Forum » Allmänna diskussioner » Hallå, matematiker

Hallå, matematiker

40 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Arne Jordestedt skrev:


Äsch enkelt, med tanke på POs rubrik Hallå matematiker påminner jag mig om att det finns tre sorters människor; 1) de som kan räkna och 2) de som inte kan räkna!
Problemet är ju busenkelt att beräkna matematiskt 50%+50%+50% =150% Cool
Mina motståndare lyckas alltid med sin maskar oavsett vilket håll de maskar åt så närmare 300%
Frågor på det? Kolla med nån bridgespelare. (nod)

Det finns 10 sorters människor. De som förstår det binära talsystemet, och de som inte gör det.

Sidor

Jan Lagerman

Max Ödlund skrev:


Med risk att låta som en torrboll …
Om spelsätt A är överlägset spelsätt B med 60-40, eller med 70-30, är väl tämligen ointressant?

Anna och Maria är födda samma år och samma dag. De har samma mamma, men är ändå inte tvillingar. Hur kan det komma sig?

De har en syster till och är trillingar.

Det kanske finns ett tredje spelsätt som stör bilden? Ett tredje spelsätt som påverkar vad som ska spelas om A är 60 eller 70?

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Jan Lagerman skrev:


Det kanske finns ett tredje spelsätt som stör bilden? Ett tredje spelsätt som påverkar vad som ska spelas om A är 60 eller 70?


I stand corrected!

Sidor

Ola Brandborn

Tobias Bende skrev:


Ola Brandborn skrev:


Enklaste sättet att lösa dessa problem, utan att försöka göra någon krånglig ekvation, är helt enkelt bara att lista fallen.

Jag tycker nog Joakim Nordlindhs sätt är ännu enklare :).

Ja, i detta fall. Men 2 (eller kanske 3 maskar) av 4 då? (ja, det är inte heller så svårt att räkna ut, men ”utan matte” var förutsättningen (givetvis innehåller kominatorikexemplet matte det med, men på en lägre nivå).

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Det finns 10 sorters människor: de som kan binära tal, de som inte kan binära tal och de som inte var beredda på ett bas 3-skämt,

Sidor

Lars-Göran Larsson

Det var bestämt ett 0-för-skämt skämt.

Sidor

Ola Brandborn

Torbjörn Gustavsson skrev:


Det finns 10 sorters människor: de som kan binära tal, de som inte kan binära tal och de som inte var beredda på ett bas 3-skämt,

Skämtet gör sig bättre i skrift än i tal, för hur uttalas ”10” egentligen utan att sabba det hela?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Ola Brandborn skrev:


Torbjörn Gustavsson skrev:


Det finns 10 sorters människor: de som kan binära tal, de som inte kan binära tal och de som inte var beredda på ett bas 3-skämt,

Skämtet gör sig bättre i skrift än i tal, för hur uttalas ”10” egentligen utan att sabba det hela?

Lite tvärt emot ID10T-felen…..

Sidor

Mats Nilsland

Max Ödlund skrev:


Med risk att låta som en torrboll …
Om spelsätt A är överlägset spelsätt B med 60-40, eller med 70-30, är väl tämligen ointressant?

Kanske, men man kan väl klaga mer på sin otur om det var 70-30 och masken sprack!

Sidor

Logga in för att kommentera