stort antal pandemi-nättävlingar där vi spelat med Fredin-Apteker. F.ö är Apteker som Magnus mycket riktigt påpekar sponsor till Fredin i dessa nättävlingar men skälet till att han är med är att han och Peter är samspelta och därmed kompetativa och han betalar över huvud taget ingenting för sin plats i (det eventuella) CC-laget.Inte heller Sabine och Roy betalar något eller får betalt för sin plats i laget. De är naturligtvis sugna på att delta i CC inte minst eftersom de avstod sin möjlighet att själva kvala in Tyskland då de hoppade av Tysklands kvallag i och med Fantoni-affären.
Till min glädje tackar Mårten omedelbart ja så nu har vi 3 bra par som kan konkurrera om segern förhoppningsvis och inga pengar är över huvud taget inblandade. Vi anmäler alltså detta lag till SBF och får då besked om att de måste bli medlemmar i SBF och Lavec om laget blir godkänt av EBL. Vet alltså inte om detta är SBFs regler eller EBLs, framgår ju inte på tävlingens hemsida. Hursomhelst är vår avsikt givetvis att åtgärda detta när/om laget blir godkänt..’
5/ Någon dag senare får Fredin ett sms från Sabine att de inte kan delta. Hon anger ingen förklaring. Peter tror att det kan ha med honom personligen att göra och känner sig motarbetad eftersom hans lagplan sprack. Kan dock tänka mig (men nu spekulerar jag) att EBL ogärna ville att Roy skulle ”representera” ytterligare ett land efter den kontrovers som skedde när han började representera Tyskland i landslaget häromåret.

6/ Jag ser nu huvudsakligen 3 möjligheter, att spela på de återstående 4, att komplettera med ett annat svenskt par, eller att Jag och Fredin som par spelar med ett eller 2 andra svenska par. Jag tänker mig också att kanske spela med Mårten och ett/två andra par om Fredin vill avstå.
Oavsett vilket vi landar i tar jag kontakt med ett antal andra svenska par just in case och frågar om de är intresserade. Nästan alla låter meddela att CC krockar med finalspelet i Svenska Cupen och att de inte kan ge besked förrän efter sista avgörande matchen innan slutspelet i Uppsala. Nästan alla matcher ska spelas denna vecka så jag mailar Jan Kamras som ju är ordförande i EBL och frågar om det är OK att jag får uppskov tills nu på fredag med att anmäla slutligt lag. Han svarar då att det känns för långt men att jag kan anmäla de återstående 4 så länge och senare eventuellt komplettera i laguppställningen. Huvudsaken tydligen att vi har ett lag anmält så att inte de som kom 11 i kvalet får överta vår plats.
Jag anmäler alltså de återstående 4 till EBL(eller snarare Carina W anmäler:-)) och eftersom det känns onödigt att betala medlemsavgifter för Alon och Mårten innan vi vet att de ska spela ser det ut som det gör just nu på EBLs hemsida som Magnus E refererar till i trådstarten. .http://db.eurobridge.org/Repository/competitions/21Pezinok/reg/participantsDetailTeams.asp?qteamid=SWEDEN_CHAMPION@2121
LG, du har ju inte besvarat exakt vilka frågor/påståenden du vill ha svar på men hoppas detta räcker för tillfället annars får du precisera bättre.
Det blev ju både långt och tidskrävande som jag befarade hoppas vissa kan förstå att jag behövde ha tillgång till dator för mailåtkomst, kopiering av tävlingsbestämmelser mm.
Se för övrigt Anders Lundqvists inlägg #29 i tråden hoppas du fått de svar du avkrävde mig Anders.
Får räcka så länge men ämnar återkomma med kommentarer fr. a till Magnus E så småningom.
Vet dessutom att både Kamras och Martin L ämnar redogöra för EBLs resp. SBF inställning inom kort så sen kanske vi kan öppna en ny tråd och diskutera sakfrågan istället för att som Magnus E valt ägna oss åt pajkastning i denna tråd..
/Joppe/

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Tack Jocke för mycket utförligt o uppriktigt svar. Ser fram emot framför allt SBFs formella inställning för i år resp för nästa år.

Sidor

Ulf Nilsson

Johan Sylvan skrev:


3/ Såvitt jag vet kollar Peter inte vidare med andra medlemmar i Lavec(själv faller det mig inte ens in, jag känner överhuvudtaget inte såvitt jag vet till något annat par i Lavec som är tillräckligt bra för att vara konkurrenskraftigt nog)..Hittar för övrigt ingen medlemsförteckning på varken SBFs eller Lavecs hemsida så vet inte ens vilka övriga medlemmar är.. Mitt och inte minst Peters mål är ju att få ihop ett konkurrenskraftigt lag som har hygglig vinstchans i CC inte att åka dit på en (delvis) subventionerad semester). Dessutom är det numera inte ens några prispengar i CC så enda skälet för oss att ev. åka är alltså äran. Att vi skulle ha några skyldigheter mot Lavecs övriga medlemmar som alltså aldrig varit med i laget faller mig inte heller in rätt eller fel. Vi har ju aldrig fått en krona av klubben som ersättning för våra kostnader i samband med allsvenskan t.ex. Så nej Ulf och Lars Nilsson, vi har inte undersökt tillräckligt om det finns villiga spelare i Lavec vilket vi kanske hade gjort om vi bara hade velat ha en delvis betald semester.
/Joppe/

OK, då vet jag att ni tycker jag är för dålig för att vara med er.

/Ulf (med representationsklubb Lavec)

Sidor

Johan Sylvan

Du måste skoja med mig Ulf. tar ett klipp direkt ur vad du själv kopierade just:”jag känner överhuvudtaget inte såvitt jag vet till något annat par i Lavec som är tillräckligt bra för att vara konkurrenskraftigt nog)..Hittar för övrigt ingen medlemsförteckning på varken SBFs eller Lavecs hemsida så vet inte ens vilka övriga medlemmar är.”
Hade jag haft en aning om att du var med i Lavec hade du varit hyperaktuell för mig. Du kunde ju också själv ha hört av dig till mig om du var intresserad av att delta i CC. Vilken partner hade du tänkt dig isåfall? Dessutom hade jag kanske frågat dig istället för Mårten som min partner, speciellt om jag hade förutspått Magnus oväntade inlägg:-)

Sidor

Johan Sylvan

Ulf när jag läser ditt inlägg inser jag tyvärr att vad jag än skriver gör vissa sitt absolut bästa för att missförstå eller ignorera vissa delar och bara ta fasta på de delar de kan kritisera. Kan förstå om folk vill ha kompletterande förklaringar ibland och försöker svar så gott jag kan men det får finnas gränser. Trodde vi var vänner så blev mycket förvånad av ditt senaste inlägg. Kan inte heller inse vad Magnus E har emot mig personligen mer än att jag inte tycker att det är OK att han insinuerar att vi i laget skulle ha en otillåten/oönskad laguppställning utan att först ta reda på fakta. Och sedan tycker att jag ska be om ursäkt! För vadå? Att jag skriver vad jag tycker?

Sidor

Jan Kamras

Många skribenter efterlyser ett klargörande av EBL’s representationsregler för Champions’ Cup. Jag har full förståelse för detta eftersom det lilla som beskrivs inte är helt tydligt och kan misstolkas. Därför kommer EBLs styrelse att diskutera bl.a. detta vid sina möten i november, med målet att författa ett tydligt regelverk som reflekterar dess intentioner med denna tävling.

Grundidén med CC är att det skall vara en tävling för vinnarna av respektive kvalificerat lands senaste* klubbmästerskap. Det är underförstått att klubben bestämmer vilka spelare som ingår (om inte landets NBO har andra, mer restriktiva, regler) i laget. (Om jag inte misstar mig spelade Messi inte för PSG året de kvalificerade sig för årets Champions’ League - inte desto mindre gör han det i årets upplaga).
”Problemet” är att inte alla länder (t.ex. England, Israel och Ryssland) har någon direkt motsvarighet till ”Allsvenskan”, ”Premier League” eller liknande. I sådana fall har EBL beslutat att man kan representeras av vinnarna i landets mest prestigefyllda lagtävling (SM-Lag om det gällt Sverige). Som illustration kan deltagande lag i 2019 års upplaga ses på denna länk:
http://db.eurobridge.org/Repository/competitions/19bucharest/microSite/Participants.htm
Avsikten är emellertid INTE att man kan hyra in ett helt gäng ”legosoldater” utan anknytning till vare sig landet, klubben eller laget.

*Eftersom förra årets upplaga annullerades p.g.a. pandemin har EBL, mot förfrågan, låtit landet skicka den klubb eller det lag som hade kvalificerat sig för CC 2020 om de så önskade. Dessutom spelar inte alla länder sina mästerskap vid samma tidpunkter på säsongen.

Vi får avvakta vad EBLs styrelse kommer fram till i november men min personliga uppfattning, v.g. lag som inte är rena klubblag, är att (som grundregel) minst X (=4?) av de maximalt tillåtna 6 spelarna skall de facto ha varit med i laget då det kvalificerade sig och att ev. övriga skall vara landsmän. V.g. klubblag kan jag personligen tänka mig att en (1) ”utomstående” sponsor tillåts. Många klubbar/nationsförbund har inte resurser att betala de icke oväsentliga kostnader ett deltagande innebär, och detsamma gäller många spelare.

N.B. Oavsett EBL’s regelverk har ett nationsförbund rätt att lägga till sina egna, mer restriktiva, regler.

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Jan Kamras, tror inte att Messi fortfarande spelar för Barcelona? Men håller inte desto mindre helt med om att det är upp till SBF att bestämma reglerna för medverkan i Allsvenskan (och vinnande lags regler).

Sidor

Lars-Göran Larsson

Johan Sylvan skrev:


LG, du har ju inte besvarat exakt vilka frågor/påståenden du vill ha svar på men hoppas detta räcker för tillfället annars får du precisera bättre.
/Joppe/


Johan, jag såg inte det som nödvändigt eftersom du kan läsa inlägg #1 själv. Och, ja - du har med råge förklarat/besvarat hur det förhåller sig. Bra gjort!
(Som vi båda skrivit kan detta kanske utmynna i en ny tråd som inte har med något specifikt lag att göra. För det är, för mig, märkligt det här med möjliga deltagare i ett representationslag. Läs nu för G’s skull inte det som antydan till att det är ditt fel)

Sidor

Lennart Ekholm

Alla BK Lavecs medlemmar hittar man på deras hemsida under ”Klubben-Matrikel”…..

Sidor

Jan Kamras

Skrev jag inte PSG?

Sidor

Johan Sylvan

LG, då är vi äntligen överens:-) Alltid något… Har som sagt nu upprepade gånger sagt att jag helt håller med om att nuvarande regler är både för generösa och för luddiga både från SBF och EBLs sida. Verkar inte ens finnas något krav på att andra svenska/utländska spelare ska vara medlemmar i Lavec/SBF överhuvudtaget i något av nuvarande regelverk. Vi har dock ändå sett till att Mårten och Alon ASAP ska bli medlemmar i Lavec och SBF(för Alons del) för att åtminstone delvis kunna blidka Magnus E:-)
Tror att Martin L snart ska göra ett inlägg om SBFs inställning, sen får gärna någon öppna en ny tråd i själva sakfrågan (hur representationsbestämmelserna bör se ut efter detta år och framåt) så har denna tråd åtminstone fört NÅGOT gott med sig.

Sidor

Johan Sylvan

Tack Lennart E, det var ju oväntat många namnkunniga spelare…En del var dock inte betalande medlemmar för i år men iallafall. Kunde dock inte omedelbart förstå vem Ulf N avsåg skulle varit hans eventuella partner i CC. Men hoppas du delger detta Ulf så att du blir påtänkt till nästa års CC efter att vi vunnit även årets Elitserie:-)

Sidor

Martin Löfgren

Som korrekt framgår av (vissa) tidigare inlägg är det den klubb som vunnit Allsvenskans Elitserie som får sända lag till CC. Det har alla år lösts genom att kaptenen för det vinnande laget tillfrågats. Efter VM-kvalet (samtidigt kval till CC) upplystes vi av lagledaren för det vinnande laget (Peter Fredin) på förfrågan att klubben (Lavec) kunde ställa lag på fötterna. Hade så inte varit fallet hade klubben/laget som kommit tvåa tillfrågats (etc).

En diskussion skedde sedan mellan EBL och laget om möjligheten att ta med spelare av annan nationalitet än svensk. I den inledande diskussionen var SBF inte involverat. Vad denna diskussion gått ut på, mer än EBL:s syn och tydliggörande av sitt eget regelverk, kan jag inte redogöra för eftersom jag inte var del av den.

Vi fick sedan en laguppställning från Peter Fredin inkluderande spelarna Fredin, Sylvan, Gustawsson, Apteker, Auken och Welland. Samtidigt togs en kontakt mellan EBL och SBF där vi förklarade vårt regelverk och förklarade att SBF inte kunde anlägga någon syn på lagets sammansättning givet just detta regelverk. Vidare kontakter i detta ärende togs helt och hållet mellan EBL och laget.

Senare har en liknande diskussion om just regelverket ägt rum mellan SBF och Johan Sylvan som i diskussionen företrätt laget.

Inget annat än regelverket har diskuterats mellan SBF och laget. Det finns absolut inget ”hemligstämplat” eller ”sopat-under-mattan”.

Vem som spelar för klubben är klubbens och det vinnande lagets beslut, inte SBF:s. Reglerna för deltagande i själva Allsvenskan gäller inte. Efter nominering godkänner (eller inte) EBL:s ”Credentials Committee” laget och dess medlemmar.

Dock: oavsett vem som åker till årets Champions’ Cup föreligger uppenbart ett behov att se över och förtydliga regelverket, vilket TK har åtagit sig att göra och ska framställa innan andra (slut-)omgången av Allsvenskans Elitserie.

Sidor

Tråd låst